bijenkasten inpakken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door Dirk Blanken » di 24 nov 2009, 19:48

Jos,
Je visie op de ideale overwintering klopt.
Maar met de tegenwoordige steeds zachtere winters en het feit dat de tegenwoordige bij niet de hier van oorsprong thuishorende zwarte bij meer is maar een samenraapsel van bijen uit heel europa zijn we op een ander spoor gezet.
Vaak broeden de bijen die we nu houden langer door en daar kan je met een visie hoe het zou moeten zijn niets aan veranderen.

Er wordt ondanks de zonnestand en koude kasten gewoon langer doorgebroed.
De echte broedstop is steeds korter geworden ook bij jouw bijen.

Daarbij is het juist goed dat de bijen af en toe naar buiten kunnen om te poepen.

Broeder Adam heeft 2 jaar het inpakken van de kasten uitgeprobeerd en hij was negatief over de ontwikkeling in het voorjaar.

Vaak is er in de kasten bij het inzetten van de herfst nog behoorlijk veel stuifmeel aanwezig maar waarschijnlijk is het overgrote deel door het winter voer afgedekt.

Ik denk dat we ons beter kunnen concentreren op de oorzaken van de massale sterfte van de bijenvolken de laatste jaren en niet op of b.v. kunststofkasten slechter zijn dan de koudere houten kasten wat betreft de overwintering en de voorjaarsontwikkeling.

Ik heb zelf nu voornamelijk kunstofkasten met open bodem en winter uit op gemiddeld 13 ramen en de ontwikkeling is goed te noemen.

Maar ook de volken in de Golzkasten komen vaak groot de winter uit maar die volken gebruik ik voornamenlijk voor de koninginnenteelt.

Het probleem wat betreft de ontwikkeling is eerder het mankeren aan een constante hoeveelheid dracht en als het weer dan ook nog tegenwerkt worden de generaties steeds zwakker.

We kunnen niets meer doen dan ons best.
Drachtverbetering is daarbij heel belangrijk.

Dirk







dertiende

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door martin b » wo 25 nov 2009, 21:15

Citaat- Broeder Adam heeft 2 jaar het inpakken van de kasten uitgeprobeerd en hij was negatief over de ontwikkeling in het voorjaar-.

Dat is naar mijn mening niet zo veel zegend. Voor hem in zijn omgeving, met de bijen die hij toe had en met het weer wat er toe was, kan ik me indenken dat hij tot een negatief oordeel kwam.

Maar we hebben nu een ander klimaat, andere bijen en we moeten niet vergeten dat de ene omgeving niet de andere is. Zelf in Nederland zit er tussen het noorden en zuiden een groot verschil wat imkeren betreft.

Alleen door zelf proef op de som te doen, door b.v. de helft van de kasten in te pakken, kan men bekijken wat het beste is. En ook dat kan per jaar een ander resultaat geven, met bijen weet je een ding zeker, dat niets zeker is. Ze weten je keer op keer weer op het verkeerde been te zetten, ook wel logisch ze hebben Schotman niet gelezen [;)].

martin

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door Oude Essink » do 26 nov 2009, 10:43

Als je de bijen zo dicht mogelijk bij de natuur wilt houden en haar natuurlijke omgeving (inclusief klimaat), zou je de kasten niet méér bescherming moeten bieden, dan in de natuur de boomholtes e.d. hebben; niet extra inpakken dus; de bijen hebben haar eigen regulering tegen winterse omstandigheden. Aanpassen doe je pas, als blijkt, dat zij het niet aankunnen in de behuizing die je haar hebt angeboden.


Afbeelding

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door martin b » do 26 nov 2009, 20:00

Hennie ben het volkomen met je eens, heb daarom nog nooit een kast ingepakt. Daarom schreef ik ook dat als een imker het wil proberen eerst de helft moet doen, en dan moet kijken of dat ook nut heeft.

Meestal zijn het van die goed bedoelde ingrepen, die in de praktijk geen positieve bijdragen leveren. Dat wil niet zeggen dat je niets uitproberen moet, anders hadden we nu nog steeds een bijenstal met alleen korven.

martin

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door AndreasH » do 26 nov 2009, 20:04

Heeft niet zozeer met het weer te maken maar meer met vogels die wel een bijtje lusten en ze uit de kast lokken door op de kast te tikken.... Heeft het zin om aan de voorkant een stuk piepschuim te maken waardoor de vogels niet meer zo handig tegen de kast kunnen tikken??

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door pim123 » do 26 nov 2009, 20:20

Kippengaas voor de kast ?

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door AndreasH » do 26 nov 2009, 20:49

Lastig als de kasten in de volle natuur staan en niet onder een afdakje.

pim123
Berichten:400
Lid geworden op:wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie:Delft
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door pim123 » do 26 nov 2009, 21:26

Korf van kippengaas maken die je om de hele kast zet (zomaar een ideetje, weet niet of dat kan of blijft staan...)

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door LWPisa » do 26 nov 2009, 21:30

Nah dat inpakken onnatuurlijk is lijkt me geen issue. Als we bijen op een natuurnabije manier willen houden moeten we eerst eens stoppen met het recyclen van was tot kunstraat, ophouden met ze te forceren om kunstmatige vlakken uit te bouwen.

Bijen zijn flexibel, zolang hun holte aan minumumeisen voldoet dan kunnen ze erin leven. En ieder jaar is weer zo verschillend het is lastig te bepalen of inpakken ze nou goed heeft gedaan of niet.

Als er een droge periode komt ga ik de mijne inpakken (op de manier van onderstaande foto). De zijkant en achterkant/dak omvouw ik met landbouwplastic, de achterkant staat met de rug naar de normale westenwind, de voorkant ligt op het oosten en blijft vrij van plastic.

Afbeelding

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: bijenkasten inpakken?

Bericht door AndreasH » vr 27 nov 2009, 08:19

Jah, hoe zit dat nou eigenlijk.... Westenwind, oostenwind. Welke kant moet een kast op staan??

De mije staan nu met de vlieg opening op het westen maar wel in de luwte van een thuinhuis en ik heb nog een aantal stromatten zo neergezet dat de wind er niet al te hard omheen huilt.

Ik had van een imker alhier in Vught begrepen dat op het oosten niet zo'n goed plan is omdat die wind verdomd koud is in de winter (daar komt de echte kou vandaan).

Ik heb overigens open bodems, mocht dat nog iets uitmaken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten