simplex <<-->> dadant

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:
Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door Jeroenvt » za 10 nov 2007, 15:57

Dirk Blanken schreef:
Je kan rustig goede volken vroeg overzetten in dadantkasten door de ramen met plankjes met oor te verlengen en aan de raamzijde een omgeslagen spijker die om de verticale latten past.
Die omgeslagen spijker, die snap ik nog niet.

--
Mvg Jeroen van Tol

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door Dirk Blanken » za 10 nov 2007, 16:44

Jeroen, |
Lange spijkers twee maal omzetten |__| de kop van de spijker haal je eraf.
De kortere kant valt om de vertikale lat van het het raampje, het langere komt in het verlengplankje( nauw passend gaatje boren op ongeveer een cm van de zijkant van het plankje dat tegen de vertikale lat van het raampje zit.
Twee spijkers per verlenglat.
Het oortje van het raam ligt bovenop het verlengplankje met een eige kort dadant oortje aan het eind van het plankje.
Gewoon uit proberen.
Zo moet je er uitkomen.
Dirk

dertiende

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door Dirk Blanken » za 10 nov 2007, 16:51

Jeroen,
Dat vertikale balkje naast je naam in het vorige bericht moet je verderop plaatsen op een van de andere vertikale balkjes.
Wat een geklungel he.
Dirk

dertiende

bjbx
Berichten:69
Lid geworden op:di 09 mei 2006, 23:03
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door bjbx » za 10 nov 2007, 20:12

Zelf heb ik al een simplex kast overgeplaatst in een dadant kast, een kast op een BK.
Gewoon latjes gezaagd, lengte van een dadantraam en die op de simplex ramen gevezen. Zo kan men de simplexramen gewoon in een dadant kast hangen.
Er wacht me nog een andere simplexkast om over te plaatsen op dadant formaat. Deze kast staat op twee BK, en daar wacht ik mee tot na de winter.
Volgens de verschillende ontvangen reacties is het nu de vraag, welk formaat onderaan? simplex of dadant? met of zonder KI rooster?
jo

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door Bart Maes » wo 14 nov 2007, 22:55

bjbx schreef:
Zelf heb ik al een simplex kast overgeplaatst in een dadant kast, een kast op een BK.
Gewoon latjes gezaagd, lengte van een dadantraam en die op de simplex ramen gevezen. Zo kan men de simplexramen gewoon in een dadant kast hangen.
Er wacht me nog een andere simplexkast om over te plaatsen op dadant formaat. Deze kast staat op twee BK, en daar wacht ik mee tot na de winter.
Volgens de verschillende ontvangen reacties is het nu de vraag, welk formaat onderaan? simplex of dadant? met of zonder KI rooster?
jo
Mijn ervaring was er eentje waarbij ik een groter kastformaat (simplex) bovenop een kleiner kastformaat zette (kasttype: nog mossel noch vis zoals ze zeggen[;)])Ik had planken gemaakt met een vierkante opening erin om de bijen naar boven te laten gaan. Bij de meeste volken lukte dat aardig, één volk wilde echter de afstand tss toplat, plank en onderlat niet overbruggen. De ramen van die kast heb ik dan maar grotendeels uitgesneden en ingebonden in de simplex-kaders.
Toegegeven, het is een plakboel:D. Maar met emmer en spons veegde ik alles nadien proper en schoon (roverij[}:)]) en de week daarop zag je er niets meer van in het volk. De ingebonden ramen werkte ik naar buiten toe en werden vervangen.

met imkersgroet!
Bart

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door Jeroenvt » zo 25 nov 2007, 12:29

Als je nu met een zesramer overwintert (ik denk in het voorjaar een volk uit een zesramer te krijgen), is het dan verstandig om deze eerst in simplex naar tienraams te laten uitbouwen, of kun je vanuit de zesramer ook naar Dadant? Het lijkt me zo'n grote stap. Of iets met afsluitramen? Of eerst in een zesraams Dadant?

Ik heb natuurlijk alleen nog niet uitgebouwde ramen in Dadant.

--
Mvg Jeroen van Tol

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door Bart Maes » wo 28 nov 2007, 22:01

Jeroen,

Als je denkt in het voorjaar een volk uit een zesramer te krijgen, dan zou ik persoonlijk wel kiezen om alle ramen uit te snijden en in te binden in Dandant-ramen.
Mijn motivatie is dat je dan maar één keer moet werken om naar Dadant over te schakelen EN (nood breekt wet, zeggen ze soms) je kan direct uitbreiden met waswafels in juist formaat.
In het voorjaar zou ik het weer in de gaten houden. Het is geen werkje om te doen met de eerste voorjaarscontrole[;)], maar als het kastje goed bevolkt is en ze ruimte beginnen nodig hebben, dan zou ik alles overbrengen naar een nieuwe grote kast.
Help ze met voeding en - zeker in het voorjaar - moet dat volk met sprongen vooruit gaan!

tweede idee:D:
ik heb wel geen ervaring met de raammaten van Dadant, maar misschien kun je simplexraampjes direct hangen in een Dadant-kast. Of ben ik mis?

met imkersgroet!
Bart

bjbx
Berichten:69
Lid geworden op:di 09 mei 2006, 23:03
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door bjbx » do 29 nov 2007, 18:24

Bart,

Inderdaad, een simplexraam kan in een dadantraam, of vastbinden of gewoon met twee vijzen bovenaan vastzetten.
Zelf heb ik latjes gezaagd, lengte en breedte van een bovenlat van een dadant raam, en daar het simplexraam aan vastgevezen.
In het voorjaar zie ik dan wel hoe de ramen verder worden uitgebouwd, om dan verder aan te vullen met nieuwe dadantramen

jo

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: simplex <<-->> dadant

Bericht door Bart Maes » do 29 nov 2007, 19:24

Goe' bezig!! :D:D:D
Je zal zien dat de bijen het zullen waarderen, en je hebt minder werk.


met imkersgroet!
Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 144 gasten