De vele functies van de dar?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: De vele functies van de dar?

Bericht door Albert Stoter » di 25 okt 2011, 22:21

Ik heb het aangepast.

Die pagina kan overigens nog flink worden uitgebreid, want er is over darren echt wel wat meer te vertellen.

Maar ja, dat geldt voor heel veel meer onderwerpen.

Alles op z'n tijd.

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: De vele functies van de dar?

Bericht door TubaLeoVoet » ma 07 nov 2011, 21:43

Een paar goede redenen om geen darrenraat te snijden.
- als ze niet nodig waren, zouden de werksters en de koningin niet zoveel moeite doen om er massaal veel te kweken.
- als varoa bestrijding is het niet erg efficiënt.
- en als je wil dat jou zachtaardige volken niet teveel verbasterd raken met vreemde rassen van imkers uit de buurt, zorg dan dat jou darren in de meerderheid zijn.

Gebruikersavatar
Sarahbee
Berichten:19
Lid geworden op:wo 21 sep 2011, 12:47
Locatie:Wageningen
Contacteer:

Re: De vele functies van de dar?

Bericht door Sarahbee » zo 20 nov 2011, 22:55

TubaLeoVoet schreef:.
- en als je wil dat jou zachtaardige volken niet teveel verbasterd raken met vreemde rassen van imkers uit de buurt, zorg dan dat jou darren in de meerderheid zijn.
Zoveel mogelijk genetische variatie is meestal ook wel beter, toch?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De vele functies van de dar?

Bericht door Oude Essink » ma 21 nov 2011, 10:00

nogmaals:
als je wil dat jou zachtaardige volken niet teveel verbasterd raken met vreemde rassen van imkers uit de buurt, zorg dan dat jou darren in de meerderheid zijn
1. Het zijn niet de eigen darren die doorgaans voor de bevruchting zorgen. Als je wilt bewerken, wat in de aangehaalde zin gesteld wordt, moet je ofwel voor een goed geïsoleerd staande stand zorgen (minstens 30 km in de omtrek geen andere bijen) ofwel je moet via KI je eigen darren gebruiken voor de bevruchting; bij een populatie van minder dan 50 volken krijg je bovendien met inteelt te maken.
2. Die "vreemde rassen" van imkers uit de buurt zullen er niet veel zijn. Als zuiver vreemd ras kan ik voor Nederland/België eigenlijk alleen de Carnica bedenken; wel, goed, laten wij de Buckfast ook even meerekenen (geen eigenlijk ras maar een samenvoegsel van meerdere); dan zijn het er twee! De "jouw zachtaardige volken" zullen tot een van die 2 behoren, anders hoef je ze niet te beschermen; voor die "vreemde rassen van imkers uit de buurt" komt dan toch nog maar één ras in aanmerking.
3. "Zorg dat jouw darren in de meerderheid zijn": hoeveel van die zachtaardige volken moet je hebben om dit te bewerken bedenkende, dat de reiswijdte van darren 25 km. is ?
Zo zie je maar: goede raad is duur :o

Afbeelding

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: De vele functies van de dar?

Bericht door semar » ma 21 nov 2011, 11:43

de rijkwijte van darren is groot, is waar maaaar in ons klimaat zullen de moeren lang niet zover gaan bij wat slechter weer paren ze veel dichter bij huis. en tussen de buien door kunnen de darren ook weer niet zover. op zonige dagen is je invloed dan ook veel kleiner.
bovendien is dit natuurlijk een efect wat over jaren speelt.
Als je nu maar zorgt dat jij veel darren óp de vleugel hebt´heb jij op de lange duur wel invloed op de omligende volken en vice versa.
door het mendelen kun je over een tiental jaren toch wel efect hebben op een wijdere populatie.
wat alle bijen in de omgeving zal beinvloeden. In ieder geval een paar jaar tot na je stopt. en de druk van het omlichende land je ´handtekening´ op de locale populatie weer kan uitwissen. in een groep kan dat natuurlijk veel beter.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De vele functies van de dar?

Bericht door Oude Essink » ma 21 nov 2011, 14:03

Hoi Dominique
in ons klimaat zullen de moeren lang niet zover gaan
De moeren zullen überhaupt niet zover gaan; zij zoeken (op geur) een dichtbijzijnde darrenveramelplaats op; die darren komen van heinde en ver en als "het weer" ze dat belet, blijven zij lekker thuis en mijn jonge moeren dus ook wegens gebrek aan aanlokkende geustoffen. Moeren zijn niet zo gebrand op darren uit eigen stal; zij hebben er zelfs een afweermechanisme voor om darren uit het eigen genetisch systeem te weren.
Ik zelf heb bijen van "gemengd ras" door de bij-huis bevruchting. Binnen darrenvliegafstand woont Jan Trip, die pure carnica's heeft (KI); dat ras domineert derhalve op de darrenplaatsen waarop mijn moeren vliegen. Overigens houdt ik mijn bijen niet af van een goede darrenproductie, omdat zulks goed is voor de harmonie in mijn volken en voor het vasthouden van een gezonde bijenpopulatie in de verre omtrek.

Afbeelding

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: De vele functies van de dar?

Bericht door semar » ma 21 nov 2011, 16:30

hennie ik heb regelmatig mijn moeren zien vetrekken en thuiskomen tussen de buiten door (op de zonnige momenten tussen de buien)

meestal 15 tot 20 min.
een enkele keer de dames met bevruchtingsteken zien thuiskomen.
maar natuurlijk gaan ze liever met mooi weer op sjouw.

Maar jouw darren hebben dan ook invloed op de carnica´s van je buur. en op de lange duur is er een wisselwerking.
waarbij beide populaties wat aan kunnen hebben. en zoals je al zegt het heeft invloed op de populaties in de omgeving en dus indirect ook weer op jouw volgende generaties moertjes, toch?

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De vele functies van de dar?

Bericht door Oude Essink » ma 21 nov 2011, 22:44

De gang van zaken zoals jij nu schetst is uitstekend toch :!: ; de natuurlijke gang van zaken en optimale differentiatie :!: ; Het ware beter geweest, als wij onze zwarte hadden gehouden, de Carnica in de Balkan- en de Ligustica in Italië gebleven was en broedser Adam zich na het trachaeën debacle in Engeland zich weer op de Zwarte ( lees: bruine) had geconcentreerd. Maar wij zullen moeten uitgaan van de situatie zoals die historisch gegroeid is en bevorderen, dat de differentiatie niet verder in het gedrang komt.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ria van den Berg en 170 gasten