Wat met beroken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:
Re: Wat met beroken?

Bericht door J.R. » zo 04 jul 2010, 21:50

Bart de Coo schreef:Toevallig heb ik van de week besloten om Kees van Holland maar eens te gaan immiteren. Die rookt er altijd een sigaar bij. Dan heb je wel rustige bijtjes nodig, want je zult zonder kap moeten werken. Je kunt natuurlijk geen sigaar gaan roken onder een kap. Duuuh!

Verder wil ik maar eens in navolging van Dirk Blanken uit Friesland hennep in mijn beroker gaan stoppen. Schijnt ook erg goed te werken. Verkrijgbaar bij de dierenwinkel, als vulling voor hamsterkooien en dergelijke.

Wat ik inmiddels erg prettig ben gaan vinden, dat is het aansteken van de beroker met een gasbrandertje. Dat had ik me jaren geleden moeten bedenken.

Dan sprak ik nog in februari een imker die altijd bossen boerenwormkruid afsnijdt. Die laat hij dan drogen. Hij maalt ze fijn en stopt ze in de beroker. Hij was erg tevreden, zei hij.

Op dit moment werk ik met een opgerolde krant. Maar karton bevalt me beter.






Groet,

Bart



Hallo Bart,
hoe is het met jou topografische kennis, volgens mij woont Dirk toch echt ook in de provicie Groningen.
Er gaat niets...

Groet,

Jan Ritsma

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door J.R. » zo 04 jul 2010, 21:59

Hallo,

Zoals Bart aangeeft met hennepvezel, dat gebruik ik ook al enkele jaren.
Het is goedkoop en het blijft als de beroker goed aanhebt zeker 2 uur smeulen.
Ik heb zelf een 8 cm blaasbalg beroker en als ik vergeet om hem te legen na gebruik,
lijkt het wel of mijn bijenstal in de fik staat.
Het geeft mooie witte rook en misschien worden de bijen wel exstra rustig van de hennep.

Groet,

Jan Ritsma

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Bart de Coo » zo 04 jul 2010, 22:55

Hallo Bart,
hoe is het met jou topografische kennis, volgens mij woont Dirk toch echt ook in de provicie Groningen.
Er gaat niets...


... boven Groningen. Sorry, ik dacht dat hij in Friesland woonde. :techie-error:

stevensnick
Berichten:8
Lid geworden op:vr 20 nov 2009, 16:21
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door stevensnick » ma 05 jul 2010, 13:36

Ok bedankt iedereen.
ik heb begrepen dat hij enkel nodig is als ze prikkelbaar zijn en bij bepaalde handelingen.
die hennep is ook een goede tip!

bedankt,

N

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door marcv » ma 05 jul 2010, 22:34

J.R. schreef: misschien worden de bijen wel exstra rustig van de hennep.


Dat zal toch niet zoveel meespelen want de legaal geteelde vezelhennep-soorten mogen niet meer dan 0,2 % THC (de 'werkzame' stof) bevatten. Te verwaarlozen als je weet dat het 'andere spul' tot 28,5 % THC gaat!

Ik droog boerenwormkruid en maak busseltjes van de juiste lengte. Ik gebruik eigenlijk steeds minder de beroker: enkel nog bijvoorbeeld voor een grondige doppencontrole in een volle kast...

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door AndreasH » ma 12 jul 2010, 12:08

Ik gebruik sinds kort cacoa-doppen in m'n beroker. Die kun je per 50 liter kopen bij de boerenbond en gebruik ik om te mulchen. Maar in de blaasbalg-beroker werken ze ook echt prima. Als het ding lijkt uit te zijn, even schudden, een paar keer in de blaasbalg knijpen voor wat extra lucht en het ding is weer klaar voor 'n half uur zachte, witte rook. :dance:
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Ilke
Berichten:20
Lid geworden op:vr 09 jul 2010, 16:00
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door Ilke » ma 12 jul 2010, 13:22

cacaodoppen lijkt ook interessant idee. Wij hebben hier alleen geen boerenbond in de buurt :? Maar ruik je dan helemaal naar chocola als je thuiskomt :D Ik gebruik mn beroker meestal wel, maar heb maar één volkje dus dat half uurtje houdt ie t zeker uit. Heb ook wel zonder beroker gewerkt, maar dan zijn ze toch wat vliegeriger en vind het altijd zonde om bijtjes te pletten bij het weer afsluiten van de kast. Wat betreft de tabak: zit nog goed ingepakt in plastic, maar als je de schuur binnenkomt ruik je het al overduidelijk 8)
Vriendelijke groeten, Ilke

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door AndreasH » ma 12 jul 2010, 13:32

Plantenspuit met suikerwater (1:1) werkt ook prima overigens. Weinig insecten die op de vleugels gaan met natte vleugels. En hebben ze weer wat te doen met elkaar schoon te likken :clap: :whistle:
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door semar » ma 12 jul 2010, 18:15

gewoon plantenspuit met water H2O,
met suikerwater kun je in de herft roverij uitlokken.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

vsterring
Berichten:61
Lid geworden op:zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds:1989
Aantal volken:14
Bijenras(sen):BF
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat met beroken?

Bericht door vsterring » ma 12 jul 2010, 20:51

Ilke schreef:cacaodoppen lijkt ook interessant idee.

de rook van cacaodoppen is volgens mij veel te vettig en wordt dus warmer dan tabak... Vettige rook zorgt voor een onaangename smaak en blijft veel langer hangen... dus niet zo interessant... los daarvan zijn de beste tips denk ik al gegeven... Zo min mogelijk beroken/ met water sproeien/ tabak of dennen naalden/ natte doeken/ kruiden en kruidentabak/ en de wijze waarop je je beroker opgestookt krijgt: spiritus/ gasbranders/ vlammenwerpers doen we die beesies eigenlijk aan he? als je het zo opsomt

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 53 gasten