drachtplantengids

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: drachtplantengids

Bericht door Oude Essink » do 03 mar 2005, 13:23

Met die Deense drachtplantenlijst zie je maar weer hoe nuttig het is ook de latijnse naam te vermelden.
Aan de hand van de plaatjes en een woordenboekje heb ik het lijstje naar het Nederlands vertaald en merk erbij op, dat de waardering voor de pollen en nectar niet gelijk hoeft te zijn aan die in de Nederlandse omstandigheden.
Het lijstje: zie onder "Dracht".

Afbeelding

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: drachtplantengids

Bericht door heidecap » do 03 mar 2005, 21:27

wat leuk, Hennie, je hebt er behoorlijk wat (vertaal) werk ingestoken.
Aeble staat voor appel.
Nou hoop ik toch dat ik binnenkort wat ontbrekende foto's mag aanleveren want ik ga een nieuwe camera kopen.
Verder zet ik nog steeds in op de opzet die de Denen gekozen hebben :
Een overzichtelijke en toegankelijke drachtplanten-database met plaatjes en nectar- alsmede pollenclassificatie.
Hup, gewoon semi-online in dit theater zodat het steeds door forummers uitgebreid kan worden.

Thomas

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: drachtplantengids

Bericht door wilde » vr 04 mar 2005, 11:06

...........want ik ga een nieuwe camera kopen.
Ha die Thomas, ik ben benieuwd wat je gaat kopen. Ik ben zelf al een hele poos aan het zoeken en afwegen, maar mijn keuze is nog niet gevallen. Waarschijnlijk wordt het toch weer een digi-compact in plaats van een digi-reflex. Die reflexcamera is dan voor later.
Albert

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: drachtplantengids

Bericht door heidecap » vr 04 mar 2005, 13:43

Goedemiddag, Albert, ik denk aan de opvolger van jouw camera, nl de FujiFilm Finepix S7000. Hij is hier in Capelle a/d IJssel voor 458 euro te koop bij
http://www.kamera-express.nl/informatie.asp?info=4
De zaak is toevallig bij mij om de hoek. Veel goedkoper is hij nauwelijks te vinden.
Ik ben vanochtend in de showroom geweest. Hij was niet meer voorradig. 15 maart komt er pas weer een zending binnen. De camera is blijkbaar erg populair.
Ik ben blij met jou navraag want ik had juist bij jou willen informeren hoe jouw huidige camera inmiddels (nog) bevalt.
Ik geloof dat je grootste bezwaren de scherptediepte-beperking / diafragmabeperking betroffen. Is dit in de praktijk inderdaad een beletsel voor jouw eisen aan macrofoto's ?
Ik heb jouw prachtige (fotografeer)werk gezien en ben benieuwd in welk segment jij het zoekt als je wilt overstappen naar een andere camera, maar niet naar een spiegelreflex.
Wellicht heb je deze recente test ook gelezen :
http://www.examedia.nl/computerx/module ... =39&page=1

Groeten, Thomas

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: drachtplantengids

Bericht door Henk Klok » vr 04 mar 2005, 14:07

Camera's vergelijken op: pixelmania
Klikken op: camera's.

groet,
Henk

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: drachtplantengids

Bericht door wilde » vr 04 mar 2005, 17:20

Dag Thomas,
Het meest kijk ik naar http://www.dpreview.com
Zij hebben scherpe beoordelingen en vergelijken soortgelijke camera's in uitgebreide tests. De Fuji S7000Z krijgt slechts een 'recommended', maar het is toch wel een leuke camera. Lees de uitgebreide test eens op die site. In elk geval is de camera beter dan die ik heb, omdat het aantal pixels 2 x zo groot is. Ik vermoed dat dit model veel lijkt op mijn Fuji S602Z, dus met dezelfde macro-mogelijkheden. Daar ben ik zeer tevreden mee en veel andere merken bieden daar minder. De S7000Z is al weer wat ouder: dateert van juli 2003. Een nadeel is de vertekening (barrel distortion) in de super macrostand. Dat heeft die van mij overigens ook, maar voor insecten is het echt niet zo'n groot bezwaar. Het zou meer gelden als het zich ook voordeed in de normale lens-stand, waarmee je bijv. gebouwen in de groothoekstand zou fotograferen. Dan valt dat veel meer op en zou het storend zijn.

Ik kijk momenteel naar Olympus, maar juist de macro-mogelijkheden lijken minder te zijn. De wat oudere C8080 (8Mp.) heeft een zeer fraaie beeldkwaliteit, maar heeft volgens kenners ook veel onhandigheden in het gebruik en wat problemen met de automische scherpstelling. Er is een interessant nieuw model C7070 (7Mp.), maar daar zag ik nog geen testen van. De minimum macroafstand is daar 3 cm. De Fuji gaat tot 1 cm en dat gebruik ik soms ook echt, dus dat zou ik missen.

Al deze digi-compacts hebben hetzelfde probleem: te veel scherpte-diepte. Je kunt dus niet gemakkelijk een rustige achtergrond maken door een grote diafragma-opening in te stellen, want ook dan zijn er nog teveel details. Bij super-macro telt dat minder, ondanks de daar gebruikte vaste groothoekstand. Bij de gewone macro-stand die je bijv. gebruiken kunt voor vlinders, heb je er veel meer last van, maar daar kun je weer wat telestand gebruiken.
Ik ben benieuwd naar je foto's.
Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: drachtplantengids

Bericht door Harmen vd Ende » za 05 mar 2005, 00:06

Hallo Albert,

Ik zelf heb vorig jaar de C-750 van Olympus gekocht, en ik ben er heel erg tevreden mee. De supermacro stand is wat mij betreft een hartsdtikke mooie mogelijkheid. Verder is de 10x zoom een prachtige optie. Verder kun je eigenlijk alles instellen als je dat wil.
Het enige wat een nadeel is is het fototgraferen binne, dat moet je wel even uitzoeken, want het programma is wat mij betreft niet optimaal. met wat experimenteren is dit op te lossen.

Ik weet dat je dit model niet meer kunt kopen, maar er is een 760 of 770 C, wat mij betreft een aanrader.

groeten Harmen

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: drachtplantengids

Bericht door Hans van der Post. » zo 06 mar 2005, 19:52

Mag ik als geïnteresseerde nog eens voorzichtig vragen naar de status van de drachtplantengids ...?
Een verbeterde/completere opzet zal vooral voor de webontwerpers ongetwijfeld veel werk met zich mee brengen. En er zit al veel energie in, dat realiseer ik me wel degelijk.
Jammer, jammer, jammer, want ik leef in de stellige veronderstelling dat er velen zijn die graag een bijdrage in welke vorm dan ook zouden willen leveren. Daarnaast vooral ook spijtig voor diegenen die al veel bijgedragen hebben, maar het niet goed uit de verf zien komen. Thomas
Wel Thomas omdat je zo aandringt[:)] stuur ik je de schermafdrukken van de plantennamen. Ik meen dat er ongeveer kleine 500 zijn. Mocht je planten vinden die door bijen worden bevlogen -ook solitaire bijen- en er niet bij staan moet je een foto van maken en mij die opsturen. Graag de hele foto zo groot mogelijk.

Mochten er nog forumleden zijn die foto's willen maken voor de drachtplantengids laat mij dit even weten dan krijgen ze ook een schermafdruk met de aanwezige foto's toegestuurd. J.vd.postapenstaarthccnet.nl
Er wordt door Hennie Peters aan een nieuwe database gewerkt dit kost tijd. Hennie is in het eerste half jaar van 2004 in de "lappenmand" geweest o.a. hierom is de gids nog niet klaar.
Hans.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: drachtplantengids

Bericht door heidecap » zo 06 mar 2005, 20:07

Hans, leuk !

ik heb d'r wel zin an.
Toch vind ik dat zo'n "schermafdruk" publiekelijk zou moeten zijn. Zet 'm dus bij de downloadpagina! Maak toch s.v.p. gebruik van de expertise van al die natuurliefhebbers die dit forum lezen !?...
Persoonlijk zou ik zo'n downloadmogelijkheid veel liever zien dan een down te loaden ingewikkelde bouwtekening van een karretje.
De digitale camera is in opkomst en als de (gelukig) herstelde Hennie een opzet weet te maken zoals die van de Denen wordt het echt iets moois ...

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: drachtplantengids

Bericht door Hans van der Post. » zo 06 mar 2005, 20:42

Even ter verduidelijking; de schermafdrukken geven plantennamen weer waarvan de foto al is gemaakt!
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 131 gasten