Veel dode volken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:
Re: Veel dode volken?

Bericht door macwlem » di 16 mar 2010, 22:50

Vandaar ook het verplichte karakter!

Als we met z'n allen bereid zijn in zo'n richting te gaan werken heeft zo'n systeem vele voordelen.

Denk bijvoorbeeld ook eens aan het in kaart brengen van drachtgebieden in combinatie met het aantal volken dat imkers hebben in zo'n gebied. Je kunt in een oogopslag overbevlieging herkennen of dat er een goede balans is. Zo'n systeem zou multifunctioneel voor iedere partij een win-win situatie kunnen betekenen. Wellicht zou het Ministerie van LNV hier een rol in kunnen spelen.

puntnl
Berichten:9
Lid geworden op:za 06 mar 2010, 23:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door puntnl » di 16 mar 2010, 23:51

Als er hier ruimte voor is kan het mooi, anders heb ik nog wel ruimte op een serveraccount. Misschien als het loopt ook een bericht naar alle verenigingen met de mogelijkheid om dit te melden in hun clubblad o.i.d.?

Is er iemand die zo'n vragenformulier heeft?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 17 mar 2010, 08:37

macwlem schreef:

Denk bijvoorbeeld ook eens aan het in kaart brengen van drachtgebieden in combinatie met het aantal volken dat imkers hebben in zo'n gebied. Je kunt in een oogopslag overbevlieging herkennen of dat er een goede balans is. Zo'n systeem zou multifunctioneel voor iedere partij een win-win situatie kunnen betekenen. Wellicht zou het Ministerie van LNV hier een rol in kunnen spelen.


Dit heeft allemaal niets met verdwijnziekte te maken .

Ik heb 1,4% dode volken , en mijn buurman ( 300 meter verder ) al zijn volken , staat dus niet in relatie met een drachtgebied .

Jaap v P

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door AndreasH » wo 17 mar 2010, 09:11

Jaap,

1,4% van hoeveel volken??
Hoeveel volken heeft je buurman?? Als die er maar twee heeft dan valt het natuurlijk compleet in het niet en kan het makkelijk even veel volken zijn als dat ene volk van die 71 van jou (als voorbeeld (100% / 1,4)).

Het meten in percentages PER imker vind ik eerlijk gezegd nogal een slechte manier van tellen. Dat kun je pas als je de totalen hebt of over een breed gemiddelde beschikt. Ik heb twee volken, en alle twee leven ze nog. Dat trekt het gemiddelde voor Vught dan wel behoorlijk omhoog... Terwijl een andere imker, die ook twee volken had ze nu dus niet meer heeft en 100% sterfte heeft. Sterfte waaraan?? Ook nog eens zoiets.

Een cursus bijengezondheid zou eigenlijk verplicht gesteld moeten worden bij het aangaan van een beginnerscursus....

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door joselito » wo 17 mar 2010, 09:13

Bij mij is er één volk verdwenen. Er zaten nog een honderdtal bijen dood tussen de ramen. Wel, het is een indicator dat het ook hier kan gebeuren en dat ik op mijn hoede moet zijn.
Al de volken waarvan ik begin juli alle ramen afgenomen heb met broed en stuifmeel en die ik uitsluitend wasraat gegeven heb ( zeg maar een soort van kunstzwerm), zijn goed door de winter gekomen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Hans van der Post. » wo 17 mar 2010, 09:15

Inderdaad Jaap de combinatie drachtgebied en bijensterfte heeft er niets met elkaar te maken.
Jij doelt dan op jou omgeving.

In mijn omgeving zijn er weer grote klappen gevallen.
Maar laten we met speculaties wat de oorzaak is van "lege kasten" ophouden.
Overigens doen we dit al vanaf 2003 en het heeft niet echt geholpen hoewel?


!Hans.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door macwlem » wo 17 mar 2010, 09:17

Vooraf: ik haal een voorbeeld aan ter illustratie dat een registratiesysteem in vele gevallen überhaubt een goed idee zou zijn.

Je schrijft: "Dit heeft allemaal niets met verdwijnziekte te maken .
Ik heb 1,4% dode volken , en mijn buurman ( 300 meter verder ) al zijn volken , staat dus niet in relatie met een drachtgebied."

Waarom niet? Als je met z'n allen in dezelfde in dezelfde vijver gaat vissen vang je toch ook niet evenredig alle vis eruit? De een heeft meer geluk dan de ander. Het meten van dracht in relatie tot het aantal volken in zo'n gebied kan echter wel degelijk een bijdrage leveren aan de oplossing van het probleem.

Maar goed het is maar een inhoudelijk voorbeeld van wat mogelijk zou zijn als je zou beginnen met zo'n systeem en wellicht had ik het niet als zodanig moeten aanhalen.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 17 mar 2010, 10:13

AndreasH schreef:
Jaap,

1,4% van hoeveel volken??
Hoeveel volken heeft je buurman??



Mijn buurman had zo'n 20 volken .
_______________________________________________________________

Een cursus bijengezondheid zou eigenlijk verplicht gesteld moeten worden bij het aangaan van een beginnerscursus....
________________________

Ik heb die cursus op site van de NBV . gelezen , en dan zal dat ook geen oplossing brengen . behoort enkel bij een gevorderde cursus.
______________________________________________________________


Hans
Hier zijn ook behoorlijke klappen gevallen , maar het is wel weer bij dezelfde imkers .
Ik heb gisteren enkele grotere Imkers gesproken , en die hebben geen noemenswaardige sterfte.
_____________________________________________________________________

Willem

Vooraf: ik haal een voorbeeld aan ter illustratie dat een registratiesysteem in vele gevallen überhaubt een goed idee zou zijn.
______________________________________________


Hier is ook wel eens zo'n soort registratie in de tuinbouw geweest , en één maand later stond bij iedereen die een niet toegestaan middel gebruikt had , de A.I.D. op de stoep ,met een kopie van je eigen formulier bij zich , en koste veel geld .

En aangezien er in Nederland geen effectieve middelen toegelaten zijn zal geen enkele grotere Imker op papier zetten wat hij gebruikt heeft .

Jaap v P

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door AndreasH » wo 17 mar 2010, 11:22

Dan maar met z'n allen aan de thymovar?

puntnl
Berichten:9
Lid geworden op:za 06 mar 2010, 23:37
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Veel dode volken?

Bericht door puntnl » wo 17 mar 2010, 12:22

Hier is ook wel eens zo'n soort registratie in de tuinbouw geweest , en één maand later stond bij iedereen die een niet toegestaan middel gebruikt had , de A.I.D. op de stoep ,met een kopie van je eigen formulier bij zich , en koste veel geld .

En aangezien er in Nederland geen effectieve middelen toegelaten zijn zal geen enkele grotere Imker op papier zetten wat hij gebruikt heeft .

Jaap v P


Als we eens beginnen met regio's, aantal volken en hoeveelheid sterfte en we doen dit zonder opgaaf van naam adres e.d.

Dan kan er eerst een inzicht verkregen worden, daarna maar eens kijken of de formulieren uitgebreidt moeten/kunnen worden.

Als we beginnen met te roepen waarom iets niet kan, is iedereen net verkeerd om bezig. Het lijkt mij in ieder geval beter om eerst eens te kijken wat wel zonder problemen kan en daar mee gaan starten.

Ik roep ook maar wat hoor..... [8D]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten