zwerm onder de kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: zwerm onder de kast

Bericht door zonregeditor » za 21 apr 2007, 20:13

ah okee , ja dat dacht ik al maar de broedramen pasten niet goed bij elkaar.
Ik heb in een bliksemactie nu toch 1 raam broed terug gehangen in het hoofdvolk, zodat het broed weer aansluit en nu in de aflegger een raam met veel stuifmeel erbij gehangen.
Maar er zitten in de onderste bak van het hoofdvolk ook wel doppen ,ik kan ze zien van onderaf, en ook in de bovenbak zitten nog meer doppen.
Nu maar hopen dat ik niet teveel gerommeld heb met die aflegger en niet heb gestoten, maar dat zien we snel genoeg, er is ook 1 koninginnelarf mee ingegaan volgens mij.

Reuze Dank voor alle reacties in elk geval !
Groet, Peter

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door zonregeditor » ma 23 apr 2007, 21:31

Vandaag de zwerm met de oude moer twee voerramen gegeven, ik zag alleen dat ze maar op 2 ramen zitten dus in de tienramer zitten ze nu wel erg groot, is het al veilig om hem nu kleiner te zetten in een 5 ramer of zouden ze dan weer gaan zwermen? Ik neem aan dat ze nu wel wat eitje gelegd heeft.

Verder ben ik nog druk aan het beramen wat ik zal doen met het enorme hoofdvolk, ik kan donderdag weer een blik werpen, en dan nog een aflegger maken, maar stel dat ik inderdaad waar jullie me voor gewaarschuwd hebben doppen tot slijm heb gevormd door te stoten, dan leven nu alleen nog die doppen die later gesloten zijn, en die zouden dan juist aanstaande donderdag weer kwetsbaar zijn en kapot kunnen gaan. Ik overweeg nu om te wachten op een eerste tuter, die komt vermoedelijk vrijdag of zaterdag (?) en dan op dat moment de kast open te maken, alhoewel ik er vrijdag pas s'avonds bij kan komen dus dan zou ik er een moerrooster voorbinden vrijdag.
Het is mijn bedoeling om op dat moment nog 1 koninginneaflegger te maken en dat het hoofdvolk weer een koningin (de tuter) krijgt. In totaal heb ik dan vier volkjes.

Ik denk en lees me suf om alles op een rijtje te krijgen maar
als iemand mijn voornemens nog zou willen controleren/bekritiseren
dan hou ik me weer aanbevolen.
groet,peter

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 23 apr 2007, 22:59

Peter, je bent een gepassioneerde beginner! En dat is de beste garantie om een kundig imker te worden. Ik kan je nu al op een briefje geven dat ervast nog wel eens iets misgaat maar dat is onderdeal van het leerproces. Bovendien heb je hier op het forum 100den jaren aan imkerservaring ter je beschikking.

Ik zou zeggen rustig aan met die volken. Niet teveel meer in rommelen. Afgezwermde volken geen kunstraat meer geven maar geef ze uitgebouwde ramen of vulblokken of laat de ruimte gewoon leeg. Vroeg in de morgen of laat in de avond werken kan als gevolg hebben dat het broed teveel afkoelt. (Zelf noem je kans op nachtvorst).
Een tuter herkennen is best wel lastig. Ik zou een of twee dagen voor de tuters uitlopen doppen breken. Bij zwermen hebben de doppen allemaal een verschillende leeftijd. Ik zou de meest rijpe (te herkennen aan doorzichtig uiteinde) voorzichtig openbreken en twee K. in je volk laten lopen zodat je er zeker van bent dat je goede K. in je volk hebt. Dat gaat zo: eerst twee rijpe doppen uitzoeken en die apart zetten in een lege zes-ramer. Dan alle raampjes een voor een afslaan, dopen breken, en weer terug hangen. Zo kan je nooit een dop missen. Als laatste handeling laat je de K. uit de doppen inlopen. Het volk sluit je weer af en laat je vier weken met rust. De moer mag paren. Ben je te laat hiermee en komt er een nazwerm af....geen paniek. Heb je dat ook weer meegemaakt.

jp

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door Hans van der Post. » di 24 apr 2007, 00:14

Het is wel wat ingewikkeld ![}:)] Gewoon luisteren!! op woensdagavond. Dan is er waarschijnlijk een tuter te horen misschien kwakers - dit lijkt op kikker gekwaak. Hoor je niets dan de avond daarop luisteren.
Als je zoals JP schrijft: Ik zou een of twee dagen voor de tuters uitlopen doppen breken. Bij zwermen hebben de doppen allemaal een verschillende leeftijd.
Doe je dit letterlijk dan is het hoofdvolk moerloos!
Vind je dit erg eng (zwerm) of je hebt geen tijd - baan - zet dan een moerrooster voor het vlieggat. Vastzetten met duck tape[:)]of een paar kleine spijkertjes en vrijdag avond doppenbreken! en moerrooster weghalen.
Hans

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door zonregeditor » di 24 apr 2007, 10:04

Hey tof, dank weer voor de nuttige informatie.
Mijn ideeen zijn wel bevestigd. Aangezien ik vorig jaar dagen achtereen heb kunnen luisteren naar tuters en kwakers durf ik daar wel op te wachten.
De zwerm zal ik wat vulblokken geven, het blijft deze week verder ook wel lekker warm dus dan houden ze het wel uit..

Fantastisch inderdaad de 100den jaren aan ervaring die hier aanwezig zijn, ik geniet van alle verhalen en discussies.
Het is wel lastig om uit alle ervaringen de juiste conclusies te trekken, de ene bij is geloof ik de andere bij niet:
ik las ergens dat er ook een zwerm kon afkomen zonder ooit enig getuut van te voren, ik zal dus maar erg lang luisteren elke avond en ochtend.
En Piet Jager schreef vorig jaar:
"Als de voorzwerm is afgekomen hoor je meestal na 8 a 9 dagen de eerste tuter en enkele dagen later de kwakers."
Daarmee kom ik dan dus uit bij vrijdag of zaterdag, als het maar niet pas op koninginnedag wordt, maar dan noem ik haar wel Juliana!
(En als ze een naam heeft wordt de passie pas echt groot:D)
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet Peter

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 24 apr 2007, 10:44

ik las ergens dat er ook een zwerm kon afkomen zonder ooit enig getuut van te voren
Dat is bij mijn weten alleen bij een 'stille moerswissel'. In jouw geval met beroerd hangende voorzwerm kun je niet bepaald spreken van een stille moerwissel. Dus die tuters en kwakers zullen er wel komen.

Jaap

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door zonregeditor » do 26 apr 2007, 21:33

En jawel hoor vanmorgen vrij lang geluisterd, wetende dat ik de voorspellingen van Hans altijd goed in de gaten moet houden, en jawel een duidelijke tuter!
Ik ben er blij mee, vreesde al de boel te hebben verziekt zaterdag.

Ik heb de kast helemaal doorgelopen daarna en alle doppen gebroken en nog twee broedafleggers gemaakt met doppen. Voor de zekerheid een moerrooster gebruikt bij de opening maar ik geloof niet dat dat nodig was.
Nadien geluisterd en ik hoorde de tuter nog steeds.
De drie broedafleggers staan 50 meter van het hoofdvolk en op 30 cm van elkaar. Vanavond was in 1 van de kastjes al een tuter en een kwaker te horen. Ik ben benieuwd of de anderen ook nog gaan tuten.
Nogmaals dank voor alle tips.[:)]
Het wordt een goed feest hier rond koninginnedag met al die vliegende koninginnen!
groet peter

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door Hans van der Post. » do 26 apr 2007, 22:41

Kan het niet laten; zou je de drieramers wat verder uit elkaar zetten. Als de drie volkjes tegelijkertijd - moeren - op bruidsvlucht gaan staan er drie volkjes te roepen: hier is het vlieggat. - stertselen - De jonge "zenuwachtige" maagden weten dan niet in welk kastje ze naar binnen moeten wandelen. Als er al een moer in zo'n kastje zit en komt nog een moer binnen lopen is het vechten geblazen.
Verplaats de kastje niet in een keer maar zorg dat er minstens een meter tussen ruimte is en zet ze onder een andere hoek ten opzichte van elkaar.
- De moeren gaan over drie tot vijf dagen op bruidsvlucht.
Hans

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door zonregeditor » do 26 apr 2007, 23:02

hey dank voor de goeie tip weer, ik had al zo'n vaag vermoeden, waarschijnlijk ooit een opmerking over gelezen.
Ik zal ze geleidelijk wat uit elkaar schuiven, draaien en misschien een kleurtje geven. Ik wil het ze inderdaad niet aandoen dat ze na een wilde bruidsvlucht versuft een verkeerd huis inlopen en een pak rammel krijgen.

groet peter

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm onder de kast

Bericht door zonregeditor » vr 27 apr 2007, 17:56

Nou toch ineens een zwerm!

Tussen de kast van het hoofdvolk en de kastjes met broedafleggers cirkelden enorme hoeveelheden bijen, laag boven de grond vormde zich een flinke bal, maar 15 minuten later was de zwerm bijen weer weg.

Het hoofdvolk had nog steeds een soort moerrooster ervoor, voor als ik een dop had gemist. Zou er een koningin uit een broedaflegger zijn gekomen? en alsnog een zwerm bijen uit het hoofdvolk hebben meegekregen?

Ik snap er helemaal niks van..
Kan iemand hiervoor een verklaring bedenken?

groet peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 140 gasten