Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door A.A. Staals »

Oude Essink schreef:Overigens heeft de moer een mechanisme, waarmee zij copulatie met eigen zonen, die op de betreffende verzamelplaats aanwezig zijn, verhindert.
Volgens mij heeft een moer die op bruidsvlucht gaat GEEN EIGEN ZONEN. Ze heeft nog geen ei gelegd!

ad staals
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 408
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door Berend »

dat is dus dat mechanisme :D
Maarten Hoogeveen
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 18
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door Maarten Hoogeveen »

maar wel broertjes ga ik vanuit!
Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door marc »

Hoogstens halfbroers. Volgens mij bestaat tegen paring hiermee geen afweermechanisme.
Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door Ronnie76 »

En de moer wordt door meerdere darren bevrucht, mocht er toch een broer half broer de moer hebben bevrucht en er onstaat inteelt dan trekken de arbeidsters deze larven uit het broed en krijg je dus de hagelschot: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Hagelschot

Ik zit hier trouwens ook met een volkje bastaards, Carnica met vermoedelijk Buckfast (bijen zijn donker oranje getekend)
Gisteren dit volkje gecontrolleerd en halverwege besloten de kast weer dicht te maken, ze waren zeer aggressief..... :be5:
Daar was geen aardigheid meer aan, ik was nog voornemens nog een keer een volk met zwarte bijen te plaatsen op een andere (nu nog lege) tand maar daar ga ik toch echt van af zien.
Tussen de 2 broedkamers nog een konninginnen roostergezet en voornemens over een 10 dagen de koningin te gaan zoeken en te verwijderen uit het volk (exit ermee :arrow: :hand: ), hopeloos moerloos te maken en een nieuwe bevruchte koningin te bestellen en deze nog proberen in te voeren
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door semar »

ja, maar pas op.
het broednest kan er ook uitzien als hagelschot als er veel dracht binnenkomt controleer of de lege cellen ook echt leeg zijn of dat de werksters ze volstoppen met stuifmeel en/of honing.
Op mijn standplaats komt er half april beging mei zoveel stuifmeel binnen dat ze alles in broedcellen gaan opslaan nog voordat de moer erbij kan om een ei te leggen. Ze zitten dan vaak pas op 7-9 dadant ramen.
Vanaf hald april gaat er hier dus een honingbak zonder rooster op om deze reden.(kan de koningin én de werksters ook naar boven uitwijken).
later als ze alle broedramen bezetten gaat er weer een rooster tussen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door Oude Essink »

copulatie met eigen zonen
Afbeelding Afbeelding

Dat ging dus een beetje al te vlug; In feite zijn er geen zonen en ook geen mannen; een dar is een geslachtelijk verlengstuk van de moer; alleen maar het doorgeefluik van haar genen. Bij de bruidsvlucht verhindert de dochter op haar bruidsvlucht copulatie met ( het geslachtelijk verlengstuk van-) haar moeder. Zo gaat zij ultieme inteelt tegen. ( ik had onnauwkeurig moeten schrijven: zonen van haar moeder).

Afbeelding
Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door willem »

Oude Essink schreef: . bij de bruidsvlucht verhindert de dochter op haar bruidsvlucht copulatie met ( het geslachtelijk verlengstuk van-) haar moeder. Zo gaat zij ultieme inteelt tegen.
Is het ook bekend hoe ze dat verhinderd ?
Groeten, Willem :violin:
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door Oude Essink »

geurstoffen van de betreffende dar sluiten haar vagina af, zodat copulatie niet tot stand kan koemen.

hennie oes
Ronnie
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 02 mei 2011, 15:10
Contacteer:

Re: Carnica, Buckfast en Holl. Straatbij op een stand

Bericht door Ronnie »

Hoe kan het dan dat er toch inteelt/hagelschot kan ontstaan ? Werkt dit mechanisme niet altijd optimaal en is het trekken van de larven door de werksters een laatste redmiddel ?

Hoe zit dat trouwens verder met die vagina van de koningin, is de legboor hier een verlengde van en gaat de penis van de dar hierdoor ook naar binnen om haar te bevruchten ?

PS, dit gaat wel heel erg over de bloemetjes en de bijtjes :dance:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 141 gasten