Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
iloy
Berichten:24
Lid geworden op:di 11 mei 2010, 14:13
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door iloy » vr 03 dec 2010, 16:45

hoi bart,

nee, het dood gaan van de bijen begon al voor de sneeuwval.
In eerste instantie waren het jonge bijen en vervolgens bijen die met hun tong uitgestrekt dood voor de kast lagen.
Nu zijn het gewoon dode bijen.

Ik denk dat ik de kast a.s. maandag even open maak om te zien wat er nog van mijn volkje over is.
alvast bedankt voor jullie reacties.

groet iloy
www.Imkerij-Roerdalen.nl

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door Jaap v.Popering » vr 03 dec 2010, 18:43

iloy schreef:hoi bart,

vervolgens bijen die met hun tong uitgestrekt dood voor de kast lagen.

groet iloy
Wijst op dood van de honger .

Jaap v P

Gebruikersavatar
zanna
Berichten:193
Lid geworden op:di 22 sep 2009, 20:22
Locatie:Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door zanna » vr 03 dec 2010, 20:19

iloy schreef:hoi bart,
bijen die met hun tong uitgestrekt dood voor de kast lagen.


groet iloy
Wijst dat niet op vergiftiging.

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door BBBeez » za 04 dec 2010, 20:01

Gerard Boswinkel schreef:Hoi Jaap,

In jouw reactie schrijf je:
Dit kan geen vorm van verdwijnziekte zijn omdat dit verschijnsel zijn naam ontleent aan het feit dat het volk nagenoeg in zijn geheel de kast verlaten en geen spoor meer van te vinden is .
Zwart/wit gesproken heb je gelijk. Vandaar dat ik de naam verdwijnziekte in mijn bericht tussen aanhalingstekens geplaatst heb. Toch denk ik dat de oorzaak voor dit plotseling doodgaan van het volk dezelfde oorzaak heeft als de verdwijnziekte die jij in je tekst beschrijft. En daarin verschil ik van mening met jou.

Dit denk ik omdat ik, in het jaar dat ik de dode bijen voor mijn kast vond, gelijk gedaan heb, hetgeen jij in je tekst beschrijft nl.: direct onder de denkplank kijken. Wat ik toen gezien heb, komt overeen met afbeelding 10 van onderstaande link:

http://www.imkerschule-sh.de/php/imk_th ... 2-2010.pdf

Volgens mij is dit dus niet hetzelfde dat jij beschrijft als zou een deel van het volk van het voer zijn afgeraakt. Of het hierbij gaat om het gevolg van Nosema ceranae, weet ik ook niet zeker. Ik geef alleen door hetgeen Romée van der Zee mij indertijd geschreven heeft.

Nu we het toch over verschil van mening hebben, nog even het volgende: In jouw bijdrage in het topic 'Dode bijen' op pagina twee
Je moet niet vergeten dat dit de kritieke periode is , Op het eind van het inwinteren is dan de kracht van de zomerbijen aan het eind van hun latijn , en winterbijen zijn er niet meer .
Hierin verschil ik van mening met jou. In de gevallen die ik heb meegemaakt ligt de kritieke periode in november of december. De eerste keer dat ik het meemaakte , dat was geloof ik in de winter van 2002/2003, keek ik half oktober in mijn vier dadant volken. Deze volken bezetten toen nog de hele 12 raams dadantbroedkamer een zeer sterk volk dus. Toen ik na een maandje (dus half november) nog een keertje in die zelfde volken heb keken, waren drie van de vier volken geslonken tot een klein hoopje bijen en het vierde volk bestond toen nog maar uit twee dadantraampjes met bijen. Van deze vier volken heeft alleen het laatste volk toen de winter overleeft. Ook in de beschrijving die ik in mijn vorige bijdrage van deze topic heb geschreven, vindt de genade klap in november/december plaats.

Groeten...............

Gerard Boswinkel

PS: Als je in de door mij gegeven link de 'pdf_down/monatsbetrachtung-02-2010.pdf verwijdert, kun je ook alle andere maandpraatjes vinden. Guido Eich schreef de maandpraatjes in 2009, deze zijn ook na te lezen.
Hallo Gerard,

Die maandpraatjes van Pia Aumeier zijn zeer interessant en kan ik iedereen aanbevelen om te lezen. De afbeelding die je noemt geeft de situatie weer van een volk dat in de winter aan varroa is bezweken. Waarom denk je dat Nosema ceranae hier een rol heeft gespeelt? Ik was bij de presentatie van Pia Aumeier in Beilen. Daar presenteerde ze de resultaten van een nu twee jaar durend onderzoek naar de relatie tussen Nosema ceranea en wintersterfte. 100% van de 150 proefvolken bleken besmet te zijn met ceranea, geen enkele met Nosema apis. Sterfte was rond de 6%, veel lager dan het gemiddelde in Duitsland. Haar conclusies waren dat Nosema ceranae geen aantoonbaar effect op bijensterfte heeft.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door Oude Essink » zo 05 dec 2010, 11:17

Ik denk dat ik de kast a.s. maandag even open maak om te zien wat er nog van mijn volkje over is.
Volken in de winter moet je niet onnodig verstoren; warmtehuishouding in de wintertros is een zeer nauw luisterend mechanisme, waarin onrust stoken desastreus kan zijn.
Manieren om de omvang en al of niet meer leven in de kast te controleren zijn: mulafvalcontrole op de varroabodem en geluiden in de kast waarnemen door je (goede) oor tegen een zijwand te houden (stetoskoop is erg handig daarbij). Zolang je nog leven in de kast waarneemt, heeft openrukken van de kast geen zin, want ingrijpen kun je toch niet. Zorg ervoor, dat de uitvliegspleet niet verstopt raakt door dode bijen en pas als je geen geluiden meer waarneemt, moet je de kast zo spoedig mogelijk weghalen uit de rij en schoonmaken.

Afbeelding

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door Jaap v.Popering » zo 05 dec 2010, 11:55

Oude Essink schreef:
Ik denk dat ik de kast a.s. maandag even open maak om te zien wat er nog van mijn volkje over is.
. Zolang je nog leven in de kast waarneemt, heeft openrukken van de kast geen zin, want ingrijpen kun je toch niet.

]
Ben ik NIET met je eens . Wanneer nog een gedeelte van het volk in leven blijkt te zijn en er een gebrek aan voedsel is , een borstplaat of een zak met Apifonda boven op de tros , kan het beetje zijn dat een volk nog kan redden .

Maar niet openrukken zo jij schrijft , maar altijd voorzichtig openen .

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door A.A. Staals » zo 05 dec 2010, 12:25

Oude Essink schreef:
Ik denk dat ik de kast a.s. maandag even open maak om te zien wat er nog van mijn volkje over is.
Volken in de winter moet je niet onnodig verstoren; warmtehuishouding in de wintertros is een zeer nauw luisterend mechanisme, waarin onrust stoken desastreus kan zijn.
Waarom steed zo onnodig bang maken 's winters een volk te openen. Het heeft natuurlijk geen zin dit onnodig te doen. De volksterkte kan inderdaad afgeleid worden van wat je op de bodemschuif ziet. Door te kijken kun je alleen iets leren en dat is ook belangrijk. Bijen kunnen veel hebben. Voorbeeld: Volk ligt dagen/week omvergegooid, open in twee delen in de sneeuw. Weer samengevoegd. In het voorjaar prima volk.

ad staals

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door marc » zo 05 dec 2010, 14:35

De winters van de laatste decennia zijn wel wat milder maar ik vind niet dat er moet aangemoedigd worden om bij de minste onrust (van de imker) kasten te openen in deze tijd van het jaar.
Alles wat je moet weten zie en hoor je uitwendig. Is er geen teken van veel leven meer, dan is het daarvoor nu toch te laat. In het voorjaar kan je een hongerig volk nog een paar weken met bijvoederen naar de lente loodsen maar nu heeft dat geen zin (meer). Als je er wat wil uit leren is dat het volgende : winter je bijen voortaan beter (verstandiger) in, dan krijg je geen verhongeringsproblemen nog voor de winter moet beginnen. En als het om andere problemen gaat, los je dat toch niet meer op met bijvoederen,verenigen of wat dan ook.
Hier worden alle volken eind september ingewinterd en verder wekelijks de lade getrokken, beluisterd en elke eerste week van een nieuwe maand gewogen en genoteerd. Vanaf maart wordt er weer in het volk gekeken. Ook winterse oxaalzuurbehandelingen zijn niet aan mij besteed. De bijen hebben voor zichzelf een optimale overwinteringskamer ingericht, je stoort dat best niet, nog altijd een gouden imkerregel.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door Jaap v.Popering » zo 05 dec 2010, 19:02

Marc
Mijn mening is zo'n beetje van ; De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet "

Een beginnend Imker mag niet aangemoedigd worden om een kast in moeilijkheden open te maken in de winter .
Ik ben het met je eens dat een volk goed ingewinterd dient te zijn , maar over goed inwinteren lopen ( zoals in de gehele Imkerij ) de adviezen sterk uiteen , soms van een ervaren Imker en soms van iemand die zelf nog geen Bijen heeft .
Dat een volk in de problemen niet meer te redden is ben ik al helemaal niet eens .

Zelf raad je iedereen af om in de winter iets aan zijn Bijen te doen , maar zelf rommel je blijkbaar de gehele winter ( ONNODIG )in je Bijenstal , wat ook allemaal verstoring teweeg brengt.
Elke week de lade er uit , en op de een of andere manier beluisteren . Elke maand wegen . Bij goed ingewinterde volken is dit niet nodig , zeker niet als je toch niet van plan bent om op de een of andere wijze te corrigeren .

Zelf winter ik goed in , kom elke week bij mijn Bijen maar blijf daar een meter vandaan , behalve wanneer ik onregelmatigheden constateer , dan grijp ik dan ook direct in .

Op een andere topic schrijft men dat een varroa behandeling wel bij vijf graden onder het vriespunt mogelijk is

, WAT MOET EEN BEGINNEND IMKER WEL NIET VAN AL DEZE GOED BEDOELDE ADVIEZEN DENKEN . :think:

Jaap v P

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door Dirk Blanken » zo 05 dec 2010, 20:04

Hallo bezorgde imkers,
Wij controleren de volken ook regelmatig in de winter, vooral als er sneeuw ligt en dan is de zon extra fel en bijen worden dan naar buiten gelokt maar het is peanuts vergeleken bij het aantal bijen wat overwintert.
De reacties van Jaap v P.zijn correct.
Ik heb me vaak in het begin er ook druk over gemaakt dat er bijen uitvlogen bij zon en sneeuw en dat het vlieggat soms verspert was door dode bijen.
Maar besef je dat er bij een normaal volk zo'n 25000 bijen overwinteren dan is het peanuts.
In het voorjaar liggen er vaak een paar duizend dode bijen op de bodem,vooral bij een verdiepte bodem zoals de Segeberger.
Bij een verdiepte bodem blijft het vlieggat open dat is dus aan te raden.
Natuurlijk zijn er volken die het moeilijk hebben 's winters omdat ze ziek zijn of niet voldoende gezonde winterbijen hebben, die gaan dood en sommige kunnen nog uitvliegen.
Dus ook vaak zijn het bijen die geen volledige winterbijen zijn.
De bijen die ziek zijn moeten uit het volk, dat gebeurt ook in de zomer, alleen zien we het dan niet.
Ik behandel mijn bijen tijdig en maak me er niet meer druk over, wel kijk ik ze na of de vlieggaten open zijn als de temperatuur boven de 6 graden komt(zelden nodig bij een verdiepte bodem)
Bovendien kan je er nu toch niets meer aan doen.
Zorg dat je wintervolken op schone raat zitten, uitgebouwd in de zomer, door deling is dat vrij gemakkelijk.
Als je dan ook 's zomers de varroa decimeert dan komen de meeste volken door de winter.
Ik overwinter elk jaar zo'n 20 mini-plus volken in op 3 tot 5 etages en na het in april/mei overzetten op simplex raamformaat zitten ze op meer dan 8 ramen, prachtige jonge volken op volledige schone raat.
Dus de grote van de ingewinterde volken is natuurlijk belangrijk maar een goed ingewinterde 6 ramer kan ook door de winter komen, alleen misschien toch wat meer ruimte, dus op twee etages.
Je kan nu de raten al klaarmaken met gegoten kunstraat.
Ik heb er al weer een paar honderd klaar staan.
Het werd weer een lang verhaal.
Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 162 gasten