Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:
Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Freek » wo 01 okt 2014, 21:37

Jaap,

Ik denk van wel, zeker meer dan Carnica, Carnica mindert in het najaar eerder en start in het voorjaar vroeger.
Ik denk dat ze ook iets meer aanzetten dan bastaarden en zwartjes, alhoewel ik 25 jaar bastaaden heb gehad en weet dat bastaarden zeker langer broed houden dan carnica (bastaarden zijn betere heidebijen dan Carnica). Ook Buckfast is een goede heidebij.
Om een illustratie van broedaanzet in het najaar te geven van buckfast: Ik heb begin september nog een volk naar een 10 raams kast overgezet, die kwam uit een 6 raams kast. Die is er gewoon nog in gegroeid. Wil je best als volgend jaar alles goed uitwintert eens een jonge moer opsturen, kun je invoeren in een schudzwermpje kun je het zelf meemaken ;).
Ik weet dat jij betere drachtomstandigheden hebt dan ik. Kan me voorstellen dat 5 kg suiker bijvoeren genoeg is als er al 7 kg honing in zit.
Ik denk dat de drachtomstandigheden op mijn stand in Friesland wat minder zijn dan die hier in de stad.
Ze staan nu allemaal in de stad en ik heb ze ook met van die witte strepen op de rug zien binnenkomen, m.a.w. ze hebben op reuzenbalsemien gevlogen.
Ik kan me voorstellen dat dit ook enige kg honing heeft opgeleverd.
De kasten zijn loei zwaar en suiker nemen ze niet heel veel meer op.

Freek

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Jaap v.Popering » wo 01 okt 2014, 21:52

Freek schreef:Jaap,

Ik denk van wel, zeker meer dan Carnica, Carnica mindert in het najaar eerder en start in het voorjaar vroeger.
Ik denk dat ze ook iets meer aanzetten dan bastaarden en zwartjes, alhoewel ik 25 jaar bastaaden heb gehad en weet dat bastaarden zeker langer broed houden dan carnica (bastaarden zijn betere heidebijen

Freek
Ik heb toevallig vandaag een foto van een raampje broed uit een zesramer gemaakt . Ik heb op twee ramen broed ( zie foto ) daarnaast aan beide zijden behoorlijk wat stuifmeel . Dan is daar bij jou in die kastjes geen plaats meer voor omdat die ruimte gevuld is met suiker . :think: En dit is geen buckfast . :whistle:
Bijlagen
broed.jpg

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Freek » wo 01 okt 2014, 22:14

Jaap,

Ziet er goed uit die ramen broed, ook een goede productieve koningin.
Met betrekking tot mijn zesramers, ik maak ze eerlijkgezegd liever niet meer open, druk ik nou een moer dood ben ik een volk kwijt bij wijze van spreken. Ik denk echter dat daar ook zeker nog wel broed en stuifmeel aanwezig is, omdat die bijen naar ik verwacht gewoon wel een deel van de 10 kg suiker die ik gevoerd heb, verstookt hebben voor de broedaanzet. Zoals ik al aangaf hier minder dracht dan bij jou en ik voer maar een kilootje per dag, en doe dus twee en een halve week over het invoeren want ik heb daarbij ook nog wel eens een dag overgeslagen zo verzuip ik een broednest niet een twee drie.
Kan me voorstellen dat dit bij de mensen die met bakken waar 5 kg tegelijk in gaat wel gebeurt.

Freek

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Jaap v.Popering » do 02 okt 2014, 08:28

Freek schreef:Jaap,
Ik denk echter dat daar ook zeker nog wel broed en stuifmeel aanwezig is, omdat die bijen naar ik verwacht gewoon wel een deel van de 10 kg suiker die ik gevoerd heb, verstookt hebben voor de broedaanzet. n ik voer maar een kilootje per dag, en doe dus twee en een halve week over het invoeren want ik heb daarbij ook nog wel eens een dag overgeslagen zo verzuip ik een broednest niet een twee drie.

Freek
Dat is het punt nu bij vele imkers , zonder te kijken weten zij dat er nog veel broed in zit , dat het doorbroeders zijn , en ga maar door .
Zoals jij schrijft heb je zo'n 20 dagen over het inwinteren gedaan. :think: ..Dan zijn de toen aanwezige eitjes nog niet uitgelopen en moet het voer tussen het nog uit te lopen broed opgeslagen zijn , en het broednest uitgebreid . Ik zou niet weten waar dat broed dan nu moet zitten . :think:

Ik ben 365 dagen per jaar imker , en overtuig mij van het wel en wee van mijn volken .

Jaap v P

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Freek » do 02 okt 2014, 08:58

Nou Jaap,

Dan wil ik wel eens weten hoe jij dat doet.
Bij de zesramers heb ik niet helemaal 20 dagen over het inwinteren gedaan want die zijn nu klaar terwijl ik twee weken terug ben begonnen. Bij de 10 / 20 ramers zet ik er af en toe nog een bakkie op.
Wat ik mij af vraag in de theorie (boeken imkercursus) hoor je altijd: men moet voor uiterlijk 1 oktober klaar zijn met voeren. Dat red ik nu niet helemaal.
Als ik jou zo begrijp trek jij je daar minder van aan maar werk jij naar de omstandigheden?
M.a.w. als het een heel mooi najaar is laat je ze langer broeden en voer je rustiger en later in?
Ik wil ook niet zeggen dat bastaard bijen niet goed zijn heb ik ook niet geschreven. Mijn doel is bijen die mij bevallen, en er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden. Die platen broed zouden het buckfast volk ook niet misstaan die heb ik voor ik begon met invoeren ook gezien in mijn zesramers.
Ik neem aan dat jij je koninginnen van je bastaard volken selecteert (bedoel van de best presterende /raatvaste /rustigste volken na teelt?).
Kan me voorstellen dat je op die manier ook prima bijen kunt krijgen.

Freek

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door hansjochem » do 02 okt 2014, 09:36

Kernvraag is: moet er nu nog worden doorgebroed of moet het gros van de winterbijen nu al zijn gevormd? Het antwoord op die vraag bepaald of ik rustig kan slapen- en wellicht vele met mij. :cry:
Using Tapatalk

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door bee-tree » do 02 okt 2014, 09:41

Goede morgen samen. het lijkt alsof niemand anders zich durft te mengen in het interactieve college
tussen twee zeer ervaren hooggeleerde heren. Oók ik aarzel, maar zit verlegen om advies, dus waag ik 't er maar op.

Gister WAAGDE ik 't bij de huidige zomerse temperatuur de laatste zesramer over te hangen in een 10 ramer.
Ik heb genoeg volken om het eventueel verlies van de koningin te compenseren. Ik werkte voorzichtig; keek vluchtig
over de 4 bebroede ramen om de ongemerkte koningin van dit jaar even te kunnen zien, maar ik werd afgeleid
door twee 'spekraten' die bovenin aan elkaar vast zaten. Bij het losmaken ontstond 'n 'ontvelling' aan de verzegelde taat.
Paniek ! Roverijgevaar ! Ik wilde het velletje terugplaatsen, maar inderhaast om het kastje dicht te maken, gleed
het raam iets tussen m'n vingers door en donderde door m'n schrikreactie de helft van de bijen op het bodemgaas.
Nu zit ik met de twijfel of het goed gegaan is met de koningin, mocht die toevallig NET op dat raam gezeten hebben.
Er zijn 2 volle raten aaneengesloten verzegeld broed en 2 met 'n plak ter grootte van 'n hand.
Dit volk wil ik van 6 op minstens 8 raten brengen en nog blijven voeren. Kan ik zonder gevaar voor roverij het volk
in de SCHEMERING een raam HALFVERZEGELD voer van een 10 raamsvolk geven, bij wie veel bijen zich boven het dekkleed
ophouden wegens te weinig ruimte beneden ? :be7: :be7: :be7:
P.S. Roverij is achterwege gebleven.
P.S. Waarom heb ik al eerder 2 andere zesramers in kastjes met gesloten bodem overgehangen in tienramers ? Om ze
te kunnen verenigen.
Met het bovengenoemde volk kan ik dat óók doen in het geval dat de koningin tijdens de overhang-operatie overleden is.
P.S. Missen jullie óók de nodige 6 raams honingkamerranden ?
Slechts één zesramer heb ik in juli zo'n zesraamshoogsel kunnen geven om te overwinteren.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door Jaap v.Popering » do 02 okt 2014, 09:45

Ik werk inderdaad niet volgens de boekjes maar volgens de omstandigheden . Ik begrijp niet hoe men daarbij gekomen is , maar heel veel imkers voeren hun volken stijf vol zodat er zelfs geen plaats meer voor stuifmeel en broed is . :think: Regelmatig even kijken en je doen en laten bijstellen naar de ontwikkelingen van het volk . Ik laat ze niet langer doorbroeden dat willen zij zelf , maar doe ook niet aan broedbeperking door middel van stijfvoeren van een volk . Ik begin altijd ongeveer 10 september met opvoeren en handel dan naar omstandigheden .

Mijn selectie is heel summier koninginnen welke niet voldoen of mij proberen aan te vallen verwijder ik en voor de rest werk ik met redcellen ., en de foto welke ik geplaatst heb is van een opgevangen zwerm .


En inderdaad de opleidingen van bijenhouders laat in Nederland te wensen over .

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door bee-tree » do 02 okt 2014, 09:58

Sorry HansJochem, was je niet gelijktijdig met mij op je keybord bezig geweest, dan had ik over
3 professionels kunnen spreken, hoewel........... waren 't nou wel of niet Theunisbloemstuifmeelklosjes waar je bijen
mee aan kwamen dragen, twee weken geleden ? Zjef

P.S. In ons naaimandje bevinden zich meerdere bolletjes en klosjes garen. Het ene is beter opgerold dan het andere.
Meestal bengelt er 'n meer of minder lang stukje van het uiteinde aan, maar dat valt op afstand niet op. :)

P.S. Ik wil de discussie niet weer opnieuw openen, maar ik zou het fijn vinden als jij de touch finisher bent van de
"taalstrijd". :? ?

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Voeropname loopt terug bij alle volken na 10 kg

Bericht door hansjochem » do 02 okt 2014, 10:59

Bee-tree. Ik denk dat ik mag concluderen dat het stijfvoeren van volken -zoals Jaap djt passend noemt-op z n minst niet aan te bevelen is. Ik zal dan ook mijn voormalige zesramer -nu zevenramer-nog van een lege raat voorzien en net als jij voorzichtig bijvoeren zodat er een mooie boog van voer ontstaat boven t broednest op deze nu lege raat. Ik heb onlangs t boekje imkerweetjes van henk rohostar gedownload en hij gaat soms door met voeren zolang t weer t toelaat. Tegenwoordig kan dat wel november zijn. De vraag of nu alle benodigde winterbijen zijn gevormd is nog niet beantwoord, maar moet ik zelf nog eens uitzoeken aan de hand van grafieken die Ewout ooit heeft geupload. Hier was te zien hoeveel % van de bijen die in een bepaalde maand uitlopen, nog in leven zijn in maart april t jaar erop.
Using Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 175 gasten