dode bijen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Imker MIJM
Berichten:14
Lid geworden op:wo 27 jul 2011, 17:12
Contacteer:
Re: dode bijen.

Bericht door Imker MIJM » vr 17 feb 2012, 11:17

Hartelijk dank, Jaap, voor je antwoord, je stelt me weer gerust.
Ik had de vliegopening erg verkleind tegen eventuele muizen (mijn kast staat in een bos) dus dat kan het verklaren.
Zo kunnen ervaren imkers ons beginnelingen helpen.
Mvg

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: dode bijen.

Bericht door semar » vr 17 feb 2012, 17:25

G.B. schreef:[
bij schijndood door voedselgebrek vallen ze van de raat, maar leven nog. (dan kan je siroop over druppelen tot de ze weer bewegelijk worden, en dan normaal voeren.)
Kunt u eens wat meer over 'schijndood' zeggen?[/quote]

een volk kan zo ondervoed raken dat de voedsel vooraden zijn uitgeput, dat kan door verschilende oorzaken.
bv, een volk is afgesneden van de winter voorraad. of een observatie volk in de zomer met volop broed (dus weinig opslag ruimte) na 1 week slecht weer is er geen voedsel meer.

het volk kruip op elkaar (om zo veel mogelijk warm te blijven en verstijft. als de imker het niet op tijd ontdek sterf het dan ook.
ze zijn zo verzwakt dat ze letterlijk niet meer kunnen bewegen. (het voedsel/suiker in hun lichaam raakt op).
druppel je over de massa bijen de sterke suikersiroop, dan zullen eerst een paar en later steeds meer bijen bij komen,
als de eerste groep weer normaal kunnen bewegen zullen zich vullen en de suiker gaat distubueeren over de dan nog levende bijen.
als zwe dan allemaal (de nog levenden) weer op de been zijn direkt voeren.

zoals gezegt dat kan verschillende oorzaken hebben, en de verliezen kunnen vrij groot zijn.
daarna moet het volkje vertroetelt worden (borstplaat/vloeibaar voer).
in het seizoen herpakken ze zich redelijk snel, in de winter kan het het volk een half jaar terug zetten.
afhankelijk van de verliezen en het seizoen begingt de moer weer te leggen zodra er weer wat voer in voorraad is.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dode bijen.

Bericht door Oude Essink » vr 17 feb 2012, 18:02

Een verhongerd volkje ziet er zo uit:

Afbeelding
de bijen zijn verhongerd met de koppen in de cellen om het "laatste restje" te zoeken.

hennie oes

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: dode bijen.

Bericht door buzzer » vr 17 feb 2012, 18:25

Wat is nu het advies van ervaren imker met betrekking tot het vlieggat? Ik heb na het verkleinen afgelopen najaar ivm roverij, het vlieggat klein gehouden, ongveer 5 cm breed. Adviseren jullie de volle breedte weer te benutten?
Afbeelding
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dode bijen.

Bericht door Oude Essink » vr 17 feb 2012, 18:37

De volle breedte kun je herstellen bij de eerste voorjaars contrôle begin april, als je toch de bodem schoonmaakt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: dode bijen.

Bericht door buzzer » vr 17 feb 2012, 19:11

Dank u .... ervaren imker! Fijn, die support die je als beginnend en onzeker bijenhouder goed kunt gebruiken! Vandaag trouwens een half uurtje druk verkeer voor de kast. FF poepe.... :o
Alle begin is (bij) zonder honing.

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: dode bijen.

Bericht door jomme » vr 17 feb 2012, 22:26

Vandaag werd er weer flink gevlogen ...
Rond de middag een tiental dode bijen op de plank en ze waren ze aan het wegvoeren.
Ik zag toen een bij die een dode zus optilde om er mee weg te vliegen en ermee te landen een halve meter voor de kast.
Ze dropte haar dode zus niet meteen maar hield ze nog een twintigtal seconden vast.
Waarom zou ze dit nou doen? Ik kon niet zien hoe ze afscheid nam... :D

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: dode bijen.

Bericht door semar » za 18 feb 2012, 11:31

de bijen doen altijd veel moeite de doden ver van huis te dumpen.
soms vliegen ze tientallen meters, en ja dode bijen zijn zwaar als ze vlakbij landen probeeren ze weer in de lucht te komen met hun vrachtje, lukt ze dat niet dan laten zij het lijk daar na enige tijd achter, lukt het ze weer op te stijgen dan vliegen ze verder met hun last.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Jannes

Re: dode bijen.

Bericht door Jannes » za 25 feb 2012, 09:59

Helemaal met Jaap eens.
Handje vol dode bijen is niet erg. Als je bodem vol ligt tot halverwege de raten omhoog, dán is er wat loos.
Gewoon vanmiddag als de temp. is opgelopen met een stokje/draadje of wat je zelf bedenkt de lijkjes even wegvegen.
De rest kunnen ze prima zelf.

Als het er door de voeropening mooi levendig uitziet, je vooral geen zorgen maken. Het overkomt ons allemaal, dat we denken te moeten ingrijpen. Vooral steeds denken aan al die volken die het zonder jou ook overleven. :wink:
En de dissipline op brengen niet verder in te grijpen. Half maart is het snel genoeg. Als het dan eens lekker weer is, kun je even snel kijken, maar geen complete inspectie. Dat is nog nergens voor nodig.
Heb je meerdere volken? Dan kun je middels wat schuiven met ramen de volken op gelijke sterkte brengen. Zelf houd ik er niet zo van, maar menig imker werkt zo.

Voor nu eerst nog even wachten en vanaf de vliegplank weg vegen en verder N I E T S..

Jannes

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: dode bijen.

Bericht door Santtu Pikkarainen » zo 26 feb 2012, 21:04

Gistermiddag (zaterdag) rond 16:00 even bij mijn kasten gekeken. Er werd nog wel wat gevlogen, maar niet heel veel meer. Wel een bij met oranje stuifmeel binnen zien komen en een bij met een lijkje naar buiten. Wat me wel opviel is dat er wat bijen bovenop en aan de achterkant van de kast zaten. Ze waren erg sloom of al dood. Is dit normaal?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 177 gasten