wat vertellen geuren ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door Dirk Blanken » wo 17 sep 2008, 17:50

Jaap Langeveld schreef:
Beste Dirk,
kan het ook zijn als je volken naar vers gebakken brood ruiken,dat je last van Roer hebt in je volken.
Of is dat toch duidelijk anders.Graag je reaktie.Jaap Langeveld.


Jaap, Ik las dat ook eens in het boekje "Bij het vlieggat" van H. Storch.
Ik kan me niet voorstellen dat poepende bijen in de kast naar de lekkere geur van versgebakken brood ruiken.
Misschien bedoeld hij gistend voer want vaak zit er in een volk wat roer heeft ook veel onverzegeld voer wat steeds waterrijker wordt en daardoor gaat gisten.
Dirk


dertiende

Jaap Langeveld
Berichten:37
Lid geworden op:ma 10 mar 2008, 18:16
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door Jaap Langeveld » wo 17 sep 2008, 19:22

Dirk ,toevallig heb ik dit ook uit het boekje van Storch.
Ik heb na de verdwijn ziekte van afgelopen winter nu 4 volken ingewinterd.Vandaag afgewerkt.
Zijn zeer mooie volken en ik heb in geen van de 4 Varroa mijt.
1 volk heb ik in het voorjaar gekocht bij Jan Ritsma deze heeft zich zeer goed ontwikkeld en ingewinterd op 2 broedkamers.Vervolgens heb ik 2 zwermen van imkers uit Wolvega gekregen en heb ik bij Piet de Jager 1 Buca zesramer gekocht.Ook al deze 3 volkjes hebben zich prima ontwikkeld.Ook wordt door alle volken nog ontzettend goed gevlogen en veel stuifmeel binnen gehaald.Ik hoop nu maar dat de winter dit keer geen narigheid brengt.
Dan kan het een mooi voorjaar worden.
Behandelen tegen Varroa doe ik dus ook niet.Jaap.

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door remolen » wo 17 sep 2008, 19:36

Over de geur. Als bijen veel nectar halen in deze indikken stinkt het ook rond de kasten ? Kan mijn bijen vliegen heel actief. Nu vertelde een kennis imker van mij dat het kan dat ze de afgelopen 2 dagen (het was super weer) nog veel gehaald hebben en dat verklaart de geur?

ik ben een super bijen noob (of in nederlands beginner) dus alle nieuwe dingen vind ik eng..

groet rene

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door Hans van der Post. » wo 17 sep 2008, 21:26

Rene vergelijk eens de geur die uit de kast komt en de bloeiende klimop. Weet bijna zeker dat het de zelfde geur is.
Bij mij ruiken de volken ook uit hun vlieggat[:)]

De klimop heeft twee verschijnings vormen;
• een die met lange takken tegen de gevel op boom groeit en dan naar een aantal jaren boven bloeitakken vormen.
• en de andere groeivorm die als struik groeit.

Deze laatste is gestekt van de bloeiende takken en blijft dan een struik.
[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/h/hansvdpost/hans_klimopbloeiblad.jpg[/img]
.blad van een "bloeitak"




[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/h/hansvdpost/hans_klimopgroeiblad.jpg[/img]
. blad van een klimmende tak










Hans

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door J.R. » wo 17 sep 2008, 21:53

Hans van der Post. schreef:
Rene vergelijk eens de geur die uit de kast komt en de bloeiende klimop. Weet bijna zeker dat het de zelfde geur is.
Bij mij ruiken de volken ook uit hun vlieggat[:)]

De klimop heeft twee verschijnings vormen;
• een die met lange takken tegen de gevel op boom groeit en dan naar een aantal jaren boven bloeitakken vormen.
• en de andere groeivorm die als struik groeit.

Deze laatste is gestekt van de bloeiende takken en blijft dan een struik.


Hans


Hallo Hans kun je mij vertellen hoe je ze moet stekken om
struiken te krijgen die waarschijnlijk sneller bloeien.

Bij voorbaat dank,

Jan Ritsma

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door Hans van der Post. » wo 17 sep 2008, 22:19

Jan de tijd om te stekken breekt bijna aan - oktober november -
Je knipt/snij de bloeitak(ken)waar deze in het seizoen is gaan hergroeien. Knip een aantal bladeren en de bloeiwijze weg en zet de stekken 10 cm diep in wat zanderige grond.
In het volle licht waar geen zon kan komen. Stek je in het "klein" b.v. een stuk of vijf stekken langs de rand van een pot dan kun je deze ook een heldere plastik zak doen. Wel zorgend dat het plastik niet het blad kan raken. - stok in het midden van de pot -
Bij vorst de pot naar binnen en de stekken in volle grond beschermen tegen uitdrogen (kerstboom takken)

Hans

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door Hugo » wo 17 sep 2008, 22:20

Jaap Langeveld schreef:
....Zijn zeer mooie volken en ik heb in geen van de 4 Varroa mijt ....

Dat geloof je zelf toch niet !!
...Behandelen tegen Varroa doe ik dus ook niet.Jaap.

Succes ! Je zal het nodig hebben als je helemaal niks doet tegen de varroamijt.

mvg,

Hugo (1/2 bij)

Nobodies prefetc

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door remolen » do 18 sep 2008, 08:48

Hugo schreef:
Jaap Langeveld schreef:
....Zijn zeer mooie volken en ik heb in geen van de 4 Varroa mijt ....

Dat geloof je zelf toch niet !!
...Behandelen tegen Varroa doe ik dus ook niet.Jaap.

Succes ! Je zal het nodig hebben als je helemaal niks doet tegen de varroamijt.

mvg,

Hugo (1/2 bij)

Nobodies prefetc
mm vriendelijke reactie hugo.. je zou ook kunnen zeggen. :"denk je dat dat verstandig is geen varroa bestrijding ? Ik geef je het advies het toch te bestrijden."

Mijn gevoel als beginner is wel hoe meer er bestreden wordt hoe minder besmetting onderling plaats vindt. dus ik hoop ook dat mijn buur imkers bestrijden.

groet van Rene

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door macwlem » do 18 sep 2008, 10:02

Hoi Rene,

Geschreven woorden kunnen worden opgevat zoals eenieder wil. Dat is natuurlijk een nadeel! En of iets nu vriendelijk overkomt of niet; Varroa is nu eenmaal een zaak van wanhoop en frustratie van ons allemaal.

Het is naïef om te veronderstellen dat dit probleem blijkbaar wel bij de rest van de wereld voorkomt en net niet in de eigen kasten.

Frustratie ook omdat het niet behandelen van Varroa ook je collega imkers kan schaden. Bijen vliegen nu eenmaal ook wel eens bij een andere kast naar binnen en kunnen dus ook daar ziektes en andere narigheden overbrengen of oplopen.

Natuurlijk zou iedereen graag willen dat zijn of haar volkeren vrij zouden zijn van deze parasiet, maar helaas is dat niet het geval laat staan dat er een echte oplossing is gevonden. Zelfs onze bestrijdingsmethoden op dit moment zijn niet meer dan uitprobeersels! Bovendien praten we hier over bestrijding en niet over preventie!

Kortom: over dit probleem MOET en MAG op dit moment niemand meer lichtvaardig denken en handelen alsof het probleem alleen bij anderen bestaat.

Groet,
Willem

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: wat vertellen geuren ?

Bericht door Hugo » do 18 sep 2008, 10:23

remolen schreef:blablabla
mm vriendelijke reactie hugo.. je zou ook kunnen zeggen. :"denk je dat dat verstandig is geen varroa bestrijding ? Ik geef je het advies het toch te bestrijden."
...
groet van Rene


Beste Rene,

Ik reageer rechttoe rechtaan op de bewering van Jaap omdat beginnende imkers er helemaal door op het verkeerde been kunnen worden gezet en zij al spoedig ex-imker zouden kunnen worden.

mvg,

Hugo (1/2 bij die vindt dat imkers wel tegen een prikje moeten kunnen)

ps. Moet we op dit forum misschien als Harm met het Harpje met elkaar gaan discussiëren ? "Ik was met m'n jojo'tje op 't balkon aan 't spelen" zie http://home.hetnet.nl/~sixties/LYRICS/1 ... 50810.html)

Nobodies prefetc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 163 gasten