HOORNAAR

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:
Re: HOORNAAR

Bericht door Wim Joosten » zo 20 nov 2011, 09:21

Arnold schreef:
maartenkleijne schreef:"Nee, de Horenaar is geen beschermde diersoort."
Volgens mij is ie wel beschermd, hoor.
mij ligt ook iets van bij dat de hoornaar beschermd is.

Bij het ministerie moeten ze dat toch weten. Even zoeken in hun database van de soortenbescherming: De hoornaar komt niet in hun database voor.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: HOORNAAR

Bericht door maartenkleijne » zo 20 nov 2011, 11:08

http://www.anibijen.nl/agenda/publicaties.html
De hoornaar is een wettelijk beschermd insect, dat houdt onder meer in dat het niet is toegestaan hun nest te vernietigen. Een niet al te groot nest dat op een onhandige plaats hangt, mag wel worden verplaatst. Het inroepen van een ervaren imker daarbij is de beste oplossing hiervoor. Lukt dat niet, dan zou u de onderstaande methode kunnen volgen:
- stop het nest met zoveel mogelijk bewoners in een plastic zak en leg deze in de koelkast tot de hoornaars wat zijn gekalmeerd
- hang het nest daarna met ijzerdraad in een nestkast, holle boom of in een andere holte
- besprenkel of voorzie het broednest van suikerwater of honing, zodat de verstoorde hoornaars weer wat op krachten kunnen komen

Kan mij ook heugen dat de hoornaar in ons land zo goed als uitgestorven was, en dank zij de bescherming is ie nu overal in opkomst.
gr,
m

peter weegels
Berichten:6
Lid geworden op:zo 06 jun 2010, 23:06
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: HOORNAAR

Bericht door peter weegels » zo 20 nov 2011, 22:36

Hoornaars, ook de europese, zijn fervente bijeneters. Ze kunnen ze heel handig in de vlucht onderscheppen. Als ze er zitten dan zie je dat voor de kasten gebeuren, maar ze liggen ook wel bij dracht op de loer, zoals ik bij een drachtboom vol bijen heb zien gebeuren. Op mijn verzoek van een paar jaar geleden om oplossingen, heb ik toen weinig bruikbare tips gekregen. Dit is ook logisch, want in het vrije veld blijft deze bijenmoord vaak ongemerkt.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: HOORNAAR

Bericht door Oude Essink » ma 21 nov 2011, 10:24

Hoornaars, ook de europese, zijn fervente bijeneters
Is dat niet "een beetje" overdreven :?: In mijn vakantiegebied heeft het wijngoed "Val Joanis" bij Pertuis een schitterende tuin, vol door vele soorten insecten intens bevlogen bloemen. Ik heb daar op meerdere dagen, op verschillende tijden van de dag, uren lopen kijken naar met name het gedrag van hoornaars die er altijd zijn. Een deel ervan fourageert op de bloemen; een ander deel scheert constant over de bloemenpracht heen op zoek naar lekkere hapjes. Hoewel er ook veel honingbijen rondvliegen, heb ik nog nooit een hoornaar een bij zien pakken; het zijn altijd de toch kleinere solitairtjes en vliegjes die de klos zijn. Zelf heb ik twee keer in mijn eigen tuin een hoornaarsnest gehad; bij mijn bijenkasten pakten ze wel eens een bij weg, maar van fervent bijeneetgedrag kan ik moeilijk spreken; bovendien geldt de spreuk die Jantje hanteerde toen hij zijn pruimpje pikte, "schoon zijn vader het hem verbood". Bij de Aziatische hoornaar gaat het er "naar verluid" anders aan toe; ik heb ze nooit in actie gezien.

Afbeelding

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: HOORNAAR

Bericht door jossmits » ma 21 nov 2011, 11:33

Inderdaad, van de europese hoornaar heb je nauwelijks last. Zoals ik boven al heb vermeld hebben we in de verenigingsstal van de vereniging waar ik in nederland lid was tussen 1990 en 2000 twee keer een nest europese hoornaars gehad (in een oude korf). Daarvan hadden we echt geen last en hebben we gewoon laten zitten. Ik vermoed zelfs dat deze europese hoornaar ook wel de aziatische hoornaar aanpakt. Ze hebben in elk geval grote hekel aan elkaar.
De aziatische hoornaar is andere koek. Die hangt voor de kast en vangt terugkerende bijen. Als een volk erg verzwakt is gaan ze ook de kast in.
De last is vooral de maanden augustus t/m oktober.
groeten,

Jos

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: HOORNAAR

Bericht door Oude Essink » ma 21 nov 2011, 14:11

Hoi Jos,
Met deZe beschrijving ben ik het geheel eens; ik reageerde op jouw opmerking, dat "ook de europese" hoornaars verfente bijeneters zijn.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 86 gasten