Nu verplaatsen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Oude Essink » di 14 feb 2012, 17:54

De bijen zitten al weken binnen en het zal nog even zo blijven; m.i. (mijn ervaring) kun je ze nu rustig verplaatsen en ze t.z.t. weer een meter terug zetten desnoods in 2 etappes. Het verhaal over de bijen in de kas die naar de oude plaats vlogen is een verhaal over achtergebleven geuren, niet een nog steeds aanwezige oriëntatie.

Afbeelding

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 15 feb 2012, 08:45

Oude Essink schreef: Het verhaal over de bijen in de kas die naar de oude plaats vlogen is een verhaal over achtergebleven geuren,
Hennie
Is het mogelijk om hier wat meer over te schrijven ???

Jaap v P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Oude Essink » wo 15 feb 2012, 11:08

pieter schreef:
Een collega imker had in oktober de bijen in de kas staan voor de bestuiving van aardbeien. Het voorjaar daarop heeft hij de kast weer in dezelfde kas geplaatst alleen dan op een andere plek. Met als gevolg dat er een grote tros bijen hing op de plek waar de kast het voorgaande jaar had gestaan.
Daar valt niet veel over uit te wijden; de bijen in het voorjaar zullen niet meer de bijen zijn, die in oktober vlogen ( zij hebben geen oriëntatie naar die plaats) of, als het een restant winterbijen betreft, zich in de tijd dat ze niet meer in de kas stonden elders georiënteerd hebben. Op de plaats waar de kast gestaan heeft tot oktober kan een geurklimaat zijn achtergebleven (moer buiten de kast geweest of anderszins) dat niet door regens en sneeuw is aangetast. Als er in het voorjaar, terwijl de kast nu een andere plaats kreeg, toch bijen naar de oorspronkelijke plaats vlogen, zullen zij door de achtergebleven geur zijn aangelokt en niet door een vroegere oriëntatie. Als bijen zich opnieuw oriënteren op een nieuwe standplaats, zijn zij de oude oriëntatie kwijt.

hennie oes

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door jomme » wo 15 feb 2012, 11:47

Ok
maar een maand geleden vlogen ze als gekken, zijn ze dit nu vergeten? :be8:

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 15 feb 2012, 11:51

Vrijdag 8, zaterdag 9 graden. Dan gaan ze toch al weer vliegen? Ik moet zaterdag nog wat tegels neerleggen en een net spannen voordat ik ze kan verplaatsen. Gaat dat nog lukken?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 15 feb 2012, 16:37

Oude Essink schreef: Daar valt niet veel over uit te wijden; de bijen in het voorjaar zullen niet meer de bijen zijn, die in oktober vlogen ( zij hebben geen oriëntatie naar die plaats) of, als het een restant winterbijen betreft, zich in de tijd dat ze niet meer in de kas stonden elders georiënteerd hebben. Op de plaats waar de kast gestaan heeft tot oktober kan een geurklimaat zijn achtergebleven (moer buiten de kast geweest of anderszins) dat niet door regens en sneeuw is aangetast. Als er in het voorjaar, terwijl de kast nu een andere plaats kreeg, toch bijen naar de oorspronkelijke plaats vlogen, zullen zij door de achtergebleven geur zijn aangelokt en niet door een vroegere oriëntatie. Als bijen zich opnieuw oriënteren op een nieuwe standplaats, zijn zij de oude oriëntatie kwijt.
Hennie

Waarom zouden de jonge winterbijen die in Oktober gevlogen hebben in Februari niet meer kunnen vliegen ??

Over de geur.
Weet jij wat er in die kast gebeurt is na de oogst ?? met welke middelen die gereinigd is , of enkel met een hoge druk reiniger enz Of er ergens nog geur van een vorige standplaats aanwezig zou kunnen zijn is zeer te betwijfelen .
Bovendien wanneer je in het open veld een kast een tiental meters verplaatst zouden de Bijen die dan toch ook aan de geur terug moeten kunnen vinden ??
Weet jij of hetzelfde gewas nog in die ruimte staat of een andere ?? Ik bedoel maar dat er heel veel over zo'n ervaring niet bekend is .

Toevallig ken ik een groot Imker die ook zo'n ervaring bij gesloten teelten opgedaan heeft , en ook ik heb wel ervaringen dat Bijen in sommige gevallen hun oude standplaats zeer lang kunnen herkennen , maar wanneer er meerdere volken bij elkaar staan valt dit niet op omdat de Bijen zich direct inbedelen bij een ander volk .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Oude Essink » wo 15 feb 2012, 16:58

Waarom zouden de jonge winterbijen die in Oktober gevlogen hebben in Februari niet meer kunnen vliegen ??
Natuurlijk Jaap, maar in november - december en januari stonden zij niet in de kas maar op de thuisstand en daar zijn zij ingevlogen. Mijn verdere verhaal is uiteraard speculatie, zoals steeds als je niets van de omstandigheden afweet. Ik voor mij ben onmiddellijk bereid mijn idee te laten varen op basis van de ervaring die jij noemt. In dat geval pakken die jonge winterbijen, na ingevlogen te zijn op de thuisstand, als zij in de kas worden teruggeplaatst, haar eerdere oriëntatie weer op. Ik ken dat verschijnsel niet; jouw kaservaring is groter dan de mijne: dus. Zou er geen andere reden te bedenken zijn, waarom zij de oude standplaats van de kast weer opzoeken? Het zou ook interessant zijn, na te gaan of er ook jonge bijen in die tros aanwezig zijn.
Overigens gaat het hier niet over bijen in de kas.

hennie oes

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 15 feb 2012, 19:45

Hennie

Wanneer je zulke calamiteiten hebt let je meestal niet op of het oude of jonge Bijen zijn , dan heb je problemen genoeg om de zaak weer in het reine te krijgen ,
Zelf heb ik de laatste jaren meestal mijn camera bij mij om later altijd iets terug te kunnen zien.. Ook over buiten heb ik enkele jaren terug wel eens een discussie gevoerd over volken die na een week of vier/vijf terug naar de stal gingen en de Bijen hun oude plaatsje weer opzochten . Een en ander is enkel te constateren wanneer er maar enkele volken in je stal staan dan is duidelijk te zien op welke plaats de kast voorheen gestaan heeft , wanneer er echter meerdere volken staan bedelen zij zich gelijk in bij een ander volk .
Het moge duidelijk zijn dat wij nog veel over de Bijen te leren hebben en het voor ons nooit te voorspellen zal zijn wat de oorzaken van het hoe en waarom een volk op een bepaalde manier reageert , het ene volk zus en het andere zal het weer anders doen . Ik voor mijzelf wanneer ik bijen verplaats en ik weet dat er risico's voor het terugkeren zijn zal altijd een klein volkje laaten staan om de terugkerende bijen op te vangen .

Jaap v P

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 16 feb 2012, 08:11

Gisteravond mijn bijen verpaatst naar de nieuwe plek. De eerste kast (1BK) ging goed. Ik vond deze kast niet bijzonder zwaar, maar de bijen zitten nog voorin, dus lijkt het met het voer nog wel goed te zitten (hoop ik, zodra het warmer is zal ik het controleren). Ik had geen steekwagen of stenenkruiwagen, dus heb ik de kast op een normale kruiwagen gezet. Ging goed.

Met de tweede kast (2BK) voltrok zich een ramp. Deze kast was uiteraard veel zwaarder en door de grootte onhandig. Ook deze op de kruiwagen (met een reisriem on de kast). Tijdens het voorzichtig rijden hoorde ik gezoem en zag de ramp: de twee broedkamers waren een stukje (hoek van enkele centimeters van elkaar geschoven :doh: , met als gevolg dat er bijen naar buiten kwamen. Uiteraard het ik het zo snel mogelijk weer op elkaar geschoven, uit de kruiwagen geladen en de delen weer goed op elkaar gezet. Ook t.o.v. de bodem was de onderste BK iets verschoven. De bijen die buiten op de kast zaten waren natuurlijk ten dode opgeschreven, het was 3 graden. Er zaten 10-15 bijen buiten op de kast en een aantal in de kruiwagen, al met al zullen er enkele tientallen bijen naar buiten zijn gekomen. Hopelijk zijn er niet al teveel van de wintertros gevallen.

Dan kan je jezelf dus wel voor je kop slaan! Had ik dan toch hulp aan iemand moeten vragen om samen de kasten te sjouwen? Hoe dragen jullie de kast als het op 2 BK's staat?

Voor de zekerheid heb ik, zoals op die Duitse site staat, coniferentakken over de vliegplank gelegd. Nu maar hopen dat de bijtjes inderdaad zien dat ze ergens anders staan en zich opnieuw invliegen.

Beide volken leefden nog, hopelijk heb ik nu niet alles verziekt.... :oops:

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door jomme » do 16 feb 2012, 08:51

oeioei, hopelijk komt alles goed!
Ik doe zaterdag of zondag dezelfde ingreep maar zal er maar iemand bijroepen en mn bakken aan elkaar schroeven.
Wat zeggen ze over die coniferen? Mijn Duits is even goed als mijn Chinees...? :be3:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 90 gasten