Bijenvolk zonder koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Re: Bijenvolk zonder koningin

Bericht door wilde » vr 30 jul 2004, 22:44

Ja, dat lijkt inderdaad op een stille wisseling, maar het is het niet compleet. Bij een stille moerwisseling blijft de oude koningin gewoon doorleggen tot de nieuwe bevrucht is. Dan wordt de oude door het volk afgedankt. Jij schreef geen open broed meer te hebben gezien. Dan is het dus een ander soort wisseling.

Ik heb zelf ook 2 van die verdwenen koninginnen gehad bij goede volken. Ik trof vandaag een volk aan met uitsluitend verzegeld broed en inderdaad ook de afgeknaagde rest van een moerdop, midden op het broedraam. Ik vermoed dat die dop niet goed was en daarom is weggeknaagd. De oude moer is waarschijnlijk langzaam verdwenen: eerst ziek en misselijk maar nog wel aanwezig en niet meer leggend. Daarna doodgegaan.

Het volk staat elders (25 km verderop) en is niet groot meer. Ik ga het morgen als volgt proberen op te lossen:
Thuis heb ik nog een klein goed bastaardvolk staan op 20 ramen, maar die bezetten ze niet helemaal. Dat ga ik morgenvroeg verhuizen en op de plaats zetten van het volk dat moerloos is (tenminste, dat is mijn conclusie). Het moerloze volk sla ik geheel af en ik neem alle ramen mee naar huis. Het restje broed hang ik bij een ander klein thuisvolk. Ik zou het liever bij het verplaatste volk hangen, maar dat durf ik direct na de verhuizing niet open te maken. Dat zou mogelijk verkeerd aflopen met de moer. Nu moet ik het ook maar afwachten, want het is een bastaardmoer, waarop een buckfast F1 laat afvliegen. Ik heb geen andere oplossing voorhanden. Nu nog een keer een nieuwe moer laten telen is wat laat. Ik heb bovendien nog een paar kastvolken te veel en zo dus weer 1 minder. Ook heb ik geen zin om er een extra reis voor te maken, want dan zou het wel kunnen (eerst het broed meenemen naar huis en bij het te verplaatsen volk hangen, dat een dag daarna verhuisd wordt naar de plek waar het broed vandaan komt).

Het verdwijnen van moeren vind ik zorgelijk. Ik heb dit vroeger nooit gehad. Ik zou mij kunnen voorstellen, dat het verlammingsvirus, dat de mijten verspreiden, ook soms moeren treft.

Teun, andere vraag/opmerking: in een zwerm kun je gerust wat eerder kijken. Inballen is daar veel minder aan de orde. Ik wil altijd graag weten of het een voor- of nazwerm is. De bestemmingen zijn bij mij namelijk verschillend. Als je na 2 of 3 dagen even kijkt of je eitjes ziet, weet je zeker dat het een voorzwerm is. Zo niet, een nazwerm.

Ik had van de week een grote zwerm, waarvan ik vermoedde dat het een voorzwerm was. Dat bleek niet het geval. Ze wilden de nieuwe kast niet inlopen. Ze hebben de gehele volgende dag nog aan de voorkant gehangen en daarna is een aanzienlijk deel (3/4) vertrokken.
Het gedrag was van een moerloos volk: onrustig heen en weer lopen. Onder de tros lag een dode jonge moer (met een behaard borststuk). Dat is niets bijzonders, maar het was kennelijk de enige moer of de andere mankeerde wat. Het restje zit nu in een 3-ramer met een paar rijpe doppen, die ik toevallig net had. Nu zijn ze rustig.
Toch een vreemd gedrag van een zwerm. Ik heb er geen verklaring voor. Ik heb ook niet de indruk dat de zwerm gewoon wilde vertrekken. Die zijn er ook soms. Ze willen gewoon niet in de kast.

Bij een andere zwerm een paar weken geleden, had ik ook een vreemde ervaring, in elk geval nooit eerder zo gehad. Ik liet de zwerm inlopen in een kast en ga er dan meestal even gemakkelijk naast zitten, om er naar te kijken. Als ik de moer zie, vang ik die er even uit en merk ze (niet knippen, want de soort moer is nog onbekend). Gemerkte moeren uit een zwerm willen altijd zo snel mogelijk terug naar de massa bijen. Ik had het merken binnenshuis gedaan en de moer vervoerd met zo'n handig moerenknijpertje. Ik liet ze los op de tros en ze ging direct op de vleugels. Ik zag haar een paar rondjes draaien en dacht dat ze snel zou terugkeren. Ik heb haar echter nooit meer gezien. De moerloze zwerm is toen spontaan na een paar uur op een ander volk in mijn stal afgegaan. Ze gingen als een gek sterselen. Ik meende nog even dat de moer van de zwerm daar was terechtgekomen, maar dat bleek niet het geval. Ik heb het zo maar gelaten, maar toch was het een vreemd fenomeen. Het volkje waarop ze afvlogen is een Buckfast F1. Ik hoop dat het goed gaat.

Normaal behandel ik alle zwermen via det oxaalzuurdruppelmethode. Dat kon hier niet goed meer, en dus ben ik het redelijk schone Buckfastvolk nu met mierenzuur aan het behandelen, want die zwerm vertrouw ik niet. Bij ons op het dorp zijn er enkele wilde volken in schoorstenen. Er is er 1 die er al 9 jaar zit ondanks de varroa. Misschien een goede om van na te telen ............
Groetend, Albert

teun ijff
Berichten:46
Lid geworden op:wo 23 apr 2003, 12:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijenvolk zonder koningin

Bericht door teun ijff » za 31 jul 2004, 00:10

Hoi Albert !

Gelukkig ben ik dus niet de enige met dit soort dingen ( je leert er wel meteen van in je 1e jaar [:)] ).
Maar....... als je getuut hoort... is er dan altijd een andere moer in de kast ? ( hoor geen gekwaak).

Ik weet dat de nieuwe koningin pas gaat leggen als alle broed van haar voorganger is uitgelopen.... maar moet ik nu wachten met in de kast kijken totdat ze meer stuifmeel gaan vliegen ??.... omdat er misschien anders de kans is dat ze ingebald wordt ?
Dus ook met merken een maand wachten ? Wordt wel rijkelijk laat ivm met inwinteren !

Ik geloof dat ik niet de makkelijkste volkjes heb getroffen in mijn 1e jaar ! [:)]

Groeten Teun


Dank je voor je leerzame verhaal over jouw problemen... ik leer ervan !

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Bijenvolk zonder koningin

Bericht door wilde » za 31 jul 2004, 12:52

Dag Teun, de meeste moeren tuten ook als er geen andere moeren zijn. Dat duurt een paar dagen. Sommige moeren tuten nauwelijks of helemaal niet als ze alleen zijn. Geen zorgen over maken, want je keek de kast al eerder na en zag geen andere doppen. Als je een tutende moer hebt gehoord, is die dus nog zeer jong. Dan weet je ongeveer wanneer ze geboren is. Over ruim 2 weken kijken of er nieuw gelegd broed is.
Groetend, Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 113 gasten