zwerm

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

labrador
Berichten:288
Lid geworden op:ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: zwerm

Bericht door labrador » ma 10 sep 2007, 22:42

Dirk Blanken schreef:
Aebe,
Als ik het goed begrijp doe jij thymol door het voer voor de winter hoe doe je dat en wat zijn je ervaringen.
In Scandinavia doen ze dat geloof ik ook maar weet het niet de fijne kneepjes van.
Hoelang doe je dat al en hoe winter je volken uit.
Dirk

dertiende
Vroeger deed men dit met name in Engeland. Thymol gebruikt men om de suikerstroop gistingvrij te maken.

"Men voegt per liter 1 theelepeltje thymol van 1% toe.
Om de witte thymolkristallen op te lossen, wordt b.v. 10 gram in 1 literfles koud water gedaan en de zaak wordt met een scheutje alcohol en glycerine goed geschud. De oplossing kan bewaard blijven, maar de toevoeging aan de suikerstroop moet vlak voor de voedering plaatsvinden en dan mag de stroop niet nogmaals verwarmd worden."


Lees: "Bijen en Bijenhouden" van J.G. de Roever, blz 336

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Æbe » wo 12 sep 2007, 20:59

Afbeelding
Als ik het goed begrijp doe jij thymol door het voer voor de winter hoe doe je dat en wat zijn je ervaringen
na de apistan strips (2002)ben ik overgegaan op thymol,nooit meer bijen zonder of halve vleugels de de winter uit het voorjaar in.
onder het raam met metalen gaasje verdeel ik in een gleuf 1 eetlepel thymol,gaas er weer overheen en in winteren na de laatste (heide)oogst
in het voorjaar er weer uit voordat de honingkamer er weer op komt.
dit uitgebouwde raam met suikerhoning had ik nog staan van vorig jaar,van mijn verdwenen volken





Æ.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Dirk Blanken » wo 12 sep 2007, 22:03

Bedankt voor je reactie Aebe.
Ik denk dat thymol een goed middel is om de varroa te bestrijden maar thymol werkt denk is als volgt:
De varroa raakt gedesorienteerd en weten niet waar ze moeten broeden etc.
Als je thymolkristallen toepast zal het daarom ook geen varroas regenen maar er onstaan geen nieuwe varroas.
Ondanks deze bewering zal ik in december nog oxaalzuur druppelen om er zeker van te zijn dat ik in het voorjaar een minimale besmetting heb.
En dan vul ik de thymolverdampertjes weer en blijf dan doen in de drachtpauzes zeer consequent en mijn ervaring is dat volken zich normaal ontwikkelen en goed de winter uitkomen.
Thymol is geen middel om alleen in de herfst te gebruiken als de varroadruk al hoog is en de winterbijen worden aangezet.
Overigens geen enkel middel is geschikt voor alleen een herfstbehandeling.
Vroeg of laat verdwijnen er dan volken volgens mijn overtuiging.
Als men in de buurt weinig imkers heeft die niet behandelen kan het een poos goed gaan.
Beter is om op zekerheid te gaan en de varroadruk het hele seizoen laag te houden.
Dirk

dertiende

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Æbe » wo 19 sep 2007, 00:48

ls,
vandaag de heideraadhoning van de hei gehaald en vanavond de haalvolken thuis gebracht .
het "zwerm" op een 10 ramer gezet .met een raam thymol,en 1 raam kunstraad in het broednest en 2 oude ramen aan de buiten kant.
een paar ramen hadden gesloten broed,dus waarschijnlijk een goede moer .ik waag nog een weekje op de heide,want met de regen van afgelopen tijd bloeit de hei nog mooi,het raampje kunstraad is mijn leidraad,,de bijen hebben meer verstand van het weer dan ik.

Æ.

Æbe
Berichten:297
Lid geworden op:za 25 okt 2003, 11:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: zwerm

Bericht door Æbe » wo 26 sep 2007, 00:19

zwerm
het zwerm is thuis (maandag avond)
het halve raam met kunstraat hadden ze netjes uitgebouwt ,boven in honing in in het midden,denk ik, ei.
boven op deze zwem en ander volk met de krant op elkaar geplaatst
als ze bij elkaar zijn krijgen ze de kunst honing

Æ.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten