Werken met agressieve bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Jaap v.Popering »

Beste Dirk.

Als je denkt dat ik boos ben , of jij mij boos kunt krijgen moet ik je teleurstellen .
Elke imker die snel boos is kan beter stoppen met bijen , die gaan meestal ook te ruig in de bijen werken .
Ik schrijf op dit forum zelden een mening , maar ervaring , en ben waarschijnlijk meer ervaringen vergeten dan dat ik mij nog kan herinneren .

Om verder te gaan over de paarden , ben ik blij dat het bij jou en Martha goed gaat, die zijn er waarschijnlijk nog wel honderd zonder problemen , maar vergeet nooit dat er paarden liefhebbers zijn die zo een paard dood hebben zien gaan .Twee jaar terug was er hier nog een paardenliefhebber die met een bespannen wagen in een bijenzwerm terecht gekomen was en verklaarde dat het hem maar net gelukt was om zijn paard in toom te houden.

Verder had ik jou commentaar wel goed gelezen ,Als je een buurman hebt enz enz .
Dirk als jij een speciaal ras in Nedeland hebben wil , zul je al je koninginnen met K.I. moeten bevruchten , en niet op je buurman kappen die overal de zwermen weghaalt,en dan andere bijen heeft , De darren kunnen wel van 25 km ver komen om jouw koningin te bevruchten .

Over de agrsieve bijen wat ik meegemaakt heb , is jouw conclusie ook te snel .
Dit gaat nog over de periode dat , een koninginnenteler hier uit de buurt met broeder Adam
meegeweest is naar Kenia en daar een zwarte koningin gehaald hebben op de Kilemanjaro om in te kruisen in de buckfast.
Een imker had een paar koninginnen van betreffende teler gekocht ,kunstzwermen gemaakt en stand bevrucht , maar zijn buurman (drie km verder) had carnica koninginnen van de schier.
en is dus waarschijnlijk een kruising geweest tussen buckfast en carnica .

Verder zo groot kan je volk niet zijn , het dient in een keer afgezwaveld te worden . Ik doe dat enkel met volken die ziek zijn ,agresieve volken doe ik altijd de koningin vervangen .De meeste overlast van een agresief volk heb je ( zoals de tekening van APIARIO
laat zien )(vanaf deze plaats mijn bewondering )als je de dekplank openmaakt .

Jaap v P
martha
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 06 mar 2005, 10:56
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door martha »

Jaap v.Popering schreef:
Beste Martha

Dan moet je deze zomer de proef eens op de som nemen ??
Met je blote hand over de bezwete paardenrug wrijven , en dan met je blote handen de bijenkast open maken .
Ik werk altijd met blote handen .


De bijen weten precies waar ze moeten steken .
Bij een paard steken zij in zijn neus, na een paar steken slaat hij op hol en loopt zich dood .
Jaap v P
Beste Jaap

dan hadden we hier al heel veel dode paarden moeten hebben. Er rijden per dag zomer en winter zeker 4 mensen met paarden in de bak en er is er gelukkig ook nog nooit 1 de bak uitgerend.
Maar iedereen zal best zijn eigen ervaringen hebben en ja een paard aaien..... ik hou het wel bij mijn kippen zijn niet zo groot tenminste.
Voor geinteresseerden kijk eens op mijn site http://www.zijdehoentjes.nl eerst op de tekst en dan op de haan klikken zet het geluid ook even aan dan hoor je hem kraaien.
Voor iedereen fijne paasdagen gewenst

Martha
Bidding
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Bidding »

Beste mede-imkers,

Ik was eruit door jullie tips:
Ik wilde de bijen laten afvliegen op een andere kast, de koningin opzoeken en vervangen door een koningin die ikzelf (hopelijk[;)]) bij de cursus had geteeld.

Maar helaas ..... de bijen hebben anders 'besloten':
Toen ik net de bijen bekeek bleek het volk niet te vliegen; dus ik voorzichtig de deksel en dekplank gelicht en .......... snik snik ...... een tros dode bijen.......[V]

Er was geen voedsel (alleen wat stuifmeel) meer aanwezig in het volk.
Dus ik ben bang dat ze verhongerd zijn..[:(]

Nou ....... uhhhh .....heeft iemand misschien nog een volkje over [:I][?]



Lex
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Dirk Blanken »

Lex,
Dus waren ze extra sjaggerijnig door gebrek aan voer.
10 a 12 kg wintervoer is tegenwoordig vaak te weinig door bijen die doorbroeden etc.
Ik geef ze ongeveer 18 kg.
Je houdt dan meestal wat reservevoer over voor je kunstzwermen of afleggers dus alleen maar positief.
Succes verder.
Dirk

dertiende
Bidding
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Bidding »

Hoi Dirk,

Tsja, het 6-ramertje waar ik wel in kon kijken had een klein broednest maar nog genoeg voedsel.
Daarom ging il er vanuit dat ook dit volk (foutje...) ook genoeg zou hebben.
Door de agressieve reactie heb ik niet verder gekeken.......
Zonde !



Lex
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door m.kolsters. »

Dirk het voer wat over is mag je niet aan anderen bijen geven,als er ziekte in zit hebben het nieuwe volk dit ook(niet slim)
Lex het is ver maar ik wil je toch wel helpen,ik heb er nog wel over.
Tinus.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Bidding
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Bidding »

Bedankt Tinus!

Aardig van je.

Lex
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door m.kolsters. »

Hallo Lex het zijn wel Carnica bijen,van raszuiver tot f 16 deze hebben de kast vlugger vol honing.:D
Tinus

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door Jaap v.Popering »

m.kolsters. schreef:
Dirk het voer wat over is mag je niet aan anderen bijen geven,als er ziekte in zit hebben het nieuwe volk dit ook(niet slim)
Tinus

Welke ziekte zou er dan in het voer moeten zitten wat besmettelijk zou zijn .???
Zeker als zij zijn doodgegaan van de honger.
Jaap v P
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Werken met agressieve bijen

Bericht door m.kolsters. »

Nee Jaap als ze dood gaan van de honger hoef je geen voer meer over te hangen.
Maar als je voer van andere kasten over hangt dat kan een probleem geven,als de kast leeg is (zonder bijen)en vol met voer dat moet je niet gebruiken(op koken en weer terug voeren kan wel)
Groetjes.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten