segenbergerkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:
Re: segenbergerkast

Bericht door Bieboerke » do 03 mar 2005, 10:33

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
houden. Alhoewel als je een heel sterk volk bezit (meestal is dat in de Segebergers het geval) de bijen vanzelf wel de bodemplank reinigen.
Jelte Pieter e.a.,
Ik kan me niet voorstellen dat de sterkte van een volk afhankelijk is van het soort kast. Aan iedere kast is wel een voor- en een nadeel verbonden.
Ikzelf werk met geen segebergers maar vrienden van mij wel. Ik ken die kast zo'n beetje van zien. Wel weet ik dat aanzetten van wildbouw, waar ook in en bijenkast, voor mij een vloek lijkt. Bij verwijdering loopt honing uit, bijen worden geplet, enz. Jelte Pieter heeft het dan ook goed opgelost denk ik om de diepe bodem enigszins bij te werken.
mvg,
Bieboerke

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 03 mar 2005, 10:41

Nou ja ik heb het nog niet bijgewertkt hoor, ik heb er niet heel veel last van. Door de bijen genoeg ruimte te geven lost het probleem zich meestal zelf op. Heel soms snij ik wel eens wat raat weg op die plaats. Alleen als er werkster eitjes in zitten dan laat ik dat zitten. Beetje ouderwets. Ai.

j.p.

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door Dennis » za 05 mar 2005, 18:25

Goedeavond collega Imkers,

De ruimte in de bodem is niet bedoeld om de bijen erin te laten bouwen maar is een ruimte waar in de bijen kunnen zakken ivm de warmte. Als het erg warm is buiten zakken de bijen in deze ruimte. Tijdens het reizen zakken de bijen ook naar beneden. Tot nu toe heb ik nog geen volken gehad die warm gelopen zijn, dat is met houten kasten wel eens anders geweest. Het element dat Warnholz bij de Variobodem kan leveren is er alleen maar voor dat de bijen NIET onder de ramen wildbouw gaan zetten. Mijn advies lekker open laten die ruimte.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door hans hoogendoorn » do 10 mar 2005, 01:18

[quote="Dennis"]

De ruimte in de bodem is niet bedoeld om de bijen erin te laten bouwen maar is een ruimte waar in de bijen kunnen zakken ivm de warmte. Als het erg warm is buiten zakken de bijen in deze ruimte.

Tijdens het reizen zakken de bijen ook naar beneden. Tot nu toe heb ik nog geen volken gehad die warm gelopen zijn, dat is met houten kasten wel eens anders geweest.

Het element dat Warnholz bij de Variobodem kan leveren is er alleen maar voor dat de bijen NIET onder de ramen wildbouw gaan zetten. Mijn advies lekker open laten die ruimte.
[/quote]

Dennis bedankt voor je terechte en belangrijke aanvulling. Hier heb ik onvoldoende bij stilgestaan in mijn reactie, en ik ben het helemaal met je eens. ... In principe laat je die ruimte vrij voor de bijen !

en .. Ook, de reactie van J.P: Wanneer de volken ruimte hebben, zal mijn geschetste probleem kleiner zijn.

Daarnaast heb ik ook de ervaring, dat meestal half mei [:o)] zwermstemming [:)] veel dracht [8D] of toch ruimtegebrek [:I], sommige volken (en niet de slechtsten [:)]) toch lappen wildraat hebben geknutselt onder de onderste broedramen.

Hoera de waarschuwing/indicatie/tik op de vingers, roept u maar !

Dit wildraat loopt echter makkelijk schade op bij het raam voor raam inspecteren van de onderste combi of broedramen, immers je hebt er weinig vat op.

Mijn idee was om dit creatief beheersbaar te maken in de bodemruimte door TopBarHive bouwlatjes aan te bieden en van de nood een deugd te maken en soepeltjes terug te gaan naar ruimte vrij voor de bijen.
natuurlijk rekening houdend met de bekende bijenruimtes.

daarnaast zal ik zo'n element van Warnholz deze zomer proberen, en wens iedereen plezier met de segenberger kast. Want daar ben ik bovenal zeer te vreden over.


met vriendelijke imkergroet,
hans

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door Dennis » do 10 mar 2005, 07:58

Goedemorgen Hans,

Als je een "Bausperr" gebruikt in de Variobodem heb je geen last van wildbouw onder de ramen en hoef je het dus ook niet beheersbaar te maken. Heb je andere bodems dan direct verwijderen en ruimte geven. Wildbouw geeft vaak alleen maar problemen, bv lekken en verspelen van de moer e.d.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door Hugo » do 10 mar 2005, 13:34

Dennis schreef: Als je een "Bausperre" gebruikt in de Variobodem heb je geen last van wildbouw onder de ramen en hoef je het dus ook niet beheersbaar te maken.
Dennis,

Niet akkoord (zie verder).
... Wildbouw geeft vaak alleen maar problemen, bv lekken en verspelen van de moer e.d.
Iejl sjust ! Maaaarre, sterke volken bouwen toch darrenraat aan de latjes van de bausperre. Als je die darrenraat niet wegsnijdt, creeer je een ideale varroakraamkliniek (darrenbroed + lagere temperatuur door nabijheid vliegopening).

DUUUS : ofwel moerrooster boven op bausperre leggen zodat moer darrenraat niet kan beleggen, ofwel de wildbouw (gesloten darrenraat) verwijderen. Dan moet je wel regelmatig alle bakken van mekaar halen [:(!]

mvg,

Hugo (halve bij - en vorige zomer voltijdse varroa-teler)

ps1. Iejl sjust (=ABA voor "heel juist)
ps2. ABA = Algemeen Beschaafd Aaantwaarreps)


Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door hans hoogendoorn » do 10 mar 2005, 21:15

[quote="Hugo"]

[quote="Dennis"]
... Wildbouw geeft vaak alleen maar problemen, bv lekken en verspelen van de moer e.d.
[/quote]
Iejl sjust ! (=Algemeen Beschaafd Aaantwaarreps voor "heel juist)

Maaaarre, sterke volken bouwen toch darrenraat aan de latjes van de bausperre. Als je die darrenraat niet wegsnijdt, creeer je een ideale varroakraamkliniek (darrenbroed + lagere temperatuur door nabijheid vliegopening).
[/quote]

Jippie eindelijk bijval. Wildbouw is geeft problemen. (en is dus oplosbaar) Ik heb er ook al eens een moertje mee verspeeld en bij lekken denk ik ook ook aan roverij of minstens onrust.

Voor de duidelijkheid heb ik een bausperre opgespoord.

foto 1 : Bausperre op de kast-bodem. Gaan de bijen hieronder nu wel of niet wildraat bouwen ? De 'e'en zegt van niet, de ander zegt van wel. Ik probeer hem. Het lijkt in ieder geval beter als niets.
foto 2 : Twee kanten liggen op de rand en de andere twee liggen haaks daar op in een uitsparing (vlieggat- en achterkantzijde)
foto 3 : BK er op in warmbouw : De sperre ligt klem. Bij koudbouw kan de sperre echter schuiven en opwippen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


met vriendelijke imkergroet,
hans

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door Hugo » do 10 mar 2005, 22:35

Hans,

Ik leg het lattenwerk met de 2 dwarslatjes naar onderen (denk ik toch, heb hier geen materiaal bij de hand om effe te tsjekke). Smurf eens naar :

http://www.holtermann.de/bienenkaesten/ ... -beute.htm

Er staat zwart op wit "1254 Holzbausperre gegen Wildbau im Hochboden".
Niet zjust dus. En jouw idee om smalle reepjes was tegen de bausperre te smelten, is misschien nog niet zo slecht. Anders wordt die wildbouw gegarandeerd een echte euh ... wildbouw.
In ieder geval, zonder bausperre wordt die diepe (vario)bodem één grote knoeiboel. Met bausperre is het nog maar een kleine knoeiboel ...

mvg,

Hugo (halve bij)

ps "zjust" is voorkeurspelling van "sjust" in het ABA


Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door hans hoogendoorn » do 10 mar 2005, 23:06

bedankt Hugo

Deze site geeft ook nog een duidelijk plaatje over het gebruik. De sperre heeft hier smallere latjes, maar wat mogelijk belangrijker is. Hij ligt geheel tussen de bovenrand van de bodem.

De mijne (officieel gekocht!) ligt deels op de rand en is daardoor eigenlijk te hoog. Waardoor bijen bekneld kunnen raken tussen onderkant broedraam en sperre.

met vriendelijke imkergroet,
hans

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: segenbergerkast

Bericht door Dennis » vr 11 mar 2005, 08:45

Goedemorgen waardige SegenbergerImkers,

Als je voldoende ruimte geeft werkt de bausperr prima, ook bij sterke volken. Zelf imker ik met Buckfastvolken en die kunnen zeer explosief groeien. Vaak ligt het aan de imker om op het juiste moment in te grijpen dat is nou het leuke van imkeren. Gaan de bijen wildbouw aanzetten dan ben je als imker dus te laat. Geef je op tijd ruimte dan hebben de bijen geen aanleiding om wildbouw onder de ramen te zetten is mijn mening. En zoals Broeder Adam al zei "Laat de bijen het vertellen". Het is aan de imker om daar goed naar te luisteren.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten