bijenwas filteren voor gieten waswafels

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: bijenwas filteren voor gieten waswafels

Bericht door Kroese » ma 10 nov 2014, 22:05

Hans van der Post. schreef: Ik heb geen ervaring met andere doekjes zou ze ook niet gebruiken. Om een merk te noemen die ik gebruik: -Sorbo
De gele doekjes zijn van plantaardig materiaal branden net zoals de vroegere veters (noemde wij stinkertje :be9:)
Als je de doekjes in een zonnewassmelter gaat niet werken door het onregelmatige smelten van de was loopt het doekje door het stollen van de was dicht.

Mijn was is 80 C. zo tegen de kook van water. Onderin de grote pan zit een laagje water.
Vandaag heb ik nog wat blokken was opnieuw gesmolten in de stoompan.
Vanuit de stoompan loopt de was door een huishoud zeef met een nylon kous er over heen.
Toch gaat daar nog heel wat fijnstof doorheen.
Ik heb de zo gefilterde was warm gehouden met water onderin, en toen nogmaals gefilterd door die keukendoekjes.
Ik kon met roeren er een emmer was mee filteren. toen zat alles echt verstopt.
Het doekje heb ik toen weer uitgestoomd in de stoompan, omdat er aardig wat was in blijft hangen.

Het doekje werkt echt goed tegen het hele fijne stof. De was ziet er dan gelijk schoner en lichter uit.

Prima nabehandeling. :clap: :clap:

Bjorn
Berichten:124
Lid geworden op:vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: bijenwas filteren voor gieten waswafels

Bericht door Bjorn » di 11 nov 2014, 11:53

Bedankt allemaal , dan ga ik ook maar eens aan de slag met die huishouddoekjes.

MVG Bjorn

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: bijenwas filteren voor gieten waswafels

Bericht door buzzer » wo 12 nov 2014, 09:38

Hennie, als je het doekje uitstoomt in de stoompan dan stoom je toch ook het uitgefilterde vuil er weer uit? :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: bijenwas filteren voor gieten waswafels

Bericht door Hans van der Post. » wo 12 nov 2014, 10:04

Ik maak de doekjes niet schoon voor €1,50 heb je tien nieuwe die schoon zijn. :be3:
!Hans.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: bijenwas filteren voor gieten waswafels

Bericht door Kroese » wo 12 nov 2014, 11:44

buzzer schreef:Hennie, als je het doekje uitstoomt in de stoompan dan stoom je toch ook het uitgefilterde vuil er weer uit? :whistle:
aan de randen van het doekje stolt veel was, en omdat de stoompan toch nog aan stond voor de volgende ronde heb ik die was er even uit gestoomd.
Daarna kun je even goed het doekje evengoed weggooien, omdat het fijne stofvuil in de poriën van het doekje zit.

Alle was filter ik al eerst via een nylonkous over een huishoud zeef.
Als ik hele mooie lichtkleurige zegelwas heb, dan heeft het zin om die nog een keer door het doekje te filteren.
De was die ik weer voor de kunstraat gebruik is voldoende gefilterd door de nylonkous heen.
Als ik de vloeibare was even inpak in een oude slaapzak, dan heeft het stofvuil meer tijd om naar onder te zakken. Als het dan weer gestold is, dan schraap ik eerst het losse vuil weg, daarna steek ik met een beitel de onderkant er af. Die was resten gaan weer terug in de stoompan.
Die was is schoon genoeg voor mijn kunstraat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 140 gasten