Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door marc » zo 05 dec 2010, 21:24

Jaap, ik denk dat elk beginnend imker vooral veel moet lezen en dan, na herhaald vallen en opstaan, zijn eigen werkwijze moet vinden, zoals ook wij dat gedaan hebben vermoed ik.
Met niet storen bedoel ik, uit de bijenkamer blijven en ook geen dekplank lichten, zodat je geen propolisverbindingen breekt. Als je nu wil nagaan of ze nog genoeg voedsel hebben ben je verplicht om raampjes te lichten (als je niet weegt) en dat is toch drastisch vind ik. Het schuiven van een onderlade (in een diepe bodem) of het achteraan voorzichtig tillen van een kast kan je toch niet hetzelfde noemen. De volken hoor je hiermee niet opbruisen. Het wegen moet je zien als een onderzoek naar het juiste inwinteringsvolume voor de nieuwe kast omdat ik al 2 voorjaren met teveel overschot zat. Ik weet niet of ik het ooit zal opgeven want je volgt er je volken op de voet mee doorheen de winter.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door Jaap v.Popering » ma 06 dec 2010, 15:46

Marc

De beginnend Imker heeft tegenwoordig nog al wat meer informatie dan in mijn begintijd .
Jij vind dat een propolisverbinding niet verbroken mag worden , dan is mijn vraag ; Om welke redenen ???

Onderstaande foto is een natuurvolk met een opening aan de bovenzijde met een diameter van zeven centimeter .Volgens al mijn bedenkingen moet daar alle warmte door verdwijnen , en dan heb jij het over een verbroken verbinding.

Jij stelt dat een varroa lade bekijken niet hetzelfde is dan een dekplank lichten , en daar heb je natuurlijk gelijk in , vier keer per maand gedurende vier maanden kom ik op zestien keer de lade er uit , is in totaal een grotere verstoring dan bij hoge noodzaak de dekplank even lichten . Het is zeer aan te prijzen om je volken op de voet te volgen , maar wanneer er zich dan problemen voordoen je er dan niets aan doet , is ook die controle zinloos .

Afbeelding

Het wit in die opening is geen sneeuw , maar omdat het vermoeden bestaat dat er te weinig voedsel aanwezig is ben ik die op deze manier aan het bijvoeren met een klein zakje met apifonda .

Afbeelding

Hier is te zien dat zij dit in dank aanvaarden .

Op onderstaande link is te zien hoe dit boomstamvolk tot stand gekomen is .

http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 5&start=20

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door marc » ma 06 dec 2010, 17:17

Ik heb je boomvolk gevolgd Jaap, prachtig. Daar moet je alles aan doen om het door de winter te loodsen.
Of het ideaal is, een gat bovenaan, is daarmee niet bewezen natuurlijk. Misschien vonden ze niets beters. Er zijn nog zo van die gevallen in brievenbussen, in de smalle ruimte onder de pannen of in een spouw. Voor CO2 afvoer en warmtebehoud lijkt het me niet ideaal, maar overmatig vocht zullen ze niet hebben en dat is ook een belangrijk punt. Als ze de rest van hun 'hol' goed met propolis dicht maakten en er geen tweede lager gelegen tochtgat is (schouweffect) zal het ook met het warmteverlies nog wel meevallen. Iets meer voedsel verbruiken zullen ze zeker, je bijvoeding in het vlieggat is hier dan ook prima. Dat de propolisverbindingen dicht blijven vind ik vooral belangrijk omdat de bijen dat zo willen en er veel energie in gestoken hebben om het dicht te krijgen. Waarom ze het doen zal nog wel niet volledig achterhaald zijn, tocht in de kast vermijden, bacteriehoeken uitschakelen... wie zal het zeggen.
Dat nu verbreken gaat een deel van hen terug aan het werk zetten om het te herstellen en dat hoort nu niet.
Het liefst van al kom ik helemaal niet aan mijn volken maar het kastgewicht en de varroaval zal ik nog wel een aantal jaartjes monitoren. Ik vind het belangrijk voor hetgeen waarmee ik bezig ben. Alle volken gaan hier hun 8e winter in zonder behandelingen. De onderladen bekijken in deze kasten is helemaal geen storing van het volk, ze glijden er zo uit, daar is nergens wat van vastgezet of zo (de bijen kunnen daar niet bij).

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 06 dec 2010, 20:44

Hoi Beezzz en anderen,

Beezz jij schrijft:
De afbeelding die je noemt geeft de situatie weer van een volk dat in de winter aan varroa is bezweken. Waarom denk je dat Nosema ceranae hier een rol heeft gespeelt? Ik was bij de presentatie van Pia Aumeier in Beilen.
Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt. Bij het plaatje doelde ik erop dat de volken waarbij veel dode bijen voor de kasten lagen, na controle in de kast er uitzagen zoals afbeelding 10 laat zien. Bij het opruimen van het volk na de winter, lag de hele gaasbodem bedekt met een dikke laag dode bijen. Of hier Nosema ceranae een rol speelt weet ik niet. In een persoonlijke correspondentie met Romée van der Zee, heeft zij mij geschreven dat dit het geval zou kunnen zijn. Ik heb de dode bijen uit deze twee volken niet laten onderzoeken door Bijen@WUR.

Jaap Popering schrijft:
Wel moet je weten dat mijn reacties altijd gebaseerd zijn op mijn ervaringen en niet op hier of daar gelezen .
De in mijn beschreven reactie is ook een ervaring die ik met mijn bijen heb meegemaakt. Dus ook niet hier of daar gelezen. Aangezien het tijdstip van de dode bijen (bij de eerste serieuze nachtvorst) exact overeenkomt, heb ik mijn ervaring aan Iloy meegedeeld. En natuurlijk zijn er ook nog andere mogelijkheden.

Verder schrijf je:
Nosema Ceranae is het wel grappig dat je verder Guido Eich hierbij aanhaalt . Die heeft op 18 okt 08 een lezing in Nederland verzorgt waarin hij de vinding van Romeé v/d Zee al onderuit haalt met de melding van dat een zekere ; Rutner ' ontdekt had dat in bewaarde monsters van 100 jaar oud al ceranae voor kwam .
Dat deze Nosema ceranae 100 jaar geleden al voorkwam, zal best wel zo zijn. Echter toen waren de bijen niet tegelijkertijd besmet met varroa die, zoals jij ook wel weet, zeer effectief virussen overbrengen. Toevallig las ik dat in Amerika de oorzaak van de CCD gevonden is. In alle volken die ten onder zijn gegaan, heeft men Nosema en een niet verder opgehelderd virus (Ivertebrate Iridescent Virus). Hier blijkt dus al dat een combinatie wel degelijk gevolgen kan hebben en dus Guido Eich ook niet altijd gelijk heeft.

Daarna nog dit:
na het inwinteren " moet je weten dat ik nooit voor half oktober daarmee klaar ben , en dit tijdsverschil dus niet noemenswaardig is .


Je zult met mij eens zijn dat er niet veel imkers zijn die, wanneer je 'na inwinteren' schrijft, half oktober dan wel begin november in hun hoofd hebben. Een nadere verklaring van de door jou gebruikte term 'na inwinteren' is dan tenminste op zijn plaats.

Groeten..................

Gerard

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door Jaap v.Popering » di 07 dec 2010, 09:20

Gerard Boswinkel schreef:Hoi Beezzz en anderen,

Toevallig las ik dat in Amerika de oorzaak van de CCD gevonden is. In alle volken die ten onder zijn gegaan, heeft men Nosema en een niet verder opgehelderd virus (Ivertebrate Iridescent Virus). Hier blijkt dus al dat een combinatie wel degelijk gevolgen kan hebben en dus Guido Eich ook niet altijd gelijk heeft.

Groeten..................

Gerard
Het is maar te hopen dat er geen Imkers meer zijn die hun Koninginnen of volken uit die streken deze kant op Importeren .

Overigens dat de verdwijnziekte een combinatie van factoren is was al veel langer duidelijk . Toen ik in ( ik dacht 2003 ) hiermee geconfronteerd ben , waren er zeer veel Mijten in de volken ( resistent tegen Apistan ) en liepen de Bijen in rijen van twee zonder vleugels de kasten uit . En er zal wel nooit iemand komen die altijd gelijk zal hebben .

Jaap v P

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Veel dode bijen op mijn vliegplank (6ramer)

Bericht door willem » di 07 dec 2010, 21:38

Jaap v.Popering schreef:
Gerard Boswinkel schreef: Toevallig las ik dat in Amerika de oorzaak van de CCD gevonden is.
Niet toevallig, ik ook. De combinatie nosema en een IIV virus(Invertebrate Iridescent Virus) lijken de veroorzaker te zijn.
Welke nosema soort kon (nog) niet worden achterhaald, ook het virus kon niet worden geindentificeerd omdat de benodigde techniek ontbreekt.
We blijven hopen.
Bron: Deutsches Bienen Journal 12/2010

In dat zelfde Journal een verslag van de dames Dr. Elke Genersch en Dr. Pia Aumeier, niet de minsten in duits bijenland. Zij hebben wel de spullen, en de kennis, om een onderscheid te kunnen maken tussen N.Cerana en N.Apis. Zij komen tot de conclusie dat er, in Duitsland, geen verband is tussen N.Cerana en de bijensterfte, maar dat het klimaat afhankelijk is. Sporen van N.Cerana kunnen zich, na vier dagen aan een temperatuur van 4ºC te zijn blootgesteld, niet meer vermenigvuldigen terwijl bij N.Apis bij gelijke behandeling toch nog 80% kan ontkiemen.
Groeten, Willem :violin:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], kolnerke en 162 gasten