Honing vloeibaar maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Honing vloeibaar maken

Bericht door buckfast_beekeeper » do 26 jan 2006, 09:17

kreydt schreef:
Dag,

Zijn al die toestanden echt nodig?

met een oude diepvrieskist en een klein electrisch verwarmingstoestel met ventilator van plus minus 20 euro, heb je alles.
groetjes


kg
Ook te gebruiken als broedstoof? Als het allemaal zo eenvoudig is, waarom kosten deze toestellen dan zo veel?

Waarom niet gewoon een looplamp, zoals Frans Van Tongeren aanhaalt? Ten eerste gebruik ik alleen looplampen op TL-basis en geven zij (buiten de gebruikte weerstandsdraad) geen warmte. Ten tweede is het rendement van een gewone lamp altijd een pak lager dan van een verwarmingselement.

@ hbeugeling:
Het HMF-getal stijgt dagelijks. In die mate dat na iets meer dan 2 jaar een aangegeven grenswaarde wordt bereikt. Dat is tevens de reden waarom we voor honing "maar" 2 jaar houdbaarheid mogen opgeven. Het verwarmen doet deze waarde exponentieel stijgen zodat de maximale houdbaarheid evenredig moet vermindert worden. De HMF die er in zit krijg je er niet uit. Als ik me niet vergis wordt door het verhitten ook de elektrische geleidbaarheid anders.

Wat de magnetron betreft, even een kanttekening. De werking berust op het laten trillen van de moleculen van het product. Niet alle moleculen trillen even snel en even makkelijk waardoor bepaalde moleculen oververhit worden en andere nog niets deden. Na even roeren, geeft dit voor ons een aanvaardbare temperatuur, maar de aangerichte schade is er wel. Zeker niet doen zou ik zeggen.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Honing vloeibaar maken

Bericht door Tieme » do 26 jan 2006, 17:19

Hallo Allemaal,

Ik heb een keer op een filmpje gezien dat iemand een soort roerijzer gebruikte. Het ding hete mellitherm, en schijn heel goed te voldoen om honing zonder problemen vloeibaar te maken. Ze zijn geloof ik wel erg duur, maar volledig regelbaar en horen bij de stalen slinger en honingemmers.

Ik geloof dat ze bij Swienty wel te koop zijn.

Tieme

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Honing vloeibaar maken

Bericht door buckfast_beekeeper » do 26 jan 2006, 20:31

Tieme schreef:
Hallo Allemaal,

Ik heb een keer op een filmpje gezien dat iemand een soort roerijzer gebruikte. Het ding hete mellitherm, en schijn heel goed te voldoen om honing zonder problemen vloeibaar te maken. Ze zijn geloof ik wel erg duur, maar volledig regelbaar en horen bij de stalen slinger en honingemmers.

Ik geloof dat ze bij Swienty wel te koop zijn.

Tieme
Voor een bedrag tussen 600€ voor een kleine en 1000€ voor een grote ben je gesteld. [;)]
Ook te koop bij het bijenhof te Bissegem (B)

mvg

Theo

graskees
Berichten:38
Lid geworden op:ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:

Re: Honing vloeibaar maken

Bericht door graskees » vr 03 feb 2006, 14:51

Even een kleine opmerking.
Je schrijft dat een verwarmingselement een hoger rendement heeft dan een gloeilamp.
Een lamp heeft ook een warmterendement van 100%.Ten eerste is de lichtopbrengst slechts enkele procenten.Verder wordt ook dit licht volledig omgezet in warmte.
Het maakt dus niets uit wat je gebruikt.Ook een draaiend motortje geeft alle elektrische energie af in warmte.
Het gaat erom wat het gemaakelijkste is in de praktijk.

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Honing vloeibaar maken

Bericht door Æbe » vr 03 feb 2006, 21:43

Honing vloeibaar maken,
om dit werk te voorkomen,vries ik de honing op tijd in
in emmer of nog beter direct in pot

Æ.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Honing vloeibaar maken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 03 feb 2006, 23:13

Het kan nog simpeler: ooit schreef ik er een bericht over, maar ik kan het niet meer terug vinden.

Het gebruik maken van restwarmte. Gebruik je de oven voor het afbakken van een lekkere baquette of wat dan ook maar......
Na het afbakken even een thermometer in de oven plus je potje of emmertje honing en je maakt gebruik van kostenloze restwarmte. Hollandse zuinigheid, maar effectief!

Peter Bal
Berichten:141
Lid geworden op:do 15 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Honing vloeibaar maken

Bericht door Peter Bal » za 04 feb 2006, 10:22

Æbe schreef:
Honing vloeibaar maken,
om dit werk te voorkomen,vries ik de honing op tijd in
in emmer of nog beter direct in pot

Æ.
Æbe, als je de honing invriest komt hij er dan hetzelfde, dus mooi vloeibaar, weer uit? (na het ontdooien uiteraard)

groeten,

Peter

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Honing vloeibaar maken

Bericht door Dirk C » za 04 feb 2006, 14:17

Wanneer honing bevrozen wordt, heeft hij daarna nog dezelfde structuur en hoe zit het met de enzymen?
Misschien heeft iemand hier een pasklaar antwoord op? Ik weet nog mensen die honing invriezen maar of dit zo goed is, daar stel ik toch wel vragen bij.

groeten
dirk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten