Werken met agressieve bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Jaap v.Popering »

Jozef Maier schreef:
De koningin verwijderen , na zes dagen alle doppen wegbreken ,en een raam eitjes uit een goed volk in hangen en daar een koningin van kweken .
Daardoor is het nu nog te vroeg, er zijn geen darren.

Het enige wat ik zou doen is die kast verenigen met een naburige kast, of verenigen met een reservevolk. (Eerst de koningin opzoeken in de steeklustige kast.)

Een andere methode is, het nieuwe volk op de plaats zetten van het steeklustige volk. Van het steeklustige volk zullen de vliegbijen zich in bedelen in de nieuwe kast. Zonder vliegbijen zal het steeklustig volk veel rustiger zijn (alhoewel er hardnekkige volken bestaan). Hierin zul je eenvoudiger de koningin vinden, al was het maar omdat je veel minder bijen in de kast zult aantreffen.

Jozef
je hebt niet goed gelezen
Ik heb geschreven : zes weken wachten , en dan de koningin verwijderen .

Jaap v P
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Jaap v.Popering »

Jaap Langeveld schreef:
Beste Lex,ik weet niet waar je bijen staan,dus kan daar niet over oordelen.Ik heb het ook wel eens meegemaakt,een paar keer trouwens,maar dat leek door paarden te komen,waarschijnlijk de sterke lucht.Als er paarden direkt in de buurt van mijn stal staan dan wacht ik met werken tot deze in het andere land lopen.Ik heb een keer meegemaakt dat ze zo agressief waren,maar toen bleek dat de boer de paardemest hoop had omgezet en de lucht daarvan was zo sterk dat de bijen helemaal van streek waren.Hebben anderen dit ook meegemaakt? Graag reaktie.Jaap Langeveld.

Bij het behandelen van bijen altijd extra opletten .
bijen zijn allergies voor parfum en paardenzweet .zij kunnen van alle twee agresief worden .

Jaap v P
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Jaap v.Popering »

Els Kleijnendorst schreef:
Lex,
probeer zo snel mogelijk een rustige plek te zoeken waarnaar je het gehele volk tijdelijk kan verplaatsen. Hoogstwaarschijnlijk weet of heeft jouw sub-vereniging wel zo'n nood-stand. Hierna kan je rustig gaan bedenken wat je met dat volk gaat doen.
Je kan immers niet riskeren dat de kinderen per ongeluk tegen de kast stoten of i.d.
Sterkte,
Els

Bijenvolken dienen ALTIJD dusdanig geplaatst te zijn dat kinderen GEEN directe toegang hebben tot de directe omgeving .
Een rustig volkje kan ook door kinderen dusdanig verstoord worden dat het tot massale aanval overgaat .

Jaap v P
Jozef Maier
Berichten: 139
Lid geworden op: za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds: 1982
Aantal volken: 24
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Jozef Maier »

Bij het behandelen van bijen altijd extra opletten .
bijen zijn allergies voor parfum en paardenzweet .zij kunnen van alle twee agresief worden .
Bijen en paarden samen is vragen om ongelukken. Ook het paard kan er wild gaan reageren van bijen. Een paard dat op hol slaat is geen pretje. Ik weet van een oude boer dat een paard ook niet zo veel steken nodig heeft om dood gestoken te worden. Ook dat zorgd voor een hoop last.
martha
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 06 mar 2005, 10:56
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door martha »

Jaap Langeveld schreef:
Beste Lex,ik weet niet waar je bijen staan,dus kan daar niet over oordelen.Ik heb het ook wel eens meegemaakt,een paar keer trouwens,maar dat leek door paarden te komen,waarschijnlijk de sterke lucht.Als er paarden direkt in de buurt van mijn stal staan dan wacht ik met werken tot deze in het andere land lopen.Ik heb een keer meegemaakt dat ze zo agressief waren,maar toen bleek dat de boer de paardemest hoop had omgezet en de lucht daarvan was zo sterk dat de bijen helemaal van streek waren.Hebben anderen dit ook meegemaakt? Graag reaktie.Jaap Langeveld.
Hallo Jaap

Het zou allemaal best kunnen met paarden al trek ik het zelf in twijfel...... mijn bijenkasten staan pal achter de paardenbak en mestbak van de buren geen centje pijn (letterlijk en figuurlijk) met mijn Carnica s. Wel zit er een haag tussen maar ze vliegen zo over de heg en rijdende paarden heen.

Martha van Dam
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Jaap v.Popering »

Beste Martha

Dan moet je deze zomer de proef eens op de som nemen ??
Met je blote hand over de bezwete paardenrug wrijven , en dan met je blote handen de bijenkast open maken .
Ik werk altijd met blote handen .


De bijen weten precies waar ze moeten steken .
Bij een paard steken zij in zijn neus, na een paar steken slaat hij op hol en loopt zich dood .

Jaap v P
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Dirk Blanken »

Als je zachtaardige bijen hebt heb je vaak geen centje pijn.
Ik heb ook jarenlang in de buurt van paarden gestaan en nooit iets gemerkt totdat er een verkeerde kruising optrad, je weet wel zo'n volk waar je niets aan merkt totdat je het een keer open hebt gemaakt.
Alles binnen 20 m wordt gedurende lange tijd( een a twee weken) aangevallen en zeker als je met mest bezig bent, maar de was kan ook niet normaal opgehangen worden zeker niet als je een sterk geurende wasverzachter gebruikt.
Het volk was in alle opzichten erg goed alleen de verdedigingsdrang had zeker een tien en daar kan je je omgeving niet mee opzadelen.
Ik hoor me het al zeggen over twee maanden doen ze het niet meer, hier heb je een bijenkap om de was op te kunnen hangen.
Ik heb het volk toen afgezwaveld.
Ik heb twee keer moeten zwavelen voordat het bijzonder grote volk volledig dood was.
Toen was de rust ook weer terug gekeerd.
Dus de andere volken deden er niet aan mee ondanks de paarden en paardemest in de buurt.
Natuurlijk heb je dit in allerlei gradaties maar schroom niet bij overlast om direct maatregelen te nemen, want een paar buren die je bijen niet meer pikken doet je slecht slapen en dit los je niet meer op met een potje smeerhoning, maar alleen door te beloven dat je er direct wat aan doet.
Als je een buurman hebt die zijn zwermen overal vandaan haalt, terwijl je zelf probeert om 1 soort bijen te houden, carnica's of buckfast dan maak je dit gegarandeerd mee bij standbevruchting.
Deze buurman moet je goed materiaal geven zodat hij de koninginnen van de zwermen kan omwisselen.
Ik zit gelukkig behoorlijk geisoleerd, heb goede resultaten met standbevruchten en teel nooit na van iets wat pittig begint te worden.
Maar als je het al in het vroege voorjaar merkt, dan zou ik er een ander volkje opzetten na verwijdering van de koningin en er tot 2e helft van mei van afblijven, maar wel goed ruimte geven als er honing binnen kan komen.
Dirk



dertiende
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door LWPisa »

Met kinderen in de buurt is onhandig.

Als je kan zou ik ze verplaatsen en afwachten tot er weer een echt mooie dag komt en met rook eens kijken of ze nog zo steken. Een groot volk zou ik niet zo maar ff weg ruimen als het er goed uitziet maw met vrij veel broed en een mooie opbouw. Ze doen dan ieg iets goed. Misschien voeren als ze niks hebben en het weer is kouwig dan is de steeklust groter.

Als ze nog steeds onhandelbaar zijn als de paardenbloem bloeit zou ik gaan denken aan opsplisen in afleggers ed en dan "stamboekmateriaal" erin.

L
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Jaap v.Popering »

Dirk Blanken schreef:
Als je een buurman hebt die zijn zwermen overal vandaan haalt, terwijl je zelf probeert om 1 soort bijen te houden, carnica's of buckfast dan maak je dit gegarandeerd mee bij standbevruchting.
Deze buurman moet je goed materiaal geven zodat hij de koninginnen van de zwermen kan omwisselen.


dertiende
Dirk
Ik ben zo'n buurman .
Ik ben een Imker dat ,als iemand OVERLAST van een bijenzwerm heeft, die zwerm ( gratis ) ga halen tot 10 km van mijn woning .
Als je als IMKER de mensen met de overlast van een bijenzwerm laat zitten , is dat GEEN reclame voor de Imkerij.
Het is mij nog nooit gebeurd dat een zwerm zo agresief was dat ik hem vernietigd heb .
Als je buren overlast hebben van je bijen , heb JIJ ze verkeerd geplaatst.
Wel ben ik eens een keer bij de bijen van een collega geweest ( ik geloof een F 2 Bucfast)
waar ik tien meter voor de kasten al weg werd gestuurd.

Als jij twee keer af moet zwavelen heb JIJ dat niet goed gedaan , en is vind ik dierenmishandeling.

Overgens geld het ook voor jou , neem deze zomer de proef op de som , ga met je blote hand over een bezweet paart , en doe dan je rustigste kast open . Wij horen je ervaringen wel een keer .

Jaap v P
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Dirk Blanken »

Jaap,
Wordt je nou echt boos, kan ik me niet voor stellen.
Iedereen heeft zijn ervaringen en die schrijven we op dit Forum.
Die ervaringen zijn verschillend.
Het zou een beetje saai worden als jij alleen je ervaringen mocht uiten.
Als je mijn commentaar goed gelezen had dan zou je weten dat ik niet gezegd heb dat jij geen zwermen mag/moet ophalen maar dat het gevaar bestaat dat als je ergens zwarte volken of kruisingen daarmee ophaalt dat die bij standbevruchting bij de buurman zijn poging om zachtaardige bijen te telen behoorlijk kan verstoren.
Ik heb sinds lang besloten alleen zwermen op te halen die in mijn eigen dorp zijn neer gestreken ook als ik denk dat hij niet van mezelf is en als iedere imker dat doet klopt het weer.
Iedereen weet dat bij een bepaald soort weer bijen niet vriendelijk zijn, ook zachtaardige volken zijn dan onvriendelijk en dan moet je stoppen met het werken in je volken en hopen dat het de volgende keer beter gaat.
Ik denk dat in heel veel gevallen bijenvolken zodanig zijn opgesteld dat als ze pissig zijn ze overlast bezorgen.
Bijna geen enkele imker heeft zijn bijen op meer dan 50 m van de buren staan.
Toen er een perceel naast mij vrij kwam en ik vermoede dat de buren, paardeliefhebbers dat ev. wilde kopen heb ik dat direct gekocht om problemen te voorkomen.
In de steden/dorpen zitten de meeste imkers, wist je dat, eigelijk is dat logisch want daar is de meeste dracht het hele jaar door.
Dus is het uiterst belangrijk dat we zachtaardige bijen hebben.
Bij onze oosterburen hebben ze voornamelijk Carnica's en hier en daar een Buckfastimker daar hebben ze zelden problemen.
De F2 buckfast is waarschijnlijk bevrucht door een Nigra, daarmee klopt mijn bewering, maar lees maar eens een goed boek wat betreft de teelt daarin staat zeker dat kruisingen van Nigra met Carnica of Buckfast steeklustbevorderend zijn.
Het 2x zwavelen had te maken met het feit dat het een enorm volk was en de zwavel het onderste deel niet kon bereiken omdat de dode bijen een dikke dichte isolerende laag vormde.
Je bewering dat een hand met paardezweet geen enkel volk pikt als je je hand er in steekt geloof ik direct maar wil niets zeggen over als je dat niet doet en de volken op een afstand van enkele tientallen meters staan.
Jaap, er zijn veel imkers die zachtaardige bijen aanschaffen en de F2 of F3 zijn niet meer zachtaardig, hoe wordt dit veroorzaakt?
Dirk




dertiende
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Semrush [Bot] en 160 gasten