Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:
Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door Tieme » za 27 apr 2013, 17:17

Dat lijkt me een perfecte oplossing.
Zo'n mooi puntdak. eigenlijk jammer dat dat niet zo makkelijk te krijgen is. Ik vind het er zo leuk uitzien.

Groeten,

Tieme

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door petro » za 27 apr 2013, 19:43

Het simpele antwoord op de oorspronkelijke vraag is dus;nee deze kast is dus geen beginnerskast!
Als je met bijen begint heb je al je aandacht vooral nodig voor de bijen zelf.Dan is al het werk (schijnbaar nodig)aan
deze kast wat onderhoudt betreft beslist geen pluspunt.
Petro

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door jossmits » zo 28 apr 2013, 12:41

Wat is dan het verschil tussen een beginnerskast en een gevorderden kast. Ik heb 50 jaar geleden mijn eerste stappen als imker gezet met spaar/simplexkasten, daarna rond 2000 toen ik in Frankrijk ging imkeren naar Dadant overgestapt en een jaar of 7 geleden ben ik gaan experimenteren met Warre. Ik zou niet weten welk hiervan een beginnerskast of een gevorderdenkast is. Pas als je gaat experimenteren wordt het anders. En experimenteren zou ik aan gevorderden overlaten. Wat mij betreft kan ook een beginner met een warre-kast werken. Hij moet dan wel een beproefde methode erin toepassen. En zoals ik hierboven al heb aangegeven je kunt in een warre-kast op precies dezelfde manier imkeren als in een spaarkast (of een dadantkast), maar je kunt ook de methode warre toepassen en dat is echt super simpel.

Jos

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door petro » zo 28 apr 2013, 13:26

Je kijkt niet naar een "beginnerskast" of "gevorderdenkast".
Er zijn wel beginnende imkers en die raad je dan een kast aan waar voor hun het "makkelijkst"mee gewerkt wordt.
Zelf werk ik met Dadant,wat ik een te gekke kast vindt.
Ik zou echter iemand die pas begint de spaarkast aanraden.Simpel en alleen vanwege de eenvoudige manier van werken,
zodat al je aandacht naar je bijen kan uitgaan.
Petro

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door jossmits » zo 28 apr 2013, 15:41

Petro,
Als je een beginner een spaarkast aanraadt kan ik het daar van harte mee eens zijn. Ik vind ook voor "gevorderden" een spaarkast een prima kast.
Ik zie jouw punt tov de warre-kast niet. De warre kast is in principe gelijk aan de spaarkast. Voordeel van de warre kast tov de spaarkast is dat je maar 1 maat bakken en raampjes hebt. Nadeel (in nederland) een geringere uitwisselbaarheid met andere inmkers vanwege de mindere gangbaarheid in nederland van Warre kast. Voor mij is de Warre-kast de franse spaarkast.
Ik ben, toen ik naar frankrijk ging overgestapt op Dadant (Blatt) kasten omdat de spaarkast in frankrijk niet bekend is en omdat de Dadant-kast in Frankrijk de meest gangbare kast is.
Ik ben begonnen met experimenteren met de Warre kast omdat ik de volle honingkamer van de Dadantkast veel te zwaar vind (ik begin op een leeftijd te komen dat dat begint te tellen), en ik een voorkeur heb voor kasten met een deelbare broedkamer. Maar dat komt misschien dat ik als imker opgegroeid - ik zou haast zeggen opgevoed- ben met deelbare broedkamer van de spaarkast.

Jos

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door petro » zo 28 apr 2013, 19:45

Jos,
Ik heb geen speciaal punt i.v.m. de Warrekast,heb hem zelf nooit gebruikt.
Maar als ik dingenlees als;Vastbouwen dekplank,broed in honingdeel,vastbouwen raat aan kijkvensters,voer nog tussen honing en heel belangrijk(zeker in begin) het uitwisselen van raammatertaal.
Dan vindt ik dat je kan zeggen,dit is geen kast voor beginners.
Petro

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door jossmits » zo 28 apr 2013, 21:47

Petro,
Ja, dat klopt van dat vastbouwen, broed in honingkamer, etc. Maar dat slaat allemaal op een warre-kast met latten. Daar heb ik mee geexperimenteerd. Maar als je de warre-kast gewoon met raampjes gebruikt dan is het een kast die heel veel lijkt op een spaarkast en waarmee gewoon als met een spaarkast geimkerd kan worden.
Overigens waren die problemen die ik noemde ook niet heel erg groot, maar beginnende imkers kunnen beter eerst met raampjes beginnen.
Mijn manier van imkeren met de warre kast lijkt nu ook heel veel op de manier waarop ik het vroeger (voordat ik naar frankrijk ging) deed met de spaarkast.

Jos

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten:499
Lid geworden op:ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds:2013
Aantal volken:6
Bijenras(sen):4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie:Matenhoeve
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door Samuel Murray » ma 29 apr 2013, 00:15

petro schreef:...en heel belangrijk (zeker in begin) het uitwisselen van raammatertaal.
Het uitwisselen van raammateriaal is dus het grootste bezwaar tegen die Warre Deluxe, als ik goed begrijp. En het enige voordeel of pluspunt van de Warre Deluxe is de fraaie observatievensters.

Qua prijs is de Warre en Segeberger kast bij de betreffende imkershop heelwat goedkoper dan de spaarkast (als je ze nieuw moeten kopen), maar de Warre is een heel stuk kleiner dan de Segeberger (raatoppervlak-meting bij benadering):

Spaarkast = 1 x honingkamer (1.0 m2) + 1 x broedkamer (1.7 m2) = EUR 148 (2.7 m2)
Segeberger (simplex) = 2 x broedkamer (3.4 m2) + 1 x honingkamer (1.7 m2) = EUR 124 (5.1 m2)
Warre Deluxe = 3 x broedkamer (2.6 m2) = EUR 127 (2.6 m2)

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door jossmits » ma 29 apr 2013, 08:55

Samuel,
Dat pluspunt van dat venster is alleen maar waar als je met latten werkt. Als je met raampjes werkt dan kijk je door het venster vooral tegen de zijkanten van de raampjes aan. Niet veel te zien dus.
Het lijkt mij dat de aanschafkosten geen echt criterium voor de keuze zou moeten zijn. Uiteindelijk gaat een goede kast een flink aantal jaren mee en wordt het verschil in aanschafkosten over die jaren uitgesmeerd.
Het raatoppervlak zou wel een criterium kunnen zijn. Ik geloof in een broedkamer van ongeveer 40 liter, dat is 80 tot 90 dm2 raat (160 tot 180 dm2 raatoppervlak). 40 liter is meer dan genoeg volume voor de opslag van wintervoorraad en in de zomer voldoende voor broed plus opslag stuifmeel. Een grotere broedbak geeft in de zomer onnodige opslag van honing in de broedkamer (die honing heb je liever in de honingbak). Een kleinere broedbak dan die 40 liter geeft een groter risico van zwermen. Het voordeel van een deelbare broedkamer is onder meer dat het volume van de broedkamer kan worden aangepast aan de omvang van het volk( bij een warre kast een zwerm in een enkele bak (20 liter), als die zwerm groter wordt een extra bak en eventueel nog een bak.

Jos

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door semar » ma 29 apr 2013, 20:18

jossmits schreef:Ja, dat klopt van dat vastbouwen, broed in honingkamer, etc. Maar dat slaat allemaal op een warre-kast met latten. Daar heb ik mee geexperimenteerd. Maar als je de warre-kast gewoon met raampjes gebruikt dan is het een kast die heel veel lijkt op een spaarkast en waarmee gewoon als met een spaarkast geimkerd kan worden.
Jos

Waarom zou je dan niet gewoonmet een spaarkast werken?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten