overwinteren op eigen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door joselito » di 08 dec 2015, 10:21

FrancA schreef: door overmatige honingconsumptie ten onder gegaan
neen, door de varroa met bijbehorende ziekten

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door joselito » di 08 dec 2015, 10:33

In de natuur overleefden de bijen wel op honing omdat ze altijd een mengeling van verschillende soorten honing hadden, soms nog van het jaar voordien.
Alleen bladhoning en heidehoning zijn niet zo geschikt om te overwinteren. , omdat ze te veel ballaststoffen bevatten en koolzaadhoning omdat deze kristalliseert in de kast. Maar dit zijn monoculturen die enkel kunstmatig in stand gehouden worden en die in het verleden niet bestonden.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door joselito » di 08 dec 2015, 10:45

Jaap v.Popering schreef:.Wie slechts één keer in zijn imkerloopbaan .."Roer " in een bijenvolk heeft meegemaakt ....vergeet het heel zijn leven niet meer
Ik heb zelfs erger meegemaakt. Toen ik na de vakantie begin september thuis kwam ( een 15 tal jaar geleden) en mijn bijen wou gaan inwinteren bleek dat het een superjaar was geweest op de heide. Alle Dadant broedbakken zaten vol met heidehoning, sommige kasten tot 40 kg. Omdat het onbegonnen werk was om deze grote ramen te gaan slingeren en ik mij nog van geen kwaad bewust was liet ik al deze honing zitten.
Het resultaat na de winter was roer en alle bijen dood, geen enkele kast had het overleefd. Het was een tamelijk lange winter geweest en ze hadden zich niet kunnen ontlasten.
En ik kon opnieuw beginnen.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door FrancA » di 08 dec 2015, 12:59

Erick schreef:Maar hoe denk jij erover FrancA, zonder sarcasme dan?

:be9:

Ik vraag me af, wanneer is er met het wintervoeren van suiker of aanverwante producten begonnen, is dit door de een of ander sluwe marketing verheven tot een waarheid dat suiker beter is als wintervoer?
Bijen suiker bijvoeren zal waarschijnlijk begonnen zijn rond de tijd dat witte suiker spotgoedkoop werd en in grote hoeveelheden beschikbaar kwam.
Daarvoor moesten bijen met name op eigen honing overwinteren, of werden massaal afgemaakt na de honingoogst.

Het bijenhouden in zijn huidige vorm maakt bijvoeren met suiker regelmatig - als het weer tegenzit waardoor er te weinig dracht is om voldoende wintervoorraad op te bouwen - onvermijdelijk als je bijenvolken na de winter wilt overhouden en honing afneemt in de lente/zomerperiode, helaas.

Het kan ook anders, maar dan moet je rekening houden met regelmatig een honingoogstloos seizoen.
Zie bijv.: "The Rose Hive Method":
https://www.youtube.com/watch?v=dMcBiCcuC8w
Laatst gewijzigd door FrancA op di 08 dec 2015, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Jaap v.Popering » di 08 dec 2015, 14:17

Erick schreef:Ik vraag me af, wanneer is er met het wintervoeren van suiker of aanverwante producten begonnen, is dit door de een of ander sluwe marketing verheven tot een waarheid dat suiker beter is als wintervoer?
Ik citeer uit de algemene vergadering van de VBBN in 1910 ;...Over de verschaffing der gedenatureerde suiker ontspon zich nu een langdurig gesprek, waaraan verschillende personen deelnamen, en waar wij het volgende uitlichten.
Bij de suikerverschaffing wordt de prijs afgerond op een geheel getal, zoodat de leden deelen van een cent per KG. te veel betalen.....einde citaat

Let wel het gaat hier al over gedenatureede suiker .

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Tieme » do 10 dec 2015, 09:47

Beste mensen,

Als iemand bijen op honing wil overwinteren dat kan dat natuurlijk best. Zelfs op heidehoning kunnen bijen goed de winter uitkomen.
Er zitten inderdaad meer reststoffen in honing dan in suiker, maar als er af en toe een reinigingsvlucht mogelijk is moet het lukken.
Voor de bijen zelf maakt het niet heel veel uit. De energetische waarde van suiker en van honing zal echt niet veel verschillen.

Het is wel zaak zeker te stellen dat er voldoende voer is. Als een volk maar 10 kilo honing heeft gehaald moet er zeker nog bijgevoerd worden. Dit zou ik i.v.m. mogelijke ziekten niet doen met honing uit andere volken, maar met suiker.

Overigens geloof ik er niet echt in dat de vitaminen en mineralen in honing van enig belang zijn voor de volwassen bijen. Zij hebben alleen energie nodig om warmte te produceren. Het voedersap dat ze later aan het jonge broed moeten geven wordt gemaakt vanuit het eiwit-vet lichaam en dat hebben ze al voor de inwintering opgeslagen. Daarnaast denk ik dat bijen de vitaminen en mineralen halen uit de opgeslagen stuifmeel.

Wat ik wel interessant vind is de omgekeerde manier van redeneren van sommige imkers. "In honing zitten allerhande stofjes, in suiker zit niets, dus suiker is niet goed." Terwijl de proef (miljoenen volken die op suiker de winter door komen) laat zien dat die redenering niet klopt.

Gebruikersavatar
Erick
Berichten:798
Lid geworden op:wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds:2019
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie:Echt / Susteren
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Erick » do 10 dec 2015, 11:47

Tieme schreef:Beste mensen,

Als iemand bijen op honing wil overwinteren dat kan dat natuurlijk best. Zelfs op heidehoning kunnen bijen goed de winter uitkomen.
Er zitten inderdaad meer reststoffen in honing dan in suiker, maar als er af en toe een reinigingsvlucht mogelijk is moet het lukken.
Voor de bijen zelf maakt het niet heel veel uit. De energetische waarde van suiker en van honing zal echt niet veel verschillen.

Het is wel zaak zeker te stellen dat er voldoende voer is. Als een volk maar 10 kilo honing heeft gehaald moet er zeker nog bijgevoerd worden. Dit zou ik i.v.m. mogelijke ziekten niet doen met honing uit andere volken, maar met suiker.

Overigens geloof ik er niet echt in dat de vitaminen en mineralen in honing van enig belang zijn voor de volwassen bijen. Zij hebben alleen energie nodig om warmte te produceren. Het voedersap dat ze later aan het jonge broed moeten geven wordt gemaakt vanuit het eiwit-vet lichaam en dat hebben ze al voor de inwintering opgeslagen. Daarnaast denk ik dat bijen de vitaminen en mineralen halen uit de opgeslagen stuifmeel.

Wat ik wel interessant vind is de omgekeerde manier van redeneren van sommige imkers. "In honing zitten allerhande stofjes, in suiker zit niets, dus suiker is niet goed." Terwijl de proef (miljoenen volken die op suiker de winter door komen) laat zien dat die redenering niet klopt.
Hier kan ik wat mee dank u wel Tieme
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Jaap v.Popering » do 10 dec 2015, 13:55

Zoek het verschil . :think: !!

Ik citeer uit mijn eerste bijdrage ;..Tenzij het klimaat zoals meestal in Nederland , enkele tussentijdse uitvluchten toestond .

Tieme schrijft ;... maar als er af en toe een reinigingsvlucht mogelijk is moet het lukken.

Erick schrijft ;...Hier kan ik wat mee dank u wel Tieme

Jaap v P :think:

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door FrancA » do 10 dec 2015, 14:35

Honing van bijen die op eigen honing overwinteren smaakt ontegenzeggelijk heel erg veel beter :)
Die feedback heb ik het afgelopen jaar veelvuldig gekregen.
Time Rowe van The Rose Hive Method schreef het al in zijn boekje over zijn methode.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: overwinteren op eigen honing

Bericht door Jaap v.Popering » do 10 dec 2015, 16:13

FrancA schreef:Honing van bijen die op eigen honing overwinteren smaakt ontegenzeggelijk heel erg veel beter :)
:roll: :roll:

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 123 gasten