Wie weet raad??????

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Re: Wie weet raad??????

Bericht door Frans vanTongeren » zo 11 mei 2003, 17:30

Dag Piet,
Ooit zoiets uitgevoerd of alleen maar bedacht?
Weet je wel hoe week die raten zijn?
Weet je wel hoe slapjes als pannenkoeken die plakken broed zijn?
Weet je wel dat het in de praktijk onmogelijk is om zonder draad of elastiek de warme raten binnen het houten frame te houden.-
En nog iets..
Je hoeft ,denk ik, maar een klamp te bevestigen in die fraaie muur. Aan de rechterzijde lijkt al een soort plank te zijn bevestigd!

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie weet raad??????

Bericht door Piet Jager » zo 11 mei 2003, 18:51

Dag Frans,
Je hoeft ,denk ik, maar een klamp te bevestigen in die fraaie muur. Aan de rechterzijde lijkt al een soort plank te zijn bevestigd!
Nee, Frans, want dan komt de 6 ramer te laag te staan als het broed is afgesneden.

Ooit zoiets uitgevoerd of alleen maar bedacht?

Precies zoiets uiteraard niet, maar vorig jaar nog wel zoiets met een uitgebouwd broednest met veel honing en broed onder het dak van een pyramidevormig vogelvoederhuisje met rieten kap. Dat is goed gelukt!

Weet je wel hoe week die raten zijn?
Ja, uiteraard weet ik dat. Maar in de openlucht zullen ze iets minder week zijn.

Weet je wel hoe slapjes als pannenkoeken die plakken broed zijn?
Ook dat weet ik, Frans. Vroeger meerdere korven geslacht zonder ze eerst een nacht in de kelder koud te zetten.

Weet je wel dat het in de praktijk onmogelijk is om zonder draad of elastiek de warme raten binnen het houten frame te houden

Het verzegelde broed is het warmst en het zwaarst en houdt de warmte het langst vast, daarom moet je een klein stuk verzegeld broed nemen en een groter stuk met jonge larven/eitjes/lege cellen. Het zwaarste gedeelte ZET je op de onderlat van het raampje, eventueel de raat 180 graden draaien. Indien niet mogelijk, post-elastieken gebruiken. (Eventueel kun je het nest 3 maanden later weghalen, wanneer de raat 5x bebroed is geweest en wat harder/steviger is geworden.)

Het geheel moet je zien als een 'echte' operatie. Je komt, als chirurg, handen en materialen tekort. Daarom moet je zorgen voor vakbekwame assistenten en met zorg uitgekozen materialen.

!Piet

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Wie weet raad??????

Bericht door Frans vanTongeren » zo 11 mei 2003, 21:18

Hallo Piet'
Je schreef:
Het geheel moet je zien als een 'echte' operatie. Jij, als chirurg, komt handen en materialen tekort. Daarom moet je zorgen voor vakbekwame assistenten en met zorg uitgekozen materialen
Bij zwermratenoperatieproblemen in Joppe, verzoek ik de chirurg uit Putten... om assistentie!

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie weet raad??????

Bericht door Piet Jager » di 13 mei 2003, 21:05

Vandaag onderstaand mailtje van Cees (Rijnders) uit Spanje.


Hallo Piet,

Ik volg de berichten die binnenkomen op het forum en wacht maar rustig af.
Ik vind er wel leuke reacties bij.
Mij zitten de beestjes niet in de weg.
Het nest zit trouwens op 8,50 meter hoogte i.p.v. 4,50.
Ik zie het nest groeien en zou ze het liefste in een bijenkast vangen.
Ik ben een beetje aan het rondvragen naar een imker.
Dat heet in het spaans een "el apicultor" = de imker.

Ik heb vandaag nog een nieuwe foto gemaakt op ong. 80 cm afstand.
Zal hem als bijlage meesturen. Is op 25 % kun je vergroten zoals je weet.

Verder hartelijke groeten en tot mails.

Cees

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Wie weet raad??????

Bericht door Frans vanTongeren » di 13 mei 2003, 21:45

Cees Rijnders schreef:
Mij zitten de beestjes niet in de weg.
-
Beste heer Cees,
Die prachtige voorstelling welke voor uw ogen vertoond wordt, zou ik laten doorgaan.
Bezoekers kunnen er zich, via een kijkertje, aan vergapen en u zal nog lang in het nieuws blijven.
Dagelijks wat bijen bij-een vegen is het enige wat u te doen staat!
-
Bovendien blijven uw muren gespaard van klampen die zich met de 'PutterPiet-methode' zouden moeten aanklampen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten