Bijensterfte: volk te klein?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door apiario » wo 11 jan 2006, 08:44

Probeer eens voor jezelf een "top tien van ellende" op papier te zetten Dat is soms moeilijk. Ik kan zelf ook makkelijker de dingen die goed zijn gegaan opsommen ,dan wat verkeerd is gegaan.

Waren mijn volkjes niet te klein?
Hadden ze wel genoeg voer?
Wanneer heb ik ze ingevoerd.was het tijdstip wel juist?
Enz. enz.

En leg dat aan de forumleden voor. Dan kan je gerichter advies geven.
probeer het maar eens

Bertus

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door Tieme » wo 11 jan 2006, 12:23

Hallo allemaal,

Wat wel interessant is aan al deze dingen is de vraag waar zijn de bijen dan gebleven?
Daar ben ik wel heel benieuwd naar.

Tieme

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door Hans van der Post. » wo 11 jan 2006, 13:29

Eindelijk de vraag: "waar zijn de bijen gebleven".
Ik zie tijdens mijn werk aan de "oude groentje" uitkijkend op mijn schuurdak bijen uitvliegen bij een temperatuur van +2 a 3 graden Celsius. Dit is niet normaal! Bij een collega imker verderop in de straat elke dag honderden dode bijen op zijn schuurdak die hij om de paar dagen opruimt. Dit om te voorkomen dat insecten etende vogels het als een vast restaurant gaan beschouwen. In de buitenplaats Poelgeest zijn de bijenvolken ook aan het uitdunnen. Daar worden dode bijen op de vliegplank wel weggepikt. Eerdaags een lege kast en de bijen zijn dan zoek!
Zoals ik al eerder schreef; bijen die zich "niet lekker" voelen hebben een natuurlijke drang om van het volk waarin ze groot gegroeit zijn, weg te vliegen. Dit om het volk niet te belasten met hun overschot. En zo vind je dan tussen de raten nu of vroeg in het voorjaar een paar honderd verkleumde dode bijen met soms de moer in hun midden wat eens een groot volk was.
Waarom voelen de bijen ziek.? Alleen maar door varroa? Alleen maar door Nosema? Alleen maar door de verschillende virussen?
Hans.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door hans hoogendoorn » do 12 jan 2006, 10:12

[quote="Hans van der Post"]

Eindelijk de vraag: "waar zijn de bijen gebleven".
Ik zie op mijn schuurdak bijen uitvliegen bij een temperatuur van +2 a 3 graden Celsius.
Dit is niet normaal!
Bij een collega imker verderop in de straat elke dag honderden dode bijen op zijn schuurdak.[/quote]
Hoi Hans
Een verontrustend beeld, die vertrekkende bijen.
Veel dode bijen op de plank, kan natuurlijk veel oude-zomer-bijen betekenen.
Zoals je waarschijnlijk suggeert, het kunnen ook jouw bijen zijn,
die je vijfsterren dakterras verruilen voor deze plek en jammerlijk afgestoken worden.
Is daar zicht op te krijgen ?

En inderdaad de hamvraag. Waarom voelen de bijen zich ziek.
Nog eentje erbij: ... In de winter scheidt de koningin weinig feromoon af.
De chemische familiebinding is minder.
Zou dat ook nog een (bijkomende) reden kunnen zijn ?

Haho

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door Ati » do 12 jan 2006, 11:50

Ja maar hoe erg is het nou eigenlijk met de sterfte?

ik lees in het archief dat er elke winter wel iemand een volk verliest, of meer. Vorige jaar verloor ik er 1 van de 3. Een imker uit de buurt verloor er 6 van de 6. Dus misschien is dit iets wat gewoon gebeurt.

Blijft de onrust áls het gebeurt. Ik ben dit jaar dus een ingewinterde zwerm kwijtgeraakt. Nakijken op Nosema zoals Hans adviseerde is nog niet gelukt: mijn oude microscoop (van de vliering gehaald) doet het niet naar behoren.
Wel is het opvallend dat er uit mijn monster van 50 bijen één in de warmte van de woonkamer ontwaakte. Maar ze was niet fit: lag met de poten te maaien en had de tong uit de mond.

Beetje een smalle basis om conclusies uit te trekken, één bij. Het vraagt om nader onderzoek maar ik woon een eind bij mijn bijen vandaan. Dus zit ik hier op kilometers afstand aan mij twee overgebleven volken te denken, waarvan er een 'n onrustbarend aantal dode bijen op de vliegplank had liggen...

Daarom haal ik mijn hart nu maar op aan verhalen van imkers die ook wel eens sterfte gehad hebben, maar toch een gezonde bijenstand hebben opgebouwd. De aanwijzingen voor ziekte zijn zo vaag dat je er eigenlijk niets mee kunt.

Johan Borgeld
Berichten:65
Lid geworden op:zo 18 apr 2004, 21:16
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door Johan Borgeld » vr 13 jan 2006, 21:10

Hoi wat mij opvalt (mijn stand 35 volken) dat er goede volken bij staan (kijkend naar de wasmulstraten op de varroabodem), maar ook zeer, zeer kleine volken( de kleine volken waren productievolken 2005)Alle 35 zijn nog in leven, maar denk dat er wel een aantal zullen "verdwijnen".

Groet Johan Borgeld

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door hbeugeling » za 14 jan 2006, 17:47

Beste mensen,
Ook ik heb een volk verloren. Ik heb eerder gevraagd of het mogelijk was in de winter een volk te verplaatsen. Dat bleek het geval. Alles voorbereid om 2 volken te verplaatsen. De temperatuur was daar geschikt voor. Uiteindelijk heb ik vandaag, twee weken daarna, moeten constateren dat er bij 1 van de volken het hele vlieggat vol lag met dode bijen en bij inspectie bleek alles dood te zijn. Ik heb ze in december nog behandeld en zag dat alles nog goed was.
Zou het hier dan toch de stress zijn die bij 1 volk wel heeft toegeslagen en bij de ander kennelijk niet?

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door de vos roger » za 14 jan 2006, 21:16

Dat zou me sterk verwonderen Henk er zal wel iets anders aan de hand zijn.[;)]
Ik vervoerde eens bijen in de winter over een afstand van ongeveer 80km
zonder een enkel dood volk daarna.Geluk gehad ?

roger

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte: volk te klein?

Bericht door Ed Pieterse » zo 15 jan 2006, 11:34

Beste mensen,

Graag wil ik jullie attent maken op de website van Romee, waar een onderzoek loopt over bijensterfte. Het is zeer gedegen opgezet en ik ben ook benieuwd naar de uitkomsten. Wij hebben ons ook opgegeven om mee te doen.
Het is http://www.beefriends.org

Ed Pieterse

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten