nog steeds geen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: nog steeds geen honing

Bericht door Oude Essink » zo 06 mei 2012, 10:21

Bijen passen haar volksontwikkeling aan aan de dracht van het moment. Waarom zou je de natuurlijke ontwikkeling verstoren door bij voeren, en als je dat al doet, hoe houd je dan de meerbehoefte aan pollen bij? De kracht van een sterk volk is niet afhankelijk van het aantal bijen in het volk, maar van de vaardigheid zich voortdurend aan te passen aan de natuurlijke omstandigheden.

Hennie oes - iPad

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door m.kolsters. » zo 06 mei 2012, 10:49

Het zal niet veel honing zijn maar er zijn kasten op het fruit die doppen hadden en wel op 30 ramen en uit gebouwd.
Maar een sterk volk heeft wel honing gehaald, bij voeren doe ik niet dan maar een klein volk terug.
Tinus Kolsters

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door A.A. Staals » zo 06 mei 2012, 12:54

Oude Essink schreef:Bijen passen haar volksontwikkeling aan aan de dracht van het moment. Waarom zou je de natuurlijke ontwikkeling verstoren door bij voeren, en als je dat al doet, hoe houd je dan de meerbehoefte aan pollen bij? De kracht van een sterk volk is niet afhankelijk van het aantal bijen in het volk, maar van de vaardigheid zich voortdurend aan te passen aan de natuurlijke omstandigheden.

Hennie oes - iPad
Wat versta je onder sterk? Sterk, gezond? Sterk, heel veel bijen? Een volk met heel veel bijen zal bijna zeker ook gezond zijn. Alleen de volken met heel veel bijen zullen ook heel veel honing halen. Dat blijkt dit jaar wel in mijn omgeving. Volken die op twee bakken (vol met bijen) overwinterde, hebben nu wat honing. ( Zelfs honingkamers volledig verzegeld.) Op een bak ingewinterde volken maken wat ze halen meteen op. Bij beide stagneerde de ontwikkeling tijdens de koude periode, maar volken die een pak suikerdeeg kregen gingen wel beter door. Bijen passen inderdaad de ontwikkeling aan aan de dracht en om van een dracht te profiteren moet je op moment van dracht veel bijen hebben. Dus als je voor een dracht geen maatregelen neemt om er van te profiteren heb je niets. Tijdens een dracht kun je nog wel een haalvolk maken door verenigen. De volken een handje helpen werpt vruchten af. :!: We houden bijn toch niet voor niets :?:
ad staals

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door p.zwartepoorte » ma 07 mei 2012, 20:30

ze zijn goed aan het verzegelen binnenkort kunnen we slingeren
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten:146
Lid geworden op:do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds:2010
Aantal volken:6
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Nicolas Jacob » ma 07 mei 2012, 20:50

Blijkbaar mooier weer gehad dan in vlaanderen.
Ondanks de wastafels in de honingzolder, had ik toch gehoopt dat ze ze zouden opbouwen, maar ja zelfs dat niet! :think:

Jannes

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Jannes » ma 07 mei 2012, 21:13

Hier in Overijssel tóch nog honing.
Vorige week mijn nieuwe volkjes (inmiddels 11 ramers geworden) gecontroleerd. Omwille van ruimte en tóch iets nectar in de broedkamer op plaatsen waar ik het liever niet had, er een HK op gezet (beide volkjes)
Ze hadden toen 7 a 8 ramen broed.

Vanmiddag, omdat het tóch beter weer was dan verwacht, even gekeken. Wat schetst mijn verbazing, beide HK's 10 ramen honing. Nog lang niet verzegeld, maar wel alle cellen gebruikt.
Ik blij, en gelijk ff de broedkamer gecontroleerd, ook hier meer honing dan vorige week, en tóch een groter broednest. 9 ramen broed, mooie volkjes!

Door deze ervaring ook maar in de auto gestapt en naar de 'grote' volken gereden om ook daar te controleren.
Grote griebels, wat een bijen. Leek wel een champagne fles, bruisende bijen uit elke bak.
2 volken op 2 BK's met broed en veel nieuwe honing/nectar en de derde ook een beetje broed in de onderste BK. Alle drie de HK's gelijk als de volken thuis.
Als we dit weer van vandaag nog enkele dagen houden, doe ik 't er voor.

Één vervelende bijkomstigheid: 2 grote volken hadden belegde moercelletjes. Eitjes van één dag. Voor as weekend kunstzwermen maken...

Op de thuisstand geheel geen zwermdrift.
Ook de volken thuis zijn veel milder. Deze hebben F1 moertjes, de andere inmiddels de 4e of 5e generatie winterbach.
Jammer dat mijn F0 het niet heeft overleefd.

Dit jaar tóch eens wat aan doen, want dit wordt te gek. 3 meter van de kast kijken, lukt al niet meer. Zijn de dames niet van gediend. :be5:
Thuis zit ik dagelijks voor de vliegplank te kijken. Op 50cm er vanaf. Hooguit een foeterende dame, :be2: die er niet langs kan omdat ik in de weg zit/sta.
Dat moet met de andere volken ook zo worden. Tóch maar koninginnen kweken... :ugeek:

Jannes

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door jasper-k » ma 07 mei 2012, 21:25

Ik heb helaas ook nog geen honing voor de oogst, weer is mij ook nog veel te wisselvallig, dus ik laat alles voorlopig zitten.
Ik merk wel dat er een heel ander "micro" klimaat heerst over een afstand van slechts 6 en 17 km. Dit zijn namelijk de afstanden die mijn 3 bijenplekken uit elkaar liggen.
- De ene locatie moest ik echt voeren want verbruik afgelopen maand meer dan binnen werd gehaald, rand nieuwkoopse plassen gebied agrarisch x natuurland.
- Andere locatie verbruikt evenveel als dat er binnen komt, haastrecht stedelijk x agrarich.
- En de laatste produceert meer dan ze verbruiken, gouda stedelijk met vliegemogelijkheden op het koolzaad in de berm van A12 (800m)

Mooi spul die bijen :whistle:
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Oude Essink » ma 07 mei 2012, 22:08

- vliegemogelijkheden op het koolzaad in de berm van A12 (800m)
Moet dat niet mosterdzaad zijn, een nicht van het koolzaad?
Hennie oes

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten:211
Lid geworden op:wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds:2010
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie:alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door jasper-k » ma 07 mei 2012, 22:38

Hoi Hennie,

Er staat genoeg tis geel en lijkt op koolzaad, dan is het bij mij al snel koolzaad. :lol:
Nichtjes, neefjes... Ik rij er langs maar stop niet om te determineren wat het is, kristalliseerd wel vrij snel en geeft lichte honing.
Als jij zegt het is waarschijnlijk mosterd dan ga ik niet met je in discussie hoor, jij bent de kenner!
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door maartenkleijne » ma 07 mei 2012, 22:58

Het is koolzaad, soms vermengd met raapzaad.
gr,
m

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten