Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:
Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door m.kolsters. » zo 04 mei 2008, 21:18

Ben toch nog gebeld voor het koolzaad,ik had al het vermoeden dat er dit jaar niet was gezaaid.
Maar het komt nu pas in bloei,als de bijen van het fruit terug komen dan naar het koolzaad.
Kunnen ze de bak nog voldragen waar het nodig is.


Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door hans hoogendoorn » ma 05 mei 2008, 07:27

Fikse verschillen in de toestand van het koolzaad zo te lezen.

Het koolzaad gaat hier extreem hard na de regenbuitjes en het oplopen van de temperatuur.
Komende week wordt warm, dat wordt pieken.

De volken staan er een week en komen goed op gang.
Ze zijn al weer aan ruimte toe en willen graag bouwen.
Gisteren een nieuwe rand met veel kunstraat op elk volk bij-gezet.

[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld//h/hans ... olzaad.jpg[/img]
4 mei 2008 9.30 uur

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Dirk Blanken » do 08 mei 2008, 18:54

Waar ik al bang voor was gebeurd dus.
Eind maart zijn de volken pas begonnen met broeden d.w.z. dat je pas half mei de eerste vliegbijen begint te krijgen.
Bovendien heb ik alleen F1 volken aangehouden van een bepaalde afkomst en die waren niet erg groot ingewinterd, gemiddeld kwamen ze met 12 ramen bijen uit de winter, maar doordat het broeden zo laat op gang kwamen bij mij en volgens 1 collega bij hem ook, zitten ze nu vol in het broed en zijn er maar weinig vliegbijen terwijl de winterbijen langzamerhand sterven, ze zitten nog maar amper in de 1e broedhoningkamer.
Twee uitzonderingen van de 15, die heb ik vandaag de 2e BHK opgezet.
Het perceel koolzaad waar ik op sta is laat, de toppen staan nog maar half in bloei, dus zal het waarschijnlijk tot eind mei bloeien afh. van het weer.
Een paar volken hadden nog niets in de honingkamer.
Maar ja wat wil je als je de meeste grote volken wegdoet.
In ieder geval minder werk en ik heb een hekel aan slingeren en laat normaal veel koolzaadhoning in de opzetters zitten en slinger alleen de volledig verzegelde honing, waarschijnlijk wordt het dit jaar meer voeren want de vaste afnemers moeten wel bediend worden.
De koninginneteelt weer begonnen de 2e starter staat te brommen en de 1e zit in het Golzpleegvolk.
De golzvolken zijn ook ongelijk groot en dat past me eigelijk wel dan komt alles wat gefaseerd.
De Golzvolken gebruik ik als pleegvolken en als donor, afnemen van bijen.
Mijn enige echte oogst is het koolzaad daarna wordt alles klein en mag weer groeien.
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door hans hoogendoorn » vr 09 mei 2008, 23:12

Mijn uitbreiding is gretig aangenomen.
Had ik maar meer uitgebouwde raat om te oogsten.
Er wordt wel gebouwd als een tierelier.

Onvoorstelbaar 14 dagen geleden nog te koud om een volk te openen.
Nu al 3 maal of meer z'n ruimte nodig. De temperatuur werkt daarbij mee.

Mijn hoofddracht is juist niet koolzaad,
maar de ontwikkeling en bouwdrift komt me goed van pas.

Ik ontwikkel liever door naar de zomerdracht.
Accacia, linde, klaver en later heide.

Overigens de droogte slaat wel toe.
Op de ene koolzaadstand verwelkte bloempjes en nog knop
de ander fris maar geen knop. De vaart lijkt er daardoor wat uit te raken.
Maar het ging ook te gek.

De laatste jaren vind ik ons klimaat erg extreem.
Van heel koud naar heel warm naar heel nat enzovoort.
Of merk ik dat omdat ik bijen ben gaan houden ?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 10 mei 2008, 14:19

Hans en anderen...

ik val meteen maar binnen:
natuurlijk oogst je ook van anderen drachten. Je hebt prachtige linden naast je huis staan bijv. .....Maar is het daar bij jou niet uitermate geschikt om op koolzaad in te zetten?? Bovendien heb jij er de bijen voor...

Ik ben het met je eens dat het weer nogal extreem is momenteel....
en met name te droog!!! Verder heb ik gisteren mijn bijen bezocht.....Veel te laat op de avond want het begon al te schemeren.......en ik moest nog een volk doen...

Maar het zag er puik uit!! In tegenstelling tot een paar weken geleden zat het hele broednest nu vol met stuifmeel.....Vond dat er toen te weinig stuifmeel in zat. Elk volk had een honingkamer vol honing gehaald. Dus ruimte maken.....Wel zat er weinig losse honing in de zijramen... Ik maak me ook een beetje zorgen om de droogte. We hadden al lang eens een buitje moeten hebben...!!
Heb er bij elk volk een bak opgezet. Volk 1 staat nu op drie broed en 1 lage honingkamer. Volk twee staat op 1 broed en drie lage honingkamers. Volk 1: 1 speeldopje......Volk twee: heel veel speeldopjes. Ik denk dat ik over 8 dagen maar afleggers moet gaan maken. Heel misschien haal ik ze wel op naar Groningen. Hier bloeit heel veel Esdoorn en Kastanje. Huidige standplaats (veel wilg) is weinig nog te halen. Beide volken waren uitgewinterd op 6 broedramen, onbestreden. Zo zie je maar......de volken maken nu heel veel bijen wat gunstig is voor de linde dracht...

jp

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Gerard van Gastel » za 10 mei 2008, 20:51

Verbazingwekkend wat die bijen op een week met goed weer kunnen presteren.
Vorige week zaterdag op het koolzaad de volken nagekeken, allen 2 broedkamers met veel broed, en een geheel of gedeeltelijk volle honingkamer maar niets verzegeld. Toen een 2e honingkamer onder de gevulde gezet (beide boven een moerrooster).
Vandaag de bovenste verzegelde honingkamers eraf gehaald, de 2e HK's waren ook vol honing, maar niet verzegeld, deze heb ik laten staan. Nu een lege HK onder het rooster gezet, en de gevulde erboven. Kunnen ze de lege naar 'eigen inzicht' gebruiken, voor broed of honing. Komt er broed in, dan mogen ze de honingkamer houden(wordt dan boven een rooster gezet) of de HK gaat met honing, broed en eventueel ook de jonge bijen die erin zitten naar een volk dat het goed kan gebruiken.

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door hans hoogendoorn » za 10 mei 2008, 22:21

[quote]JP : .... natuurlijk oogst je ook van anderen drachten. Je hebt prachtige linden naast je huis staan bijv. .....Maar is het daar bij jou niet uitermate geschikt om op koolzaad in te zetten?? Bovendien heb jij er de bijen voor... [/quote]
Meer als de helft van mijn volken is klein uitgewinterd.
Enkelen zijn evengoed meegegaan naar het koolzaad.
Ik heb gekozen om die niet te verenigen, want ik wil vergelijken.
geno, feno en ziezo, zeg maar.
En laat ze maar op eigen kracht en tempo groeien naar bv de lindedracht.

De warmte en dracht heeft ze de goede kant op geholpen.
Het is veel beter gegaan als ik 14 dagen geleden had verwacht.
Trouwens twee andere stekkies hebben het minstens even goed gedaan als het koolzaad !
(wilg, paardebloem, esdoorn. De kastanje bloeit nog)

Bij mijn opmerking kunstraat ipv van uitgebouwde raat was ik even bang,
dat de bijen te weinig bufferruimte zouden hebben voor de plens honing die binnenkwam.
en dat dit ten koste zou gaan van het broednest.
De oogst zit denk ik wel goed.

En inderdaad opvallend veel stuifmeel.
Eindelijk.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » za 10 mei 2008, 22:22

Ook een optie is de lege honingkamer boven het rooster te plaatsen, als het weer dan wat minder wordt verplaatsen de bijen de honing/nektar wel naar boven om weer plaats te maken in het broednest.
Er komt nu zo zoveel en zolang nektar binnen dat de bijen geen tijd genoeg hebben om te inverteren en het naar boven te verplaatsen. Vooral als er veel vliegbijen zijn en dat is denk ik nu zo omdat het al lang mooi weer is.

Wat is de mening van de andere imkers hierover?

Ben heel benieuwd hoe de zaak er maandag voor staat als we er naar toe gaan. Ik heb de slinger maar alvast klaar gezet!
Voor een verslagje en foto's: na tweede pinksterdag op onze webstee:
www.ruinerimkers.nl

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Dirk Blanken » di 13 mei 2008, 20:11

Ik maak het me niet meer moeilijk en zet de kunstraat honingkamer gewoon bovenop.
Als er voldoende jonge bijen zijn waarvan een overmaat de zwermstemming bevorderen en lekker aan het werk kunnen bij veel inkomende nectar dan stel je het zwermen nog wat meer uit en mijn rug blijft in tact.
Ook bij mijn 7 achterblijvende volken wordt op het koolzaad wordt nu gebouwd in de eerste BHK een teken dat de jonge bijen de overhand krijgen en er voldoende honing binnenkomt.
De eerste toppen van het perceel waarop ik sta staan nog maar voor 2/3 in bloei dus heb ik nog wel een 14 dagen afhankelijk van de temperatuur korter of langer.
Sommige volken hebben de 3e BHK opgekregen die staan dus op 5 broedkamers.
En dan straks de stapels broedhoningkamers zo snel mogelijk verwerken, wat een ellende.
Maar ik slinger alleen wat volledig verzegeld is.
De rest gaat naar de afleggers/deelvolken.
Na het zemen er voor eigen gebruik en voor sommige afnemers die de hard gekristalliserde koolzaadhoning ook meer waarderen dan het zalfje wat ik van de rest maak, af te tappen, ben ik weer blij om me volledig te kunnen overgeven aan het opzetten van nieuwe volken en de selectie er van, beter voor mijn rug en mijn geest.

Dirk


dertiende

woody
Berichten:18
Lid geworden op:za 12 apr 2008, 22:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Koolzaad: voorjaarsontwikkeling

Bericht door woody » di 13 mei 2008, 23:00

Dirk lees ik hier wel goed 5 broedkamers????.
T'ja het verschil in imkeren is soms groot nietwaar.
Ondertussen is bij ons het koolzaad uitgebloeid(lees verbrand door de zon).Bij normaal weer zouden we nog 14 dage bloei gehad hebben van de zijtakken van het koolzaad,nu zijn alle knopjes daarvan gewoon kapot door de hitte.
Maar ondertussen heb ik wel al gemiddeld 30kg per volk geoogst met één broedkamer in gebruik en de tweede (onderste) voor opslag stuifmeel.
Je weet wel,....broedbeperking noemen wij dat hier.
gr.
woody

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 71 gasten