een vraag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: een vraag

Bericht door Jaap v.Popering » do 24 mar 2016, 09:41

Mijn volken op twee bakken wissel ik gewoon de onder met de bovenbak om . Dan heb ik gelijk ook de rest van de wintervoeding in de onderbak . Om raten uit te laten bouwen plaats ik nu langs het broednest aan beide zijden een vel kunstraat .
Als de bijen nu in een grotere ruimte zitten hebben enkel de bijenhouders last van ....Voor de volken is dit geen enkel probleem .
Zelf heb ik dan ook in heel mijn loopbaan slechte één jaar een vulblok gebruikt ...en verder nooit meer .

Jaap v P

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door joselito » do 24 mar 2016, 10:10

Jaap v.Popering schreef:Zelf heb ik dan ook in heel mijn loopbaan slechte één jaar een vulblok gebruikt ...en verder nooit meer .
Wie heeft hier gesproken over vulblokken? :)
Die heb je alleen nodig als met grote broedbakken werkt.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door johan » do 24 mar 2016, 10:19

Ik zou dit ook willen doen (onderbak er uit halen) maar vrees dat de koningin nog niet in elk volk zodanig naar boven is gekomen dat al het broed in de bovenbak zit. als alle bijen mooi in de bovenbak zouden zitten zou het volgens mij zeker niet slecht zijn om de oude raten te vernieuwen. ik vrees alleen dat het nu net te laat is. alle grote volken zijn van de tros af en door het warmer wordende weer (ook 's nachts) zullen de bijen niet meer in tros gaan. de dekplanken zijn 'foorheet' zoals we dat hier zeggen, wat betekent dat er nu echt wel veel broed in de kasten zit.
nu bij wisselvallig weer in de kasten beginnen rommelen wanneer ze op 2 bakken zitten, lijkt mij nogal ingrijpend.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door Jaap v.Popering » do 24 mar 2016, 10:53

joselito schreef: Wie heeft hier gesproken over vulblokken? :)
.
Wie heeft deze zin geschreven ??ik citeer
Een van de beste manieren om een volk te stimuleren is de ruimte aanpassen aan het grootte van het volk .

Is dat niet hetzelfde.?

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door Jaap v.Popering » do 24 mar 2016, 10:58

johan schreef:I
nu bij wisselvallig weer in de kasten beginnen rommelen wanneer ze op 2 bakken zitten, lijkt mij nogal ingrijpend.
Wacht eens rustig af tot de temperaturen wat hoger zijn .

Zelf moet ik nog een dertig volken controleren en de oude raten er uit halen .

Ik heb enkel bij mijn volken gekeken of ik ergens tussen de ramen wat gesloten broed zag , en verder ben ik nog niet gekomen .

Jaap v P

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door joselito » do 24 mar 2016, 13:10

Jaap v.Popering schreef:
joselito schreef: Wie heeft hier gesproken over vulblokken? :)
.
Wie heeft deze zin geschreven ??ik citeer
Een van de beste manieren om een volk te stimuleren is de ruimte aanpassen aan het grootte van het volk .

Is dat niet hetzelfde.?

Jaap v P
ok, einde discussie
Hoe langer hoe meer begint het me hier tegen te steken op dit forum, ik steek mijn tijd hier in om te proberen advies te geven met de ervaring die ik heb en dan wordt mijn antwoord telkens onderuit gehaald. En ik ben niet de enigste die zo denkt.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door Jaap v.Popering » do 24 mar 2016, 13:37

joselito schreef:
ik steek mijn tijd hier in om te proberen advies te geven met de ervaring die ik heb
Mijn dikke vijftig jaar ervaring is dan blijkbaar anders .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door Hans van der Post. » do 24 mar 2016, 13:49

marten schreef:Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een snelle inspectie gedaan in een van mijn kasten. Ik heb 2 broedkamers op elkaar staan, de onderste bak waren allen raten leeg wel liepen op allen raten bijen. In de bovenste bak zit nog voer en er is Brias te zien en ook op allen raten veel bijen. Nu vroeg ik mij af of het niet beter is om de bovenste bak naar onder te plaatsen en de onderste bak naar boven plaatsen. Of moet ik het zo laten, gaat de koningin vanzelf naar beneden om eitjes te leggen.
Hoor graag van jullie. Gr Marten
Nu Marten je hebt het gelezen denk dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Je ben vorig jaar met een bijenvolk begonnen. Raten vernieuwen is nog niet nodig. Hou het simpel laat de bakken staan zoals ze nu staan. De koningin weet precies waar ze eitjes moet leggen ze breid dit langzamerhand naar de onderbak uit.
Als je bakken verwisseld (lege bak boven) zo vroeg in het seizoen geeft dit stres. Die stres zorgt er voor dat het afweersysteem van de bijen een deuk krijgt. Dit gaf weinig problemen toen er nog geen varroa was die virussen en bacteriën door het vol verspreiden.
!Hans.

ErikS
Berichten:1808
Lid geworden op:wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds:2004
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast.
Locatie:Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door ErikS » do 24 mar 2016, 16:55

Kleine noot bij de reactie van Hans.
Zijn de ramen ook allemaal van vorig jaar of zijn die al ouder?
Je gaat uit van ramen van een jaar omdat de imker een jaar met het volk bezig is, dat is een logische gevolgtrekking maar het volk kan oudere ramen hebben. Ik nam aan dat het volk ouder kan zijn en ook meermaal bebroede ramen hebben vandaar mijn advies ook naar de ramen zelf te kijken.

Grtz,

Erik.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: een vraag

Bericht door Dirk Blanken » do 24 mar 2016, 19:17

Als de onderbak niet wordt bezet als de bijen niet vliegen lijkt het mij dat hij overbodig is.
Het weghalen dient voornamelijk de functie slechte raten eruit en omsmelten, alles kan weer klaar gemaakt worden en gebruikt voor de later onderbak of eerst de honingkamer zetten waardoor de jonge bijen zeker tijdens de dracht weer volop werk hebben, maar bij een grote dracht zou ik ook de onderbak geven.
Onder kan altijd en dan liefst een drietal uitgebouwde ramen in het midden.
De opmerking van jaap wat heeft dat voor zin als hij er na een paar weken weer onder moet is kul ook zijn onderbakken bevatten slechte raten en hij weet ook zodra het erg goed weer is zitten die oude slechte raten vol met stuifmeel zonde dus.

Als het praktisch windstil weer is en het is 7 graden bekijk ik me volken want straks zit alles vol met stuifmeel en losse honing.
Op die enkele mooie dag blijf ik er vanaf en die mooie dagen probeer ik voor te zijn dus moet het bij eigenlijk geen geschikt weer.
Maar hoe vroeger je bent dan is er nog weinig broed en is een beetje afkoelen niet zo erg.

Zodra ik goed broed zie haal ik slechts nog wat voer eruit en dek de bak af.
De onderbak wordt ook even gecontroleerd en de slechte raten eruit en nieuwe erin.
Alles duurt 5 minuten per volk.

Dan weet je of het volk gezond is en verder hun gang kunnen gaan.

Dirk.
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 150 gasten