rare eitjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Rizzley
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 12 jun 2005, 19:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: rare eitjes

Bericht door Rizzley »

bedet schreef:
Hallo mede-imkers,

Ik had graag jullie advies en raad inzake het volgende. Op 30 april hebben we een zwerm geschept. In een 6 ramer gedaan en ruim een week laten rusten. Op 9 mei het volk geinspecteerd. Dat zag er goed uit. De koningin had eitjes gelegd (die waren, gezien de grootte, 2 a 3 dagen oud) We hebben het volk op 10 ramen gezet en heel enthousiast er een honingkamer opgezet.
Vandaag het wolk weer geinspecteerd. De eitjes van de vorige inspectie waren nu mooi verzegeld. We troffen open en gesloten broed en ook normaal gelegde eitjes. We troffen echter ook het volgende:
Wat is er aan de hand met mijn volk?
We hebben Bea niet gevonden overigens.
Bedet
http://www.bijenkast.nl
Meestal is dit een beginnersfout van de nieuwe bevruchte koningin.Die is op het moment nog wat aan de kleine kantis en kan de cel waarin ze het eitje moet leggen nog niet goed opmeten met haar achterste,vandaar de meerdere eitjes in een cel..Het patroon van een leggende werkster is anders die legt kris kras een eitje over de hele raat heen wat hier niet het geval is.Gewoon een weekje afwachten.

groeten Rizzley
Rizzley
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 12 jun 2005, 19:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: rare eitjes

Bericht door Rizzley »

bedet schreef:
Beste collega-imkers

Gisteren hebben we vol goede moed het zwakke volkje weer bezocht.
Op de vliegplank was weinig tot geen actie. We vreesden het ergste.
Tot we de kast openden. Het zag er redelijk uit, wat meer bijen dan de vorige keer. Er was wat broed uitgelopen. Verder troffen we nog meer gesloten broed, open broed in diverse stadia, en gek gelegde eitjes en goed gelegde eitjes. De koningin hebben we wederom in deze kast niet gevonden. Balen....
We waren eigenlijk best tevreden met hoe het volk er nu uit ziet. Zoals het nu oogt, overleeft dit volkje wel.
We hebben verder ons andere volk geinspecteerd. Dat zag er een stuk beter uit. Zo goed zelfs, dat we dit volk (7 ramer) over wilden hangen in een 10-ramer. Deze 10-ramer stond toch al op de stand. In de broedbak van de 10-ramer zaten 4 wasvel-ramen en 1 uitgebouwd raam. Tot mijn grote verbazing trof ik een stuk of 10 bijen op dit uitgebouwde raam en bij nadere inspectie zat daar een koningin tussen!!!! Hebben wij weer........[:o)]
Nu was het zo, dat de hele week wel de vliegplank van deze kast (daar had van 9 tot 21 mei het kwakkelvolk ingezeten) open had gestaan. Hebben we een wandelende koningin? Of hebben we er 2?
Speciaal voor Piet heb ik deze dame eens goed op de foto gezet.
We hebben de dame in kwestie in het kluisje op de ramen in de kast van het kwakkelvolk gelegd. Ze werd meteen al gevoerd door wat werksters. 's Middags tegen een uur of 4 werd ze nog beter verzorgd en na het avondeten hebben we deze Bea het volk in laten lopen. Mochten er 2 koninginnen zijn, dan hebben ze vannacht gevochten en hebben we als het goed is nu maar 1 dame over. Hopelijk is dat er een die goed kan leggen.
Ik overweeg om, bij blijvend verkeerd legsel, volgende week een gezond broedraam van het andere volk over te hangen. Mits er genoeg bijen zijn om dat broed te verzorgen.
Een en ander is natuurlijk uitgebreid na te lezen op mijn site. (zie dagboek, volk 4)


Bedet
http://www.bijenkast.nl
Hoi Bedet..
Heb net over je zwakke volkje gelezen is op zich oke maar vergeet niet de vliegopening te verkleinen tot ongeveer een 1 cm dit om roverij door sterkere volken te voorkomen,maar misschien had je dit al gedaan..groeten Rizzley
bedet
Berichten: 47
Lid geworden op: di 03 mei 2005, 13:45
Contacteer:

Re: rare eitjes

Bericht door bedet »

Rizzley schreef: Heb net over je zwakke volkje gelezen is op zich oke maar vergeet niet de vliegopening te verkleinen tot ongeveer een 1 cm dit om roverij door sterkere volken te voorkomen,maar misschien had je dit al gedaan..groeten Rizzley
Hoi Rizzlee,

Oeps, nee, niet gedaan..... nooit van gehoord ook. Klinkt wel logisch. Inmiddels gaat het goed met mijn mini-volkje. (zie voor uitgebreid verslag mijn site, dagboek, volk 4) Bea is aan de leg (we hebben haar zelfs zien leggen, mooi is dat) Ze heeft inmiddels op 3 ramen mooi broed geproduceerd met af en toe in 1 cel 2 eitjes. Het volkje is iets gegroeid en heeft zelfs al wat honing gehaald. Voorpootjes zien er oke uit en de rest van haar onderstel heeft ook geen mankementen. Het gaat goed komen met mijn zwerm, gelukkig.
Groetjes

Bedet
http://www.bijenkast.nl
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten