Honing afnemen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door Els Kleijnendorst »

Adburr, iedere dag dat het niet regent is een prima slingerdag. Ik bedoelde dat ikzelf zaterdag wat honing ga afnemen.

Roger, het is de 2e maal dit jaar dat ik een beetje honing ga slingeren (met de nadruk op een beetje. En dan vooral ter ontlasting van mijn rug. De honing komt maar uit enkele volken. Dit jaar heeft volkvermeerdering mijn volle aandacht; 8 volken zijn er immers deze winter verdwenen. In mijn overgebleven grotere volken geef ik cursus en dat is ook niet bevoorderlijk voor de honingoogst. Bovendien had ik deze groep - voordat ik wist dat ik zoveel volken kwijt was - beloofd dat ze aan het eind van de cursus ook zelf 5 grote volken zouden hebben. Je snapt, mijn stand staat nu propvol met 3-, 6- en kleine bevruchtingskastjes, kastjes waarin allemaal veel tot heel veel bijen moesten.
En de honing moet ook uit de hoofdvolken omdat er over 3 weken oxaalzuur gedruppeld moet worden.

(JP: wat een 'rot' methode is Aalsteren overigens, wilde het imkeren mijn cursisten met deze zgn basismethode leren van vegers maken en zo, alleen op de 12e dag de doppen wegsnijden in plaats van op de 13e dag en de volgende dag geselecteerde F1 moeren erin. "Mooi" dat gisteravond in alle hoofdvolken al uitgelopen moeren waren. brrrrrrr[}:)]. )

Els
Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door ainanc »

Nou vandaag van 1 volk geslingerd. Dat was dan 10 kilo heerlijke honing. Nu laten rusten neem ik aan?


Abdurr Inanc
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door de vos roger »

Rusten ???
Nee ze moeten vlug weer andere honing gaan halen !!!:D
Ze kunnen rusten als het slecht weer is.
[;)]

roger
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door Dirk Blanken »

Goed opgelet Hugo

Hugo schreef:
Dirk Blanken schreef: ...Het principe nooit slingeren van de HK is eenvoudig en nooit verkeerd.
....
[?][?][?]

mvg,

Hugo (1/2 bij)

Nobodies prefetc
dertiende
Gebruikersavatar
ainanc
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 10 sep 2006, 16:45
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door ainanc »

Roger, ik bedoelde met rusten natuurlijk de honing[8D]

Abdurr Inanc
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door Hans van der Post. »

Als je de honing laat "rusten" - een paar dagen komen wasdeeltjes en luchtbelletjes naar boven. Dit kun je "af scheppen"/afromen. Heb je de honing in een aftapvat = een emmer/bus met een snijkraan dan hoef je de wasdeeltjes en luchtbelletjes niet af te romen. De laatste pot/ten komen dan met de wasdeeltjes, je kunt ze gebruiken om er taart mee te bakken.[:)]
Hans
de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door de vos roger »

ainanc schreef:
Roger, ik bedoelde met rusten natuurlijk de honing[8D]

Abdurr Inanc
Sorry Abdurr had het verkeerd begrepen.[:)][;)]

roger
hbeugeling
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door hbeugeling »

Nu het onderwerp honing afnemen toch ter sprake komt is mijn vraag:
Hoeveel honing produceert een volk per jaar gemiddeld.
Ik heb dit weekeinde van een kleine 6 volken de honingkamers geleegd. 5 Broedkamers en 1 honingkamer. In totaal kwam ik aan gewicht tot bijna 100 kg. Geen idee of dat het normaal gemiddelde zou kunnen zijn.
Bieboerke
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie: Hansbeke
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door Bieboerke »

Hans van der Post. schreef:
Heb je de honing in een aftapvat = een emmer/bus met een snijkraan dan hoef je de wasdeeltjes en luchtbelletjes niet af te romen. De laatste pot/ten komen dan met de wasdeeltjes, je kunt ze gebruiken om er taart mee te bakken.[:)]
Hans
Om tot een goed smeerbare en lekkere honing te komen met fijne kristalkorrel is het nodig om bij het uitkristaliseren de honing ten minste éénmaal per dag te roeren, machinaal of met de hand, maakt niet uit. Als je niet afgeroomd hebt worden die vuiltjes in je honing geroerd en dat heeft geen mooi zicht met die bruine spikkeltjes in je product.
Bij controle van het FAVV in Vlaanderen heb je gegarandeerd problemen.
Marco
Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Honing afnemen

Bericht door Hugo »

Bieboerke schreef: ... Bij controle van het FAVV in Vlaanderen heb je gegarandeerd problemen.
Marco,

Worden er effectief controles uitgevoerd door het FAVV ?
En welke problemen kan je krijgen als er vleugels en poten in je honing worden gevonden ?

mvg,

Hugo (1/2 ongeregistreerde bij)

Nobodies prefetc
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten