Veel dode volken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Thijs Corporaal
Berichten:106
Lid geworden op:zo 03 aug 2008, 15:05
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Veel dode volken?

Bericht door Thijs Corporaal » ma 15 mar 2010, 23:19

Hoi Mede imkers,ik ben zaterdag naar Zuidlaren geweest was een dag van de BBV en een spreker Job v Praagh over koninginneteeld.Ook heb ik meerdere imkers gehoord die ook veel kwijt zijn.Zelf heb ik 2 dode volken 16 kasten leeg dus geen een bij er in wel alle voer ramen zitten vol,en een kast heeft afgelopen week gevlogen dus er is nog hoop.
Groeten Thijs.

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door DaanL » di 16 mar 2010, 10:51

macwlem schreef:
Welke monitoring bedoel je? Op http://www.beefriends.org/ staat al meer dan een jaar dat men aan het verhuizen is naar een andere server en allerlei links werken niet eens. Is er monitoring 2009-2010 vanuit de WUR geweest? Kan iemand het me vertellen?


Overal waar je komt moet je vragenlijsten invullen. Overal, bij ieder verenigingetje en in ieder blad, en op heel veel sites wordt naar gegevens gevraagd. Er komt op die manier niet veel van terecht denk ik, bovendien zijn er weinig mensen die het eerlijk invullen. Imkers bij met bijv. perizin behandeld hebben, geven gewoon thymovar op. Die hele monitoring slaat nergens op. Of ze moeten het heel anders aanpakken, of er gewoon allemaal lekker mee op houden.

puntnl
Berichten:9
Lid geworden op:za 06 mar 2010, 23:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door puntnl » di 16 mar 2010, 10:59

DaanL schreef:
macwlem schreef:
Welke monitoring bedoel je? Op http://www.beefriends.org/ staat al meer dan een jaar dat men aan het verhuizen is naar een andere server en allerlei links werken niet eens. Is er monitoring 2009-2010 vanuit de WUR geweest? Kan iemand het me vertellen?


Overal waar je komt moet je vragenlijsten invullen. Overal, bij ieder verenigingetje en in ieder blad, en op heel veel sites wordt naar gegevens gevraagd. Er komt op die manier niet veel van terecht denk ik, bovendien zijn er weinig mensen die het eerlijk invullen. Imkers bij met bijv. perizin behandeld hebben, geven gewoon thymovar op. Die hele monitoring slaat nergens op. Of ze moeten het heel anders aanpakken, of er gewoon allemaal lekker mee op houden.


zijn die lijsten die ingevuld moeten worden anoniem of ben je verplicht je naam e.d. in te gaan vullen?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Hans van der Post. » di 16 mar 2010, 12:05

DaanL schrijft: Of ze moeten het heel anders aanpakken, of er gewoon allemaal lekker mee op houden.

Je kunt wel kritiek hebben.
Wat moet er dan gebeuren Daan?

Het is veel imkers eigen om naar buiten en voor zichzelf niet eerlijk te zijn.
En zo vallen veel onderzoeken in het "water".
Verder hebben sommigen onder ons boter op het hoofd.

In de landbouw en veeteelt is het een doodzonde om kweekmateriaal van ver te halen.
Wat gebeurd er? moeren uit Afrika, verre Oosten, Zuid-Amerika, enz. enz.
Wordt nou eens wakker!!!

Heb het overigens niet alleen over Nederlandse maar ook Europese imkers.

!Hans.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door macwlem » di 16 mar 2010, 16:15

Hoe hard het ook moge klinken, maar een verplicht registratiesysteem zou vele problemen kunnen oplossen c.q. goed in kaart kunnen brengen. Het zou tevens een eerste goede zet zijn naar een deugdelijk monitor systeem.

We zullen ons er bewust van moeten worden dat de imkerij als "hobby" eigenlijk niet meer bestaat. Wij vormen de beroemde uitzondering op de regel namelijk dat we een hobby hebben gekozen waarbij onze bijtjes een economische bijdrage on-the-side leveren.

Bovendien verplicht de bijensterfte ons er ook min of meer toe. Wil je je problemen als imkerij serieus nemen, dan zul je ook ervoor moeten zorgen dat zaken serieus aangepakt moeten gaan worden.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Robbert » di 16 mar 2010, 17:32

We kunnen toch zelf een pagina met database bouwen waarin we de wintersterfte in bijhouden?

puntnl
Berichten:9
Lid geworden op:za 06 mar 2010, 23:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door puntnl » di 16 mar 2010, 18:34

Robbert schreef:
We kunnen toch zelf een pagina met database bouwen waarin we de wintersterfte in bijhouden?


of vanuit het forum aan alle deelnemers een formulier sturen die ze anoniem op kunnen sturen.

Maar hoeveel geregistreerden zijn er en hoeveel % van de Nederlandse imkers zijn dat dan? Hoeveel % van de bijenvolken ?

Groeneveld
Berichten:29
Lid geworden op:zo 19 jul 2009, 13:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Groeneveld » di 16 mar 2010, 19:01

Toch denk ik dat het wel een goed idee is.
Een database te maken die ingevuld kan worden door een ieder.
Het geeft wellicht geen evenredig beeld over heel Nederland maar het kan wel als maatstaaf worden gezien.
Wellicht kun je met de gegeven die je binnen krijgt een sortering maken, parameters kiezen waardoor je dus wel belangrijke conclusies kan/mag trekken die voorheen wellicht niet gezien zijn.
Is het te realiseren om bijvoorbeeld op dit forum een database online te zetten?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jaap v.Popering » di 16 mar 2010, 19:03

puntnl schreef:
of vanuit het forum aan alle deelnemers een formulier sturen die ze anoniem op kunnen sturen.



Hoeveel procent van de Imkers denken jullie dan te bereiken .??

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Hans van der Post. » di 16 mar 2010, 22:31

Inderdaad; hoeveel imkers bereik je via het forum.

In 2003 is er en telefonische enquête met een vaste vragenlijst geweest. Hiermee zijn heel veel imkers bereikt maar koste heel veel tijd.

Wat ik van de nieuwe vragenlijst weet is dat deze overal ter wereld in 2010 wordt gehanteerd en is samengesteld door onderzoekers van alle continenten.

!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten