Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling?

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 11 jul 2011, 21:53

Bij mij ook enkele tientallen dode bijen voor de kast! Ik heb de liebig verdamper en 100ml mierenzuur gebruikt. Kast staat op 2 bks, waarvan alleen de bovenste broed heeft. Ik vond dat er al veel zuur verdampt is. Is dat normaal, of heb ik mijn volk om zeep gebracht?

Voor de kast lagen darren, werksters, een pop. Veel dood, enkelen nog levend maar stervende.

De verdamper staat op blokjes van 10 cm.

Maarten Hoogeveen
Berichten:84
Lid geworden op:zo 04 apr 2010, 15:12
Imker sinds:2007
Aantal volken:18
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling?

Bericht door Maarten Hoogeveen » ma 11 jul 2011, 22:12

Voorwaarden voor goede bestrijding
Voor alle behandelingen geldt dat er broed aanwezig moet zijn en dat de bodem van onderen afgesloten is. Bij voorkeur niet behandelen bij dagtemperaturen boven de 25°C. De verdamping gaat dan zo snel dat de bijen er ook schade van kunnen ondervinden. Bij de Nassenheiderverdamper mag de temperatuur ‘s nachts niet lager zijn dan 5°C. Bij de sponsdoekmethode mag de nachttemperatuur niet lager zijn dan 12°C.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling?

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 11 jul 2011, 22:15

Ik heb 9 ramen broed en de temperatuur is hier vandaag niet boven de 25 graden geweest. Bodem is gesloten.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 12 jul 2011, 08:12

Ik heb de titel wat aangepast in de hoop wat extra info te krijgen want het baart me flinke zorgen.

Terwijl ik gisteravond voor de kast zat te kijken kwam er een bijtje de kast uit kruipen en viel van de vliegplank op de grond. Er lagen opvallend veel darren bij de dode bijen. Ik heb ze niet geteld, maar schat dat er 40 a 50 dode en stervende bijen voor de kast lagen.
Wat zijn jullie ervaringen, is dat normaal?

Overigens wel een voerbak met suikerwater bovenop de kast gezet (zit nu boven de verdamper), ik vraag me af of de bijen daar wel naar toe zullen gaan.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Bericht door LWPisa » di 12 jul 2011, 09:09

Bij gebruik van mierenzuur zijn dit soort effecten normaal. Dode/stervende jonge bijen voor de kast, dode/stervende darren voor de kast, moeren die tijdelijk stoppen met leggen. Zolang het maar enkele 10-tallen bijen betreft zou ik me geen zorgen maken. Dit soort schade hangt erg van het type verdamper en de buitentemperatuur af. Hoe groter de pieken in de afgifte en hoe hoger de temperatuur hoe groter de schade. Wat dat betreft kan je beter een lagere concentratie mierenzuur (50-60%) in een grote verdampbuffer wat langer verdampen dan een hoge concentratie (85%) met een kleine verdampbuffer in een korte tijd.

De Duitsers hebben er iets handigs voor, het varroaweerbericht...

http://www.bienenkunde.rlp.de/Internet/ ... XF10F330RV

wel allemaal voor midden Duitsland en Bayern maar het geeft een idee. Zo rond kamertemperatuur 18-23 graden zit je goed.

L

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling?

Bericht door willem » di 12 jul 2011, 12:21

p.zwartepoorte schreef:het is een apidea verdamper bij de werkbij zijden ze dat die naden op 25 moesten staan
want vanmorgen zag ik op jongen bij een varroa zitten
en hun zijden dat dit het besten is
De gebruiksaanwijzing zegt : bij één broedkamer 120 ml en bij twee broedkamers 130 ml mierenzuur van 65-70%, boven behandeling.
Bij één broedkamer de "naden" op 30 cm² en bij twee op 50 cm²
Temperatuur boven de 25º 5-10 cm² minder en bij temperatuuren onder de 18º 10 cm² meer.
Let op ! , de verdamper met de openingen naar beneden op de ramen leggen.
Zelf legde ik een stuk horregaas over de ramen en daarop de verdamper, heeft de verdamper geen last van bijen.
Hullie van de werkbij kletsen kennelijk maar wat, bij 't bijenhuis krijg(kreeg) je er een nederlandse gebruiksaanwijzijg bij.
Vóór de behandeling 5 liter voeren, dan ca 14 dagen behandelen, dan "inwinteren" daarna weer behandelen.
Drie weken na de laatste behandeling de varroa val op de diagnose plank tellen.
Groeten, Willem :violin:

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Bericht door p.zwartepoorte » di 12 jul 2011, 17:11

hoi ik heb een 6 raamer staan met klein volkje erin ik heb die verdamper gisteren eruit gehaalt want er gingen veel dood als leek wist ik niet dat het hoort maar nu heb ik hem weer terug gelegt en de dan de verdamper op 20 gezet
en ik heb ze al gevoert met suikerwater
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 12 jul 2011, 22:03

Ik heb de verdamperver vandaag ook uit gehaald, want er lagen teveel dode en stervende bijen voor de kast naar mijn zin. De voerbak bovenop de lege bk was onaangeroerd. Met de voerbak direct boven het nest ging er wel een bij in, dus de rest zal wel volgen. Vanaf zondagmiddag was al 75 ml verdampt. Op de varroalade lagen mijten.

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Bericht door jasper-k » do 14 jul 2011, 10:45

Het gevaar is natuurlijk wel dat als je de verdamper er nu uithaalt, omdat er honderd(en) bijtjes het loodje leggen, je de varroa behandeling niet effectief uitvoert. Het klinkt hard maar ik heb nou liever een paar honderd dooie bijtjes dan straks een volk wat niet door de winter komt. Dan liggen er in het voorjaar enkele duizenden op het rooster en das een nog veel minder leuk gezicht...
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Voeren tijdens mierenzuurbehandeling? Dode bijen!?

Bericht door Tieme » do 14 jul 2011, 11:08

Je moet niet voeren en behandelen tegelijk. Het water uit het vloeibare voer verdund de mierenzuur waardoor de behandeling minder effectief wordt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten