zwermpje 26 september

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: zwermpje 26 september

Bericht door A.A. Staals » ma 29 sep 2008, 21:14

Dirk Blanken schreef:Rijpe darren zijn er praktisch niet meer al zijn er dit jaar laat nog vrij veel darren en is er nog geen echte darrenslacht geweest.
Van de 20 darren die ik bij mooi weer laat stulpen is er een enkele bij die half volwassen is waarbij het achterlichaam zich verhard bij het stulpen maar echt rijp sperma heb ik al een week niet meer gezien.



Dirk
Wat heeft dit voor zin?

ad staals

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door LWPisa » ma 29 sep 2008, 21:21

Dirk weet dan denk ik dat z'n darren wel of niet goed zijn en dat zegt hem vast iets over de status van het volk als ie het al jaren doet. En de bijen maken ze toch af.

L

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door A.A. Staals » ma 29 sep 2008, 21:40

LWPisa schreef:
Dirk weet dan denk ik dat z'n darren wel of niet goed zijn en dat zegt hem vast iets over de status van het volk als ie het al jaren doet. En de bijen maken ze toch af.

L

Dat zou dan iets nieuws zijn!

ad staals

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Albert Stoter » ma 29 sep 2008, 22:04

Dirk Blanken schreef:Maar belangrijker is uit welk volk het zwermpje komt, want dat heeft nu geen koningin of ook een onbevruchte of de oude koningin is nog aanwezig bij stille moerswisseling.

Dirk, ik weet niet uit welk volk het komt. Het komt zeker niet uit een volk van mijzelf.
[Als de koningin omgekomen is bij een inspectie dan zetten ze zeker meerdere redcellen aan.

Dus dat zou, naast fout geplande reproductie, wel degelijk ook een reden van zo'n late zwerm kunnen zijn?
Albert succes met je experiment al denk ik dat het mischien zou lukken met een oude koningin maar met een jonge koningin geef ik je weinig kans.

Ik ga aan het eind van de week even kijken of er broed in zit. Zo niet, dan einde oefening.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Dirk Blanken » di 30 sep 2008, 17:51

Dat laten stulpen van darren komt voort uit het sinds kort uitoefenen van K.I.
Het meeste werk is daarbij het telen van darren die als ze goedverzorgd zijn op het tijdstip dat de koninginnen geinsemineerd moeten worden rijp sperma hebben.
Verder is het nieuwsgierigheid of er in het najaar nog goed verzorgde darren rondvliegen met rijp sperma.
Ik heb inmiddels wel door dat het darren zien niet wil zeggen dat ze kunnen bevruchten.
De meeste darren hebben absoluut geen sperma.
Volken die nog een koningin te bevruchten hebben zullen nog darren aanzetten en goedverzorgen maar ook darren van andere volken opnemen en die goed verzorgen maar ook dan is er maar een klein percentage geslachtsrijp.
In de normale zwermtijd heb je de meeste goedverzorgde darren van ongeveer gelijke leeftijd dan is de darrendruk wat betreft de bevruchting het grootst.
In drachtarme perioden de volken met honing(beter dan suiker) voeren bevordert ook het goed verzorgen van de darren.
Op Ameland worden de darrenvolken geleverd met volle honingkamers(koolzaad)en in drachtarme perioden wordt met invertsuiker gevoerd.
Er staan daar ongeveer 16 darrenvolken die zo'n 800 koninginnen moeten bevruchten.
Ik ken een boer die erg geisoleerd zit en elk jaar koolzaadzaaigoed teelt voor een firma dat lijkt me een goede plek om een 6 tal darrenvolken neer te zetten voor eige gebruik.
Het is elke keer wel 25 km rijden.
Maar het leukste werk is het telen en selecteren.
Dirk


Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Albert Stoter » di 07 okt 2008, 21:50

Ik ga aan het eind van de week even kijken of er broed in zit. Zo niet, dan einde oefening.

Op het eind van de week (afgelopen vrijdag) was het veel te koud om het volkje lastig te vallen.
Vandaag was het wel warm genoeg om te gaan kijken, maar ik heb het ook nu niet gedaan. Het zwermpje was volop aan het werk. Karrevrachten met stuifmeel werd er doelbewust naar binnen gesleept. Ik gok er daarom nu op dat er een bevrucht moertje in zit.

Vanwege dat stuifmeel heb ik vandaag bovendien gewacht met het voeren van suikerwater. Ik was "bang" dat de aandacht anders compleet naar het suikerwater zou gaan, terwijl ik graag dat stuifmeel binnen zie komen (dat kan ik ze immers op slechtere dagen niet geven, suikerwater wel).
Was het een juist besluit om met voeren te wachten. Zou het stuifmeel halen inderdaad zijn afgenomen vanwege het voeren?

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door DaanL » di 07 okt 2008, 22:24

ik heb dr hier ook zon ongeluk tussen staan, kast van iemand gekregen omdat die te veel stak... harstikke mooi bijtje maar laat ik het daar niet over hebben. Was zuivere clenar moer van 2008, half juli gezwermt, 17 augustus harstikke vol met doppen, 12 september nog een keer. Heeft niets te maken met ruimtegebrek of wat dan ook maar gewoon een koningin die geen dubbeltje waard is

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Dirk Blanken » wo 08 okt 2008, 17:55

Daan,
Een goede koningin voor het oogsten van Royal Jelly.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 09 okt 2008, 21:52

citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ik ga aan het eind van de week even kijken of er broed in zit. Zo niet, dan einde oefening.

--------------------------------------------------------------------------------


Op het eind van de week (afgelopen vrijdag) was het veel te koud om het volkje lastig te vallen.
Vandaag was het wel warm genoeg om te gaan kijken, maar ik heb het ook nu niet gedaan. Het zwermpje was volop aan het werk. Karrevrachten met stuifmeel werd er doelbewust naar binnen gesleept. Ik gok er daarom nu op dat er een bevrucht moertje in zit.

Vanwege dat stuifmeel heb ik vandaag bovendien gewacht met het voeren van suikerwater. Ik was "bang" dat de aandacht anders compleet naar het suikerwater zou gaan, terwijl ik graag dat stuifmeel binnen zie komen (dat kan ik ze immers op slechtere dagen niet geven, suikerwater wel).
Was het een juist besluit om met voeren te wachten. Zou het stuifmeel halen inderdaad zijn afgenomen vanwege het voeren?


Tweede poging. Ben in het land van de halve bijen en op een half toetsenbord valt het lastig typen.

Ik zou als ik jou was toch zo snel nogelijk kijken of de moer goed is. Snel checken en weer dicht. Goed? dan er een raam bijen bijslaan (doe dit in de avond) van een ander volk en inlaten lopen met een plankje. Dan geef ik het nog een kans.
Verder zou ik wel gaan voeren maar pas naar de zo'n beetje de laatste vlucht en dit volhouden tot dat het echt te koud wordt. Gebruik warm suikerwater en zorg dat het dichtbij de bijen wordt aangeboden.

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: zwermpje 26 september

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 09 okt 2008, 21:56

Ik heb het de laatste tijd erg druk gehad. Daarom gaat bij mij dit weekend pas het laatste voer erin. Ik heb al heel veel gevoerd maar de bijen hebben veel voedsel in broed om gezet. Sommige volken voelen nu toch redelijk zwaar aan ,echter ik zag ook dat sommige volken niet zo heel veel voer boven het broednest hebben opgeslagen. Vadaar dat het ook niet zo erg is om nu nog bij te veoren. Ik blijf misschien nog wel een week voeren. Verder een goede inwintering gehad.

JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bureveld en 68 gasten