Wat te doen met raten uit onderbak?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Wat te doen met raten uit onderbak?

Bericht door Oude Essink » di 15 feb 2011, 18:22

Wacht minstens op een dag met min. 16 graden , lekker zonnetje en ruim uitvliegende bijen; wacht liever tot het zeker is, dat er niet nog een volgende vorstperiode komt. In de oude imkerij gingen wij sowieso niet vóór 1 april in de volken rommelen.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_signatuur_2.jpg[/img]

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat te doen met raten uit onderbak?

Bericht door Jaap v.Popering » di 15 feb 2011, 18:58

Oude Essink schreef:. In de oude imkerij gingen wij sowieso niet vóór 1 april in de volken rommelen.
Ja Hennie , . Ik weet me nog te herinneren dat niemand Perizine midden in de winter toe wilde passen omdat het niet goed af zou lopen met je volk ,openen en dat midden in de winter :naughty: en met schrik de volkjes aanzagen , men was altijd in de veronderstelling geweest dat die in de winter groter zouden zijn . Omdat grote gevolgen uitgebleven zijn wordt men steeds brutaler , de tijden zijn veranderd en dat waarschijnlijk niet altijd ten goede .

Jaap v P

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat te doen met raten uit onderbak?

Bericht door Dirk Blanken » za 19 feb 2011, 17:32

Als de onderbak inderdaad geheel leeg is dan vind ik het een kleine verstoring.
Kast opzij onderbak losmaken, bovenbak even zetten op een kruis(kerstboom), bodem ev vernieuwen of snel schoonmaken bovenbak er weer op.
Als je met twee man werkt is het snel klaar.
Maar hoe weet je dat de onderbak niet bevolkt is.
Als een volk van links naar rechts zit zit er zeker een gedeelte van het volk beneden.
Methode is dus eigelijk alleen geschikt voor kleine volkjes, ongeveer 6 ramen.
En bij een temperatuur onder de 5 graden heb je geen lopende bijen.
Als de onderbak gedeeltelijk bevolkt is zou ik het niet doen.
Dan moet je alles openmaken om de bijen af te slaan en dat is veel meer verstoring.
Dan moet je wachten tot de voorjaarsinspectie bij minimaal 12 graden en een zonnetje.
Als de onderbak gedeeltelijk is bevolkt dan is de onderbak practisch niet verschimmeld hoogstens de kantramen zeker als je Segebergerskasten gebruikt.
Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 170 gasten