Broedkamers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Broedkamers

Bericht door Hans van der Post. » di 01 apr 2014, 19:19

vdiesveld schreef:Hans,
Ik heb nu een kast met een redelijk volle broedbak en daarop een honingkamer die ze aan het uitbouwen en vullen zijn. Is het nu dan een goed moment om een broedbak boven de eerste te zetten, en zullen ze die nu niet als veredelde honingkamer gebruiken? Ze staan midden tussen het bloeiende fruit.
Groet, Vincent
Als er geen broed in de HK zit kun je dit doen.
Ben benieuwd hoe dit volgende week gaat; er worden normale temperatuur verwacht, 14 C. overdag. en in de nacht +3 a 5.

Wat je niet moet doen is het broednest uit elkaar trekken. Je leest in een andere topic: ramen broed uit de eerste bak voor een deel in de tweede bak hangen. Ik begrijp dit niet. Het is het stomste wat je kunt doen. Geeft veel stres en de natuurlijke afweer krijgt ook een deuk!
Begrijp me goed ik hang NIET het geloof in biologische imkeren aan, maar heb wel respect voor een bijenvolk.
!Hans.

vdiesveld

Broedkamers

Bericht door vdiesveld » di 01 apr 2014, 20:31

Ok bedankt. Ik ga het dit jaar toch weer proberen om te kijken hoe het gaat met een nieuwe bak erboven. Vooral ook met het oog op het gemak van raatvervanging na de winter. Al ben ik nog steeds erg gevoelig voor het argument van de onderbak-aanhangers, dat bijen van nature naar beneden bouwen. Ik ben zeker geen voorstander van het uit elkaar trekken van het broednest. Het liefst zit ik überhaupt zo min mogelijk in de kast te wroeten.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Broedkamers

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 03 apr 2014, 21:37

Ik had bij een volk de nieuwe broedkamer tussen de bestaande broedkamer en de honingkamer gezet. Da's niet handig: de bijen hadden de broedkamer welliswaar al keurig uitgebouwd, maar waren hem ook vol honing aan het stoppen! Ik zag er nog geen broed in. Ik heb hem dus alsnog naar onder gezet (sterk volk en om 17:30 uur, dus over roverij maak ik me niet zoveel zorgen) in de hoop dat ze nu de honing naar boven gaan brengen.

Bij mij andere volk heb ik de broedkamer direct onder geplaatst. Vraag: kan ik die broedkamers alsnog naar boven zetten als straks de honingkamer eraf is?

Gezien de hoeveelheid honing die nu binnenkomt terwijl de blauwe bes nog moet gaan bloeien zullen er straks wel twee honingkamers op moeten. Dat ziet er goed uit!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten