Darrenbroedige koninginnen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:
Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door Ewout » wo 17 jul 2013, 18:58

JP, wat voor oplossing gebruik je precies en in welke hoeveelheden? Zonder meer informatie kunnen we er ook niet van leren. Wij vernevelen 3,5% oxaalzuur (35 gram op 1 liter water) met een plantenspuit op de volkjes zonder problemen, 25ml per BK, of zoveel dat alle bijen een waas hebben bij vernevelen op de ramen.Wel met een nauwkeurige weegschaal afmeten uiteraard (tot honderdste grammen nauwkeurig, op het display althans).

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door Alex Mönch » wo 17 jul 2013, 19:58

Jp als je zomaar een hogere dosis oxaalzuur gaat geven dan aanbevolen,moet je niet verbaasd zijn als het fout gaat.
Als je hoofdpijn heb neem je toch ook geen pakje asperine ipv 1 of 2 tabletten ?
Hiveclean ongeopend bederft niet snel...na openen beperkt houdbaar,vooral buiten de koelkast.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door Dirk Blanken » wo 17 jul 2013, 22:27

rostohar schreef:Vorige maand controleerde ik een jonge koningin ongeveer een dag of 12 na uitlopen. Ze had broed. Maar het broed was al zo ver gevorderd dat ze al op de vijfde of zesde dag na uitlopen aan de leg is gegaan. En dat is wel heel erg snel. Een paar dagen later, jawel, bultbroed. Ze was dus darrenbroedig. Omdat ze nog jong was heb ik alle broed uitgenomen en op kale kunstraat gezet in de hoop dat ze alsnog op bruidsvlucht zal gaan.

Wie heeft een soortgelijke ervaring?
Het kan heel goed dat koninginnen eerst een heel raam met darrenbroed aanleggen voordat ze overgaan op werksterbroed en vaak zijn het ook nog de goede koninginnen.
Als het darrenbroed regelmatig is dan zeker nog even afwachten een pokdalig hier en daar wat werksterbroed en verder darrenbroed is niet goed.

Waarom ze dit doen heb ik me altijd afgevraagd????

Ik heb dit jaar wat meer koninginnen geteeld omdat ik darrenbroedigheid verwachte maar ik heb er nog maar ééntje gezien.

Groeten Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door rostohar » zo 28 jul 2013, 13:53

Update: beide koninginnen hebben besloten toch maar bevruchte eitjes te gaan leggen zodat er nu werksterbroed in die 2 zesramers zit.

Het kan dus voorkomen dat koninginnen al op de 5e of 6e dag na uitlopen aan de leg gaan. Uiteraard zijn die eitjes onbevrucht. Ze gaat op bruidsvlucht en gaat dan over tot het leggen van bevruchte eitjes.
Dus niet gelijk zo'n koningin verwijderen.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 28 jul 2013, 14:10

Nou weten we dat ook weer.

gr
JP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door A.A. Staals » zo 28 jul 2013, 20:20

rostohar schreef:Update: beide koninginnen hebben besloten toch maar bevruchte eitjes te gaan leggen zodat er nu werksterbroed in die 2 zesramers zit.

Het kan dus voorkomen dat koninginnen al op de 5e of 6e dag na uitlopen aan de leg gaan. Uiteraard zijn die eitjes onbevrucht. Ze gaat op bruidsvlucht en gaat dan over tot het leggen van bevruchte eitjes.
Dus niet gelijk zo'n koningin verwijderen.
Hoe weet je dat dat broed van de koningin was en niet van een eierleggende werkbij? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een koningin aan de leg gaat voor de bruidsvlucht.

ad staals

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door rostohar » zo 28 jul 2013, 22:04

Ad, de afleggers waren hopeloos moerloos.
Er zat geen open larf meer in. Alleen gesloten broed. Dat controleer ik altijd vóór invoeren.
De onbevruchte koningin is ingevoerd middels een kunstdop van was.
Mijn ervaring is dat als er eierleggende werksters aanwezig zijn op het tijdstip van invoeren de koningin dit niet overleeft.
En nu zou dat met 2 koninginnen die worden ingevoerd ineens wel lukken?
Ik kan me haast niet voorstellen dat ze gewoon tussen de eierleggende werksters liepen terwijl er nog gesloten broed was.
Laatst gewijzigd door rostohar op zo 28 jul 2013, 23:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door FerryB » zo 28 jul 2013, 22:41

Ik heb/had ook verschillende darrenbroedige moeren in de bevruchtingskastjes.
Wat mij opvalt is dat als je dan naar de moer gaat zoeken zij meestal verdwenen is.
Heb dan ook de indruk dat er in bevruchtingskastjes sneller/eerder eierlegende werksters zijn dan in een groot volk.

Kunnen de ervaren koninginnen kwekers hier iets over zeggen?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door rostohar » zo 28 jul 2013, 23:18

Ferry, bevruchtingskastjes is een ander verhaal. Als de koningin al op de eerste dag verongelukt of vervliegt zitten de bijen in die kastjes zeker 14 dagen in een kastje zonder broed of koningin. Ja dan willen er wel eierleggende werksters ontstaan.
In mijn geval zat er gesloten broed in de afleggers. De koningin zat er 5 à 6 dagen in toen er al eitjes werden gelegd.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Darrenbroedige koninginnen

Bericht door Alex Mönch » zo 28 jul 2013, 23:20

Eierleggende werksters steken niet altijd een koningin dood.
Had eens een volk met eierleggende werkster voor een kast geschud met een jonge leggende moer op 5 dadant broedkamer ramen.
Deze werkster legde gewoon in het moergoede volk door en overal zat darrebroed.
De goede moer liep er gewoon tussen en legde ook gewoon door.
Dit volk zat nog niet erg dik in de bijen en toen ik het darrebroed zag wist ik genoeg...de eierleggende werkster was er nog steeds.
Heb toen alle ramen goed bekeken en vond 1 eierleggende werkster die ik dood kneep.
Het moertje mankeerde gelukkig niks.
Misschien dat de werkster te vol met eieren zat om te kunnen steken ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten