start met andere kast dan mede-imkers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: start met andere kast dan mede-imkers

Bericht door Dirk Blanken » vr 13 nov 2015, 18:53

Ik heb een jaar of zes 10 Golzkasten gebruikt en dat beviel goed.
Het raam wat je kiest is aan jou het is toch niet uitwisselbaar, ik had gekozen voor het Schweitzerische hochwabe een raam met een oppervlakte wat tegen de Dadant zit.
Maar aan de achterkant staan de honingramen net zo groot dus dat kan niet niet slingerbaar dus had ik een extra schot om de honingruimte in tweeén te verdelen, en daarvoor raampjes laten maken met een pootje onder zodat ze in de slinger bleven zitten(radiaal slinger)
Bij een radiaal slinger moeten de raampjes zoveel mogelijk aan de buitenkant zitten, hoe dichter bij de as hoe minder er uit de ramen gaat.
Bij een korf slinger meestal 3 of 4 ramen heb je hier geen last van.

Van de Golzkast heb ik veel geleerd vooral wat een volk kan.
Veel buckfast volken bezetten het broedgedeelte geheel 15 ramen met 13 ramen + broed maar mijn ervaring was dat de beste volken zoveel honing in broed omzetten dat de opbrengst aan honing veel minder is dan bijvoorbeeld een Dadantkast met één 12 raamsbroedkamer.

Grotere imkers(beroeps) werken met Dadant minder werk en lage HK's, dus de kamers zijn eerder rijp om te slingeren.
De kast is lager en daardoor is de vochtige lucht sneller af te voeren.
Zodra de volgende kamer is uitgebouwd op een goede dracht de volgende al weer zetten natuurlijk als er dracht is.
Verdampingsoppervlak stimuleert de rijping van de honing.
Ik zou de beginnende imkers die durf hebben adviseren om met deze kast te beginnen, het enige nadeel is een ander raamformaat zodat je niet met de buren kan of toch als je gewoon een met oxaalzuur behandelde schudzwerm vraagt die je in de nieuwe kast stort.

De meest productieve kast is de Dadant en daarvoor zijn er ook zesramers en drieramers te maken dus waarom niet.
Ik heb alleen maar Segeberger maar dat komt omdat 90 % van de imkers in Nederland de spaarkast of simplex raam gebruiken en als je in het voorjaar volken verkoopt moet je volgen maar zodra ik weer een normale imker wordt ga ik naar Dadant.

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: start met andere kast dan mede-imkers

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 13 nov 2015, 19:11

Dag Dirk,

ik heb afgelopen jaar een hele partij houten Dadant Blatt opgekocht (en Dadant US? gekregen van iemand). Het is wel een grote kast hoor! Zo lang je niet hoeft te reizen met deze kast zal het in orde zijn? Want een volle kast te tillen, lijkt mij een aanslag op mijn rug.
Ik heb ook 1 bruine kunstoffen Dadant kast gekocht (Nicot). Voorlopig voldoet deze mij wel. Deze schijnt overigens niet zo goed geïsoleerd te zijn. Behalve al die clipjes; die kunnen direct de vuilbak in. Ik zal komende jaar nog eens over de Dadant kast schrijven.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: start met andere kast dan mede-imkers

Bericht door Erik Konijn » vr 13 nov 2015, 20:56

Hallo jelte De dadant nicot gaat meer en meer gebruikt worden in de bestuiving (bij Ons). Kast is aantrekkelijk geprijst en is dubbel wandig dus isolerend,
Komend jaar gaan we ze uit testen in de kassen. In frankrijk worden ze al vol opgebruikt. Ikzelf zit op us thuis. tijd zal het leren.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: start met andere kast dan mede-imkers

Bericht door joselito » za 14 nov 2015, 10:48

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Zo lang je niet hoeft te reizen met deze kast zal het in orde zijn? Want een volle kast te tillen, lijkt mij een aanslag op mijn rug.
Dat is nu een opmerking die ik altijd hoor als ik vertel dat ik met Dadant Blatt werk :)
Maar jij hebt Dadant Blatt, Jelte dus je zou beter moeten weten :?
Ik heb jarenlang met Duits Normaal gewerkt, dat is zoals Simplex. Dus moest ik met twee broedbakken werken. Nu moet je deze twee maar eens vergelijken, één broedbak van Dadant Blatt of twee van een andere maat. Op die twee broedbakken stonden dan ook nog eens honingzolders van dezelfde grootte. Met een volle honingzolder was het nog erger, om maar niet te spreken van twee honingzolders. Het is niet het gewicht maar de hoogte, bovendien zat het zwaarste gewicht boven in de kast.
Doordat Dadant Blatt breder is heb je daar geen probleem mee, dat ze willen omvallen.
Bovendien als je wil reizen met bijen moet je een systeem uitdokteren waardoor je de kasten niet moet heffen. Dit kan je doen door alles op dezelfde hoogte te brengen, de standen zowel als de aanhanger en de kruiwagen.
Ik verplaats mijn bijen altijd alleen, een tweede persoon zou maar onder de voeten lopen, tenzij dat het is om de banden over de kasten te trekken of zich te bekommeren om de deksels en bodemschuiven. Het verplaatsen zelf doe ik alleen. En ik heb er al gehad die drie volle honingzolders hadden en alles samen rond de 120 kg wogen.
Bovendien zijn de honingzolder niet zo hoog waardoor ze minder zwaar zijn, als je kasten moet nakijken. Een broedbak moet je bij dit nakijken nooit verplaatsen. Ik plaats mijn kasten ook altijd met twee naast elkaar waardoor de andere kast kan dienen als werkblad. Ik moet de honingzolders dus niet op de grond plaatsen en nadien terug opheffen.
Doordat ik slechts één broedkamer moet nakijken gaat dit ook veel sneller waardoor ik minder lang moet gebogen staan, dus ook rugvriendelijker.
Bijlagen
006.JPG
001.JPG

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: start met andere kast dan mede-imkers

Bericht door FrancA » za 14 nov 2015, 11:01

Mooi verwoord Joselito :)
Zo ga ik het voortaan ook doen.
Vanaf begin volgend jaar.
Ik kan niet wachten.. :D

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: start met andere kast dan mede-imkers

Bericht door Dirk Blanken » za 14 nov 2015, 19:01

Ik zou iedere beginner aanraden hun kasten allemaal dezelfde kleur te geven.
Ook de vliegplanken een eigen kleur.
Als je beslist wilt dat een kast voor de bijen herkenbaar is schroef er dan een los gekleurd plankje op.
Bijvoorbeeld bij koninginnenteelt.

Het voordeel van gelijk gekleurde kasten en gelijk gekleurde vliegplanken is vrij eenvoudig ze hebben zich georiënteerd op de plaats van de kast en bij vereniging etc. raken ze volkomen in de war als er plotseling een groene of blauwe bak staat terwijl het eerst bruin was.
Ze vliegen dan constant aan en weer weg om het nog maar eens te proberen.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: start met andere kast dan mede-imkers

Bericht door FrancA » za 14 nov 2015, 19:25

Dirk Blanken schreef:Ik zou iedere beginner aanraden hun kasten allemaal dezelfde kleur te geven.
Ook de vliegplanken een eigen kleur.
Als je beslist wilt dat een kast voor de bijen herkenbaar is schroef er dan een los gekleurd plankje op.
Bijvoorbeeld bij koninginnenteelt.

Het voordeel van gelijk gekleurde kasten en gelijk gekleurde vliegplanken is vrij eenvoudig ze hebben zich georiënteerd op de plaats van de kast en bij vereniging etc. raken ze volkomen in de war als er plotseling een groene of blauwe bak staat terwijl het eerst bruin was.
Ze vliegen dan constant aan en weer weg om het nog maar eens te proberen.

Dirk.
Daarover verschillen de ervaringen/meningen Dirk.
In oostbloklanden schilderen ze wel verschillende bloemmotieven boven de vliegplanken.
Bijen schijnen zich vooral op patronen te orienteren is daarbij de gedachte en de bloemmotieven dan goed te herkennen.
De kasten hebben bij mij dezelfde kleur, maar op de vliegplanken of net erboven is bij elke kast een andere kleur en/of patroon aangebracht.
Overigens doet ook de gedachte de ronde dat bijen zich heel nauwkeurig in de ruimte orienteren en dat daarom dus vooral een vaste standplaats belangrijk is.
Zonodig, bijv. bij een kleine verplaatsing van een bijenkast, kan dan een nieuwe orientatievlucht gestimuleerd worden door bijv. een takje direct bij het vlieggat te leggen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 179 gasten