Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:
Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door Jaap van Assenbergh » vr 12 mei 2006, 09:41

Bij mij zijn de meeste volken op 2 BK uit de winter gekomen op totaal 16 ramen. In het voorjaar de blokramen verwijderd en kunstraat gegeven.

Nadat deze waren uitgebouwd een HK opgezet ZONDER rooster.
In de honing kamer heb ik om en om een uitgebouwd raat en een kunstraat ingehangen. In de uitgebouwde raten werd direct nectar opgeslagen terwijl de kunstramen langzaam maar zeker werden uitgebouw. Ik heb in de kasten die redelijk tot goed nectar halen geen broed in mijn HK gekregen. Ik denk dat dit komt doordat er geen ruimte is geweest om op meerdere ramen naast elkaar te leggen. Voordat de kunstramen zijn uitgebouwd zit er tussen ieder raam al een raam met nectar.
Nadeel is wel dat je om en om een iets dikker raam hebt. De reeds uitgebouwde ramen zijn dikker dan de kunstraatramen die ik had ingehangen.

Bij volken waar het allemaal minder hard gaat zit er wel broed in de HK. Voor dat ik deze kan slingeren zal ik wat geduld moeten hebben totdat het broed is uitgelopen en de raten zijn gevuld met nectar.
Kan een volkje geen HK vol krijgen met honing dan ben ik van mening dat je deze ook niet moet slingeren. (Hoe verleidelijk het ook is die paar kantraampjes even mee te nemen) Ze hebben het voer zelf hard nodig om te kunnen ontwikkelen. (Of je gaat verenigen)

Jaap

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Uitbreiding broednest of juist meer honing?

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 12 mei 2006, 11:08

Mag ik jullie nog meer in verwarring brengen? Er is nl voor geheel Nederland en België geen eensluidend advies te geven of kunstraat boven of beneden in een volk sneller en beter wordt uitgebouwd. Ook niet of de nectar in het voorjaar altijd direct in de honingkamer - met of zonder rooster - wordt opgeslagen.

Dat hangt vooral af waar je bijen in Nederland staan. Bij mij in Den Haag lukt het zelden om aan het begin van het drachtseizoen de bijen in de honingkamers te krijgen. Dat gaat alleen voorspoedig als ik de koningin even (meestal een weekje) wat broed heb laten aanzetten in de HK. Na die week gaat het rooster tussen de BK's en HK. En zodra zich een kleine honingrand in de ramen van de bovenste BK heeft gevormd, kan dat rooster er weer uit. De rest van het jaar hebben de bijen geen moeite meer om de HK te bezetten.
En hoe dit komt? Aan de kust is het aanzienlijk kouder en winderiger dan elders, de bijen blijven dus rond het broednest en slaan daar ook hun nectar op. Vaak ten koste van de legruimte van de moer.

Ook ten aanzien van het uitbouwen van kunstraat moet je hiermee rekening houden. Vandaar dat Thomas (in Capelle) ondervindt dat uitbouwen beter in de bovenste bak gaat en anderen, die bijv. in de Achterhoek wonen, zweren bij uitbouwen van de raat in de onderbak.

Hans Leijns: informeer eens bij collega-imkers bij jou in de buurt wat je het best kan doen. Want heus, de invloed van de plaatselijke klimaatomstandigheden zijn enorm.

Met vriendelijke groet,
Els
(die dit sinds 2 weken ondervind met een volkje in Dieren, nog nooit heb ik in het voorjaar zo snel de honingbakken gevuld zien worden als daar: bijna geen wind en zeker 10 graden warmer dan thuis, terwijl de drachtplanten vrijwel identiek zijn)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 135 gasten