Broedkamers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

sdewit
Berichten:29
Lid geworden op:vr 24 jan 2014, 17:31
Contacteer:
Re: Broedkamers

Bericht door sdewit » do 06 feb 2014, 18:43

na een vermoeiende dagtaak en weer thuis heb ik even het boek (weekend imker) dat ik eerder vermelde er terug bijgenomen om het nog eens door te nemen. In eerste instantie leek het me moeilijker dan ik dacht maar natuurlijk de ervaring ontbreekt me op vandaag om het juist te kunnen beoordelen. Het vermeld een proces in 2 stappen
tijdstip: midden april of bij begin bloei vruchtbomen
uitgangssituatie: behalve de randramen zijn bijna alle ramen bebroed en het darrenraam is in de winter in het volk gebleven.
Stap 1: a) opzetbak (HO) inrichten met 4 broedramen uit de originele broedbak en de rest lege uitgebouwde ramen
b) in de originele broedbak (B1) links van de overige broedramen 1 raam met middenwand (ik maak hieruit op dat het om waswafels gaat) zetten rechts 1 uitgebouwd raam dan een middenwand en dan weer uitgebouwde ramen. De darrenraad als het donker is uitsnijden.
c) koninginnerooster opleggen
d) opzetbak (HO) opzetten zodat het broed in beide bakken precies boven elkaar zit
Stap 2: na 7 tot 21 dagen, het broed in HO komt uit en de middenwanden in B1 zijn uitgebouwd, het broednest in B1 is uitgebreid
a) uitbreidingsbak (B2) inrichten met lege ramen en 2 middenwanden
b) 2 broedramen uit B1 tegen 2 lege ramen uit B2 uitwisselen en het broednest in B1 samenschuiven
c) B2 opzetten tussen B1 en HO zodat het broednest boven elkaar zit. middenwanden in B2 vlak naast de kantramen hangen (als 2e raam vanaf de zijkant)
d) koninginnerooster verplaatsen boven B2.

Aangezien mijn ervaring ontbreekt en me dit op het eerste zicht ingewikkeld lijkt (het klinkt mss ingewikkelder dan het is) en naar mijn gevoel wel een ingrijpende ingreep is voor het volk, ben ik er absoluut niet zeker van of bovenstaande eenvoudig haalbaar is.
Anderzijds als starter bezit ik natuurlijk ook niet voldoende vooraf uitgebouwde ramen. Zou ik deze alle kunnen vervangen in eerste instantie door waswafels of ga ik toch beter op zoek naar uitgebouwde?

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Broedkamers

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 01 apr 2014, 09:42

Hans van der Post. schreef:
Santtu Pikkarainen schreef:Door de tweede broedkamer onder de eerste te plaatsen het je een natuurlijkere situatie voor de bijen dan als je hem er bovenop zet. De bijen nemen deze ruimte pas in gebruik als ze er aan toe zijn. Geeft ook wat betere warmtehuishouding
Heb je dit - een bak kunstraat onder het volk zetten - zelf wel eens gedaan? In alle boeken staat dit ook. :?
Maar mijn bijenvolken kunnen geen boeken lezen. :be2:
Hans, even jouw reactie weer naar boven gehaald.
Ik heb tot nu toe altijd de tweede broedkamer onder geplaatst. Voordeel is dat het natuurlijker zou zijn en de warmtehuishouding beter. Nadeel is dat je moeilijker raatvernieuwing kunt doen. Ik heb afgelopen zondag bij mijn grootste volk een broedkamer met kunstraat bovenop gezet. Voordeel is dat ze dit uitbouwen, uiteindelijk het broednest naar boven brengen en ik de onderste bak, met oudste raten in het na- of voorjaar kan verwijderen met 50% raatvernieuwing als gevolg.

Maar ik ben toch wel benieuwd hoe de ervaren rotten die nou eigenlijk doen, onder of boven plaatsen? En wat gezien het huidige weer met overdag +20C en 's nachts 6-10C. Daarbij ook denkend aan volgende week wanneer het overdag maar 13C en 's nachts een graad of 5 wordt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Broedkamers

Bericht door Hans van der Post. » di 01 apr 2014, 11:00

Mijn ervaring is dat de broedbakken met kunstraat onder wel worden gebouwd maar niet gelijkmatig. De middelste drie ramen met kunstraat worden aardig uitgebouwd maar niet goed tot de onderlat De andere ramen kunstraat worden voor een deel uitgebouwd. Het duurt erg lang - soms drie weken - voordat alle kunstraat is uitgebouwd. - Dit kan liggen aan de dracht. De natuurlijke "bedoeling" onder uitbouwen is dat het broednest naar onder gedrukt wordt door de dracht. Is deze matig dan wordt er slecht uitgebouwd.
Als je een broedbak kunstraat boven zet wordt deze zeer gelijkmatig uitgebouwd en... tot de onderlat.
Kijk maar hoe snel een honingkamer met kunstraat gelijkmatig wordt uitgebouwd, ook bij een matige dracht.
!Hans.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Broedkamers

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 01 apr 2014, 11:11

Hans van der Post. schreef:Mijn ervaring is dat de broedbakken met kunstraat onder wel worden gebouwd maar niet gelijkmatig. De middelste drie ramen met kunstraat worden aardig uitgebouwd maar niet goed tot de onderlat De andere ramen kunstraat worden voor een deel uitgebouwd. Het duurt erg lang - soms drie weken - voordat alle kunstraat is uitgebouwd. - Dit kan liggen aan de dracht. De natuurlijke "bedoeling" onder uitbouwen is dat het broednest naar onder gedrukt wordt door de dracht. Is deze matig dan wordt er slecht uitgebouwd.
Als je een broedbak kunstraat boven zet wordt deze zeer gelijkmatig uitgebouwd en... tot de onderlat.
Kijk maar hoe snel een honingkamer met kunstraat gelijkmatig wordt uitgebouwd, ook bij een matige dracht.
Die ervaring heb ik ook wel. Ik ook gezien dat de onderste bak eigenlijk nooit 100% is uitgebouwd.

vdiesveld

Re: Broedkamers

Bericht door vdiesveld » di 01 apr 2014, 12:39

Bij mij gaan ze vaak, als ik een bak erboven plaats, die bovenbak als honingkamer gebruiken. Ook al heb ik er geen rooster tussen. En dan zeggen mensen natuurlijk "dan kan je die mooi slingeren", maar het is dan zo dat er zeg 80-90 % honing in wordt gestopt, en voor een klein deel broed. Waardoor slingeren niet meer kan. Maar ondertussen kan de koningin in het grootste deel geen eitjes meer kwijt, waardoor er toch weer ruimtegebrek ontstaat. Om deze reden zit ik er aan te denken om toch weer een nieuwe bak eronder te zetten, ook al is raatvernieuwing dan wat lastiger inderdaad.
Groet, Vincent

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Broedkamers

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 01 apr 2014, 13:13

Hmmmm da's ook wel iets om in de gaten te houden. Misschien doe ik 1 volk gewoon onder om de verschillen te bekijken. Ze staan op dezelfde stand, dus wat dat aangaat vergelijkbaar.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Broedkamers

Bericht door Hans van der Post. » di 01 apr 2014, 13:37

vdiesveld schreef:Bij mij gaan ze vaak, als ik een bak erboven plaats, die bovenbak als honingkamer gebruiken. Ook al heb ik er geen rooster tussen. En dan zeggen mensen natuurlijk "dan kan je die mooi slingeren", maar het is dan zo dat er zeg 80-90 % honing in wordt gestopt, en voor een klein deel broed. [..................]
Groet, Vincent
Vincent dan ben je te laat met het honingkamer opzetten.
!Hans.

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten:112
Lid geworden op:ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds:1977
Aantal volken:19
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Witharen
Contacteer:

Re: Broedkamers

Bericht door Imkerij Witharen » di 01 apr 2014, 13:54

Even een zoveelste reactie.

Verkeer in de omstandigheid, veel uitgebouwde schone raat te hebben.
Ik plaats een 2e BK er onder, en zet er ook 2 a 3 ramen met broed bij. De 2e BK alleen plaatsen als er echt gebrek aan die ruimte is!
Soms beter door eerst een HK te plaatsen boven het broed, zonder rooster. Na een week (of 2) kijken en de koningin onder een rooster werken.
De 2e BK er onder samen met 2 a 3 ramen broed uit de eerste BK. Als er een beetje broed in de HK zit, loopt dit vanzelf uit.. Scheelt heel erg om de bijen een 2e kamer in te krijgen.
Het beste doen bij voldoende dracht en lekker weer...

Jannes

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Broedkamers

Bericht door Ruinerweg » di 01 apr 2014, 14:29

Jannes,

Goede werkwijze, doe ik ook altijd.

In de tweede broedekamer onder de eerste plaats ik het broed recht onder dat van de bovenste bk, naast het broed in de onderste kamer zet ik aan weerskanten naast de 3 ingehangen ramen een vel kunstraat met daarnaast ook aan weerskanten een raam voer met stuifmeel. Het stuifmeel aan de kant van de kunstraat. Succes verzekerd!

Zodoende bouwen ze de ingehangen ramen snel uit en hebben voer en stuifmeel naaast zich, de natuurlijke bolvorm is er dan snel weer!

Groeten,

Roel

http://www.ruinerimkers.nl

vdiesveld

Re: Broedkamers

Bericht door vdiesveld » di 01 apr 2014, 16:56

Hans,
Ik heb nu een kast met een redelijk volle broedbak en daarop een honingkamer die ze aan het uitbouwen en vullen zijn. Is het nu dan een goed moment om een broedbak boven de eerste te zetten, en zullen ze die nu niet als veredelde honingkamer gebruiken? Ze staan midden tussen het bloeiende fruit.
Groet, Vincent

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten