Roverij - help!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:
Re: Roverij - help!

Bericht door roelof1945 » vr 04 sep 2015, 15:50

lon schreef:vlieggat kleiner zetten als het ze eens bezig met roven helpt niet
Inderdaad het helpt niet altijd het is beter de kast te verplaatsen naar een andere stand.
Bij een 6 ramer had ik het vlieggat verkleind maar de wespen hadden daar geen moeite mee ze bleven komen.
Tenslotte heb ik het kastje meegenomen naar de thuis stand bij het openen kwam er een stroom van wespen uit.
Het kastje nagekeken er zat nog een half raampje met broed en bijen in en een koningin,omdat er geen voer meer in zat
heb ik er een pot met voer opgezet helemaal fout nu roverij van mijn eigen bijen.
Omdat het volkje te zwak was heb ik van een moerloos volk 2 ramen met bijen er bij gedaan dit ging zonder vechten, de vliegopening is 2 cm.
Doordat het volkje wat meer bijen heeft staan de wachtbijen klaar om de rovers buiten de deur te houden en het bijvoeren gaat nu
zonder rovers.

Gr. Roel

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door bee-tree » zo 06 sep 2015, 07:55

FrancA schreef:
joselito schreef:Een zesramer waren ze hier onlangs aan het leegroven;
het was te zwak. Ik heb dan een doorschijnende plaat op de raten van de beroofd
wordende kast gelegd. De rovers wilden zo snel mogelijk naar huis en bleven tegen die plaat
aan vliegen. Na een half uurtje heb ik de zesramer gesloten en 4 km verderop
neergezet bij een vriend.
Al de rovers neem je op die manier mee en gaan nu voor dit kastje werken. Op het volkje heb ik 2.5 kg deeg gelegd. Na drie weken heb ik 't terug naar huis gehaald.
Dit werd vroeger ook met korven gedaan.

Mooie methode!
Bij het verplaatste kastje - incl. rovers - pas bij avondschemering het vlieggat openen
'Mooie', maar risicovolle, 'praktijk', FrancA. Je hebt vast wel ergens in ons forum als
veelzijdig en ervaren imker
gewaarschuwd tegen het scheppen van zwermen van onbekende herkomst
in verband met ziektenoverdracht. Joselitho's manier kun je het "te grazen nemen
van 'n roverzwermpje" noemen.
Jij had het woord "risicovol" vast wel in gedachten en bedoelt met "mooie" waarschijnlijk
laconieke of komische of ..."ïk zal jullie wel even krijgen" methode ? :o ? Zjef :b10:
P.S. Joselito 'k heb de vrijheid genomen het citaat iets in te korten en te bewerken.
Laatst gewijzigd door bee-tree op zo 06 sep 2015, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door FrancA » zo 06 sep 2015, 08:11

bee-tree schreef:
FrancA schreef:
joselito schreef:Een zesramer waren ze hier onlangs aan het leegroven wegens te zwak. Ik heb dan een doorschijnende plaat op de geroofde kast gelegd. De rovers willen zo snel mogelijk naar huis en vliegen tegen die plaat. Na een half uurtje heb ik de zesramer gesloten en 4 km verder neergezet bij een vriend.
Al de rovers neem je op die manier mee en gaan nu voor dit kastje werken. Op het kastje heb ik 2.5 kg deeg gelegd. Na drie weken heb ik terug naar huis gehaald.
Dit werd vroeger ook met korven gedaan.
Mooie methode!
Bij het verplaatste kastje - incl. rovers - pas bij avondschemering het vlieggat openen
'Mooie', maar risicovolle, 'praktijk', FrancA. Je hebt vast wel ergens in ons forum als
veelzijdig en ervaren imker
gewaarschuwd tegen het scheppen van zwermen van onbekende herkomst
in verband met ziektenoverdraging. Joselitho's manier kun je het "te grazen nemen
van 'n roverzwermpje" noemen.
Jij had het woord "risicovol" vast wel in gedachten en bedoelt met "mooie" waarschijnlijk
laconieke of komische of ..."ïk zal jullie wel even krijgen" methode ? :o ? Zjef :b10:
Mwah, bijboom, die rovers komen toch al in het volk, met eventueel reeds een ziekte onder de leden.
Bij jouw bijenvolken wellicht niet omdat je ze volledig isoleert van andere volken en vreemde bijen? ;)
Leven is nu eenmaal risicovol (ziekte e.d.) en uiteindelijk altijd dodelijk, ook voor bijen.
Op lange termijn gezien vindt dan meestal (hopelijk?) weer wat natuurlijke selectie plaats waardoor de sterksten overleven. :hive:

Als onervaren bijenhouder lijkt mij genoemde methode gewoon best wel een praktische oplossing.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door bee-tree » zo 06 sep 2015, 08:28

FrancA, je hebt gelijk als of indien de eigenaars van 'n rovervolk, niet bereid zijn
de 'afkoelingsmethode' of 'ontmantelingsmethode' toe te passen.
Dus,"zet de rover koud" (deksel en kleedje er af, eventueel koude douche er over
wanneer het niet regent en|of warm weer is). Zie 4 reacties terug. Zjef :b10:

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door FrancA » zo 06 sep 2015, 08:45

bee-tree schreef:FrancA, je hebt gelijk als of indien de eigenaars van 'n rovervolk, niet bereid zijn
de 'afkoelingsmethode' of 'ontmantelingsmethode' toe te passen.
Dus,"zet de rover koud" (deksel en kleedje er af, eventueel koude douche er over
wanneer het niet regent en|of warm weer is). Zie 4 reacties terug. Zjef :b10:
Werkt dat niet slechts maar tijdelijk?
Gaan die bijen niet gewoon weer op 'roverspad/vlucht' als het deksel er weer op gedaan wordt?
En wie is er nou bereid om zo'n rigoreuze methode toe te passen?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door joselito » zo 06 sep 2015, 15:06

bee-tree schreef: Joselito's manier kun je het "te grazen nemen van 'n roverzwermpje" noemen.
De rovers die ik hier te grazen nam kwamen wel van mijn eigen bijen.:)
Op die manier versterk je de geroofde kast met bijen waardoor de koningin meer kan leggen.
Na 3 weken hadden ze terug een behoorlijk broednest.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door joselito » zo 06 sep 2015, 15:13

bee-tree schreef:FrancA, je hebt gelijk als of indien de eigenaars van 'n rovervolk, niet bereid zijn
de 'afkoelingsmethode' of 'ontmantelingsmethode' toe te passen.
Dus,"zet de rover koud" (deksel en kleedje er af, eventueel koude douche er over
wanneer het niet regent en|of warm weer is).
Als je ze verplaatst naar een andere plaats, in mijn geval een plaats waar geen andere bijen staan hoef je geen andere maatregelen te nemen. De kast direct na aankomst terug openen en binnen de kortste keren keert de rust terug omdat ze geen andere keuze hebben.

lon
Berichten:12
Lid geworden op:wo 02 sep 2015, 10:13
Imker sinds:1987
Aantal volken:1
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door lon » zo 06 sep 2015, 15:52

Ja maar dat is niet echt iets voor een startende beginner, aangezien je toch een 2e plek moet zoeken die meer dan 3km verderop ligt.

Even een ander vraagje. Ik heb veel vechtende brutale wespen voor de kast. De bijtjes reageren terecht zo van "rot eens op". Maar die brutale wespen die beginnen dan meteen te steken, en zelfs ongevraagd vallen ze aan.

Nu is mijn vraag, is daar onderzoek naar gedaan, legt mijn bij dan het loodje? Of is simpelweg even verdoofd?

Die wespen zijn volgens mij uit op vlees dus dode bijen. Zo snel zijn de wachters nog niet dood natuurlijk. Maar ik zie ze wel hevig schrapen met de poten omdat ze pijn hebben van de steek.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door FrancA » zo 06 sep 2015, 16:57

lon schreef:Ja maar dat is niet echt iets voor een startende beginner, aangezien je toch een 2e plek moet zoeken die meer dan 3km verderop ligt.
Och, da's relatief en dat heeft er volgens mij vrij weinig mee te maken
Toen ik begon kon ik meteen al kiezen uit 4 verschillende plekken die rond de 5 km uit elkaar liggen..

Belangrijker is het wellicht dat je een plekje vindt waar geen andere bijenvolken in de buurt leven om de rovers te "heropvoeden".

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Roverij - help!

Bericht door Jaap v.Popering » zo 06 sep 2015, 18:25

lon schreef:
Die wespen zijn volgens mij uit op vlees dus dode bijen.
In de zomer ja....in de herfst op suikers . Kijk maar naar je glaasje limonade . :think:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten