Veel dode volken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

mira
Berichten:24
Lid geworden op:zo 20 dec 2009, 09:37
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Veel dode volken?

Bericht door mira » wo 31 mar 2010, 11:25

Ik maak me momenteel wat ongerust!
Ik lees overal onheilsberichten dat een bijenvolk kan sterven in april door voedseltekort. Het is nu enkele dagen minder goed weer en weet niet of ze nog voldoende voedsel hebben.
Enkele weken geleden toen ik ze nog pas kreeg hadden ze nog genoeg!
Ze even 'snel' open doen zit er niet in, want ik ben nog veel te onhandig om het snel te doen! En de temperaturen verhinderen mij ook om de kasten lang te openen.
De sterkste volken leiden het eerst aan voedselgebrek, en ik heb de indruk dat mijn volk wel sterk is, het vloog tijdens de warme dagen also het zomer was.
Kan ik ze voor de zekerheid extra voedsel geven?

gert
Berichten:91
Lid geworden op:zo 16 nov 2003, 16:24
Imker sinds:1980
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door gert » wo 31 mar 2010, 17:47

Je kunt eenvoudig vaststellen of er nog voldoende voer in zit. Til de kast van achteren voorzichtig op. Als het moeilijk gaat heeft het volk waarschijnlijk nog voer genoeg.
Zo nee, dan kun je een voerbak opzetten met suikerwater. Niet te veel in één keer. Eerst kijken of het volk het opneemt.

Verder is het rustig afwachten.
En vooral genieten.


Gert

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 31 mar 2010, 17:58

gert schreef:
Je kunt eenvoudig vaststellen of er nog voldoende voer in zit. Til de kast van achteren voorzichtig op. Als het moeilijk gaat heeft het volk waarschijnlijk nog voer genoeg.



Het is momenteel lente [;)] en dan is aan de kast tillen niet meer voldoende , omdat een raam met broed net zoveel weegt als een raam met voer . Even de dekplank (dekkleedje ) optillen en kijken , bij twijfel wat bijvoeren .

Jaap v P

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Dirk Blanken » wo 31 mar 2010, 18:16

Mira schrijft:
Ik maak me momenteel wat ongerust!
Ik lees overal onheilsberichten dat een bijenvolk kan sterven in april door voedseltekort.
Kan ik ze voor de zekerheid extra voedsel geven?
Kijk gerust in je volken ook bij tien graden maar gebruik twee vochtige handdoeken dan verliezen ze veel minder warmte.
Je laat max. 2 ramen vrij.

Dirk

dertiende

henkvanderscheer
Berichten:82
Lid geworden op:ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door henkvanderscheer » do 01 apr 2010, 10:41

Beste Jaap,
Het wordt nog mooier: alle neuzen staan nu dezelfde kant op. Bestrijden van varroa in augustus komt als beste uit de bus in vergelijking met later bestrijden. Dat zei indertijd PPO-Bijen ook al.

Beste Jeroen,
Het advies van dr. Pia Aumeier berust op de wijze van bijenhouden in Duitsland en die is anders dan bij ons.

Henk

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jeroenvt » do 01 apr 2010, 13:47

henkvanderscheer schreef:
Beste Jeroen,
Het advies van dr. Pia Aumeier berust op de wijze van bijenhouden in Duitsland en die is anders dan bij ons.


Wat is er dan zo anders aan de wijze van imkeren in Duitsland?

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door AndreasH » do 01 apr 2010, 14:43

(APENSTAART)jeroen,

Kan me al zo voorstellen dat DE een minder zeeklimaat heeft en daarmee dus ook andere drachten.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jaap v.Popering » do 01 apr 2010, 22:10

henkvanderscheer schreef:
Beste Jaap,
Het wordt nog mooier: alle neuzen staan nu dezelfde kant op.



Henk

Betekend dat dan ook dat men gaat beseffen dat de Varroamijt waarschijnlijk een sleutelrol heeft in de verdwijnziekte .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jeroenvt » do 01 apr 2010, 23:38

AndreasH schreef:
(APENSTAART)jeroen,

Kan me al zo voorstellen dat DE een minder zeeklimaat heeft en daarmee dus ook andere drachten.


Jawel, maar wat maakt dan dat dat gecombineerd met een andere bestrijding zulke verschillen in sterfte oplevert, terwijl die verschillen in NL niet of anders geconstateerd zijn. Voor zover ik heb begrepen zijn de verschillen in weggevangen varroa bijvoorbeeld niet zo groot tussen mierenzuur en thymovar.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

bee-watch
Berichten:45
Lid geworden op:di 15 jul 2008, 19:32
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door bee-watch » vr 02 apr 2010, 15:52

henkvanderscheer schreef: Leuk om te weten die percentages, maar je kunt er niet zoveel mee. Ze zijn wel erg goed om de overheid van de noodzaak tot hulp te overtuigen. Helaas besloot onze minister die hulp via onderzoek te laten lopen en niet via betere voorlichting zoals de NBV heeft bepleit.
Henk van der Scheer


Henk van der Scheer, het gaat in zoverre om cijfertjes dat vooroordelen t.a.v. sterfte en verdwijnen van bijenvolken beter en duidelijker in kaart worden gebracht.
En daar ontbreekt het bij de imkers en bijenhouders aan.
Van het aantal imkers in Nederland is slechts een zeer klein aantal genegen hun bevindingen en hun ervaringen t.a.v. sterfte, verdwijning of overleving aan de onderzoekinstanties te verstrekken.
Wat zeggen dan percentages wanneer maar bv een 10 - 20% van de imker/bijenhouders hun gegevens verstrekken(beslist hoger ligt dat beslist niet!), kan je statistisch niet spreken van betrouwbare gegevens.
En als je die gegevens als een eensluidende club aan de overheid zou kunnen overhandigen, sta je sterker in je verhaal om de noodzaak van meer onderzoek te onderbouwen.

Maar voor de meesten geldt weer, de bijen vliegen weer(die ze nog hebben) en gaat men weer over tot de orde van de dag!
En misschien weer een aantal niet onderbouwde jammer verhalen in de pers die dan weer negatief bij het publiek overkomen en een stempel zullen drukken op die toch prachtige (natuurlijke) hobby!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten