bijenwas zuiveren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: bijenwas zuiveren

Bericht door semar »

lennard schreef:
in schotman kun je lezen 2 theelepels per liter water toevoegen om de kalk in het water zich met de cerotinezueren verbind.

dit stuk snap ik niet helemaal 2 theelepels was of oxaalzuur??
maar in ieder geval bedankt voor de reactie


2 theelepels AZIJN

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: bijenwas zuiveren

Bericht door Bart de Coo »

Lennard,

Op de Apisticus Tag in Münster zag ik hoe je eenvoudig kaarsen kunt maken. Het is heerlijk ouderwets, om niet te zeggen middeleeuws. Ga als volgt te werk.

Warm een oven op tot 40 graden celcius. Gebruik daarvoor een oventhermometer, bijvoorbeeld die van de Hema. Vertrouw nooit de temperatuuraanduiding op de oven. Plaats de waskaas in de oven en geef de kaas vele uren de tijd om helemaal op temperatuur te komen.

Steek met een plamuurmes een stuk was af. Zet een keukenweegschaal naast de oven, zodat je voor iedere kaars precies evenveel was gebruikt. In Münster maakten ze telkens een kaars van 200 gram was.

Wrijf je handen in met een klein likje vaseline. Kneed de was 'bis die Hände glühen'. Rol er een vervolgens een kaarsvorm van, bij voorkeur met één hand op een gladde ondergrond. Hou een rekenliniaal of iets anders in de aanslag, om ervoor te zorgen dat iedere kaars even lang wordt. Als je telkens dezelfde hoeveelheid was gebruikt, dan zullen alle kaarsen bijgevolg even dik worden.

In de oven heb je ook een mesje klaarliggen dat dus 40 graden warm is. Daarmee maak je een snee over de lengte van de kaars, precies tot aan het midden. Leg een lont in de snee. Druk de uiteinden dicht, zodat de lont vast zit, desnoods met zijn tweeën: wellicht kom je hiervoor twee handen tekort. Druk nu de rest van de snee mooi dicht. Rol nog eens goed, om de kaars weer mooi in model te krijgen.

Probeer het eens!


Groet,

Bart de Coo
lennard
Berichten: 19
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 08:47
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: bijenwas zuiveren

Bericht door lennard »

bedankt voor de reactie's ik ga dit proberen heb al een zonnewassmelter gemaakt en ga zometeen warm water en een juten zak proberen
en dan hoop ik dat ik vanavond zelfgemaakte kaarsen heb :D
jeroen181969
Berichten: 5
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 21:17
Contacteer:

Re: bijenwas zuiveren

Bericht door jeroen181969 »

Hoi, Jelle

De oude panty voor de was Filteren is al genoemt (niet teheet :naughty: anders smelt de panty) rvs theezeef is een optie, Oxaalzuur voor de kleur is ook genoemt.

Ik heb een toevoeging als je niet met oxaalzuur wil werken.


Laagje water in een pan, was er bij.
Was opkoken met een flinke scheut azijn (gewone schoonmaak azijn) uit de winkel. Wel even door roeren.
Was rustig laten afkoelen.
Je rest vuil zit op de schijdingslijn water/was en is van de was af te krabben met de bijenbijtel, de was zelf is nu botergeel.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groet, Jeroen
Dronten
Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: bijenwas zuiveren

Bericht door Bijenhoudster »

Lennard hoe zijn ze geworden? Ik ben ook beginned imker lees dit dus met interesse maar heb geen was, heb jij kasten met oud raat overgenomen?

Dat filteren snap ik niet goed. Ik heb was (klein beetje gekregen voor de wasdruppels van natuurbouw) door een doek gefilterd, maar dit gaat toch meteen dicht zitten met gestold was ook al is het goed gesmolten als je begint met gieten.

En hoe maak ik die doek schoon met die laag gestolde was...

In de wasmachine wordt niet heet genoeg en ik wil daar geen waslaag in. In een pan koken dan zit die was weer in de pan en misschien ook nog op het doek...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 118 gasten