Kooi van Faraday

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:
Re: Kooi van Faraday

Bericht door Robbert » zo 14 nov 2010, 12:31

Stel......de radio golven in de lucht zijn de oorzaak en met name het GSM verkeer (GPRS en G meegenomen). Wat gaat men daar dan aan doen? Helemaal niets, sterker nog het zal alleen maar toenemen de komende jaren. Men wil meer capaciteit en nog betere dekking. Ook ik maak me daar schuldig aan want ik heb graag een iPhone op zak waar ik onderweg bij wijze van spreken het eten mee kan opzetten en de verwarming mee kan aanzetten.

Als het puur gaat om de oorzaak te vinden en we zouden die gevonden hebben dan kunnen we er een . achter zetten want het merendeel van de mensen zal het een worst zijn dat de bijen daardoor verdwijnen ondanks dat er meer begrip voor het probleem is.

Er zullen eerst duizenden doden per dag moeten vallen in europa om onszelf te mobiliseren om het systeem te veranderen.
Kijk naar het "roken". Hoe lang heeft dat niet geduurd voordat men daar wat aan ging doen en nog steeds hebben we het niet volledig verbannen. Tegenwoordig krijg 1 op de 3 mensen kanker. Zou dat misschien ook iets te maken hebben met de GSM straling? Of met de radiogolven van Radio 538 en Veronica? Niemand weet het zeker maar zeker is dat er ergens een oorzaak is waarom er dingen veranderen en wij (de mens) zijn daar debet aan.

Zo dat klink wel straf allemaal. Toch nog maar even een :D opzetten want anders wordt het vandaag niks.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Kooi van Faraday

Bericht door maartenkleijne » zo 14 nov 2010, 12:36

"Ook rond 1880, 1920 en 1960 waren er bijenkolonies die plotseling verdwenen"
CCD volgt dan een geheimzinnige cyclus van 40 jaar?
gr,
m

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Kooi van Faraday

Bericht door Bart de Coo » zo 14 nov 2010, 12:59

De opmerking die Maarten citeert, was mij ook al opgevallen. Nu heb ik een jaartje geleden of zo twee verhuisdozen op de kop getikt, vol met jaargangen van het Maandschrift voor de Bijenteelt. Geïnspireerd door dit onderwerp ben ik een uurtje geleden naar de zolder gegaan om die dozen eens nader te inspecteren. Dat had ik nog niet eerder gedaan. Ze zitten warempel vol met ingebonden jaargangen van rond 1960. Als ik tijd en zin heb, zou ik eens moeten kijken wat ze toen als verklaring aandroegen voor de massale bijensterfte. Over jaargangen van rond 1920 beschik ik niet. Ze staan wel online, omdat ze inmiddels gescand zijn in het kader van het 'Groentjesproject'. Ik kan ze alleen niet vinden.

Overigens heeft Romee van de Zee er ook al eens op gewezen dat massale bijensterfte vaker is voorgekomen in de tijd dat we goed documenteren, dus laat ons zeggen de 20e eeuw. Dat lijkt mij een reden voor optimisme.

Op deze regenachtige zondagmiddag zit ik inmiddels de jaargangen 1931 en '32 door te bladeren. Erg leuk is dat.


Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 70 gasten