thymol kristallen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: thymol kristallen

Bericht door Dirk Blanken » za 25 aug 2012, 01:13

hallo,
Wat Rostohar doet is de thymol in de doekjes verplaatsen.
Veel mensen gebruiken thymolkristallen pure en laten het dan verdampen.
Bijvoorbeeld in verdampertjes bovenin de ramen.

Dirk
dertiende

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: thymol kristallen

Bericht door Jaap v.Popering » za 25 aug 2012, 08:30

Deze omgebouwde raampjes hebben ook een naam , ik dacht ; Knobbelspiesraam. Zelf ben ik daarmee gestopt omdat de bijen het gaas waarmee de kristallen afgedekt zijn , binnen de kortste tijd dicht kitten vanwege de damp ( scherpe lucht ) waar zij blijkbaar een grote hekel aan hebben .

Jaap v P

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: thymol kristallen

Bericht door Dirk Blanken » za 25 aug 2012, 15:16

Jaap v.Popering schreef:Deze omgebouwde raampjes hebben ook een naam , ik dacht ; Knobbelspiesraam. Zelf ben ik daarmee gestopt omdat de bijen het gaas waarmee de kristallen afgedekt zijn , binnen de kortste tijd dicht kitten vanwege de damp ( scherpe lucht ) waar zij blijkbaar een grote hekel aan hebben .

Jaap v P
Ik win alleen honing als ik koolzaad in de buurt van een stand heb verder zitten de thymolverdampers het hele jaar door in de volken.
Ik heb er twee keer zoveel als nodig is en vervang ze zodra ze bijna leeg zijn of dichtgekit.
Lang niet alle volken kitten ze dicht zo,n 10 á 20 % denk ik sommige kitten ze gedeeltelijk dicht.

Na het voeren kontroleer ik per stand 1 of 2 volken met mierenzuurplaten
Als het enigszins kan sla ik oxaalzuur in december over.
Bij twee volken die heel veel darren aanzetten vallen wat mijten die behandel ik met mierenzuurplaten.
Het helpt na meer dan tien jaar nog steeds al denk ik erover na om drie verdampers i.p.v. 2 te gaan gebruiken(twee boven en één onder)
Ik laat deze thymolramen op een strookje na uitbouwen met darrenraat, makkelijk te snijden en dan komt er weinig darrenraat in de andere ramen.
Dirk
dertiende

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: thymol kristallen

Bericht door gerard.b.w.vos » za 25 aug 2012, 16:51

roosje2012 schreef:Even een vraagje, Wat voor een alcohol is dat?
Roosje. :be9:
Er zijn in principe twee soorten alcohol, de z.g. Medicinale, bestemd voor ontsmetten en schoonmaken van instrumenten of wondjes.
Verkrijgbaar bij de apotheek en heet officieel Gedenatureerde Acolhol. Meestal 70%. Ook wel "Spiritus ketonatus dilutus"
Deze is niet zo duur omdat er geen accijns op wordt geheven.
Deze alcohol is uitsluitend voor uitwendig gebruik en bevat ether!
Ether werd in het begin ook toegepast voor bestrijding tegen Varroa.
De andere alcohol is voor consumptie dus voor inwendig gebruik ook toe te passen.
Deze heet Ethanol meestel 96% zuiver. En hierop wordt wel accijns geheven vandaar die hoge prijs.
Kan je ook toepassen voor het maken van Propolis tinctuur voor inwendige toepassingen!
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: thymol kristallen

Bericht door gerard.b.w.vos » za 25 aug 2012, 17:00

Jaap v.Popering schreef:Deze omgebouwde raampjes hebben ook een naam , ik dacht ; Knobbelspiesraam.
Jaap v P
Naam is Frakno raampje.
http://www.dave-cushman.net/bee/fraknoframe.html
En wat Dirk vermeld ken ik ook, sommige gebruiken veel Propolis en kitten alles dicht en andere volken weer niet.
raampje is prima toe te passen als je ook gebruikt maakt om darrenraat te verwijderen.

Ben wel benieuwd hoe je aan die naam "Knobbelspiesraam" komt, klinkt ook wel leuk :D

Kom hier op het forum ook de hoeveelheid van 18 gram tegen.
Dat lijkt me niet goed toe! de meeste "recepten" maar ook bv Apiquard geven allemaal 12 gram aan.
Meer kan toch tot irritatie van de volken lijden of tot sterfte. Maar wie daar andere ervaring over heeft? graag melden!
Ook het toepassen in een "zakje"van stof of worteldoek kunnen geheel worden dichtgebouwd met propolis!
Maar dat kan je dan ook weer gebruiken voor het maken van wat tictuur oid!
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: thymol kristallen

Bericht door A.A. Staals » za 25 aug 2012, 17:33

gerard.b.w.vos schreef:
Jaap v.Popering schreef:Deze omgebouwde raampjes hebben ook een naam , ik dacht ; Knobbelspiesraam.
Jaap v P
Naam is Frakno raampje.
http://www.dave-cushman.net/bee/fraknoframe.html
En wat Dirk vermeld ken ik ook, sommige gebruiken veel Propolis en kitten alles dicht en andere volken weer niet.
raampje is prima toe te passen als je ook gebruikt maakt om darrenraat te verwijderen.

Ben wel benieuwd hoe je aan die naam "Knobbelspiesraam" komt, klinkt ook wel leuk :D
Franz Knobelspies,Imkermeister. Frakno - Imkerschule' Muhlheim-Stetten.

ad staals

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: thymol kristallen

Bericht door roosje2012 » za 25 aug 2012, 19:31

Ik zal voortaan verder gaan met de methode van Henk. Ik heb nu juist gezien dat het effectief werkt (er zijn 3 varroa's gevallen).
Maar best zal ik de alcohol 'bon gout"' aan 50 euro/liter toch wel vervangen door spiritus. Ik heb nu nog maar 3 kasten, maar de rekening zou gepeperd zijn met 30 kasten.
Henk wil je me nog eens zeggen, nadat je de sponsjes uit het produkt hebt gehaald, hoe lang je de alcohol laat verdampen voor je het aan de bijen geeft? Als je de alcohol te lang laat verdampen, verdampen de kristallen dan ook niet mee?
Bedankt voor je advies.
roosje :be9:

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: thymol kristallen

Bericht door rostohar » za 25 aug 2012, 20:58

De natte sponsdoekjes op een vel plasticfolie leggen in de buitenlucht. Doordat spiritus veel sneller verdampt dan thymol zijn de doekjes vrij snel droog (minder dan een uur) en de thymol blijft in de doekjes. Hierbij niet roken of open vuur gebruiken!
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: thymol kristallen

Bericht door LWPisa » ma 27 aug 2012, 11:43

Ik zou 2 keer nadenken voordat ik 96% alcohol (ethanol en water) zou gaan vervangen door spiritus. In de laatste zit een paar % methanol, sporen aceton en geur/kleurstof. Ik vertrouw methanol en de geurstof niet zo. Misschien kunnen bijen goed tegen een beetje methanol maar uitproberen op 1 of 2 volken lijkt me de voorzichtige route.

Edit: ik realiseerde me pas later dat ethanol alleen oplosmiddel is en dat dat verdampt moet zijn voor de applicatie. Dat lijkt me minder tricky, als jet goed de tijd geeft om uit te dampen is de methanol ook wel weg. Blijft alleen wel de kleur/geurstof over die om enige voorzichtigheid vraagt. Als het zoals in wikipdia wordt beschreven deels pyridine is is dat ook niet al te fris.

Lennard

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: thymol kristallen

Bericht door alfa vulgaris » ma 27 aug 2012, 23:09

Nog ff over alcohol.

Of het nou medicinale was of niet...

maar ik had laatst een literfles 96% ethanol in handen stond op het etiket dat er ook rustig benzeen in kon zitten.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten