Schade aan broed door afslaan raampjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:
Re: Schade aan broed door afslaan raampjes

Bericht door JackC » vr 09 mei 2014, 13:56

Het is je vergeven Zjef, dat veel Duitse, misschien ook Nederlandse, imkers op Liebig afgeven en waarschijnlijk ook op zijn opvolgster in Bochum, Pia Aumeier, kan ik me voorstellen. het zijn immers zeer eigenzinnige personen met uitgesproken meningen. Maar alles wordt door hen getest en vergeleken, ze roepen niet zomaar wat en ze hebben geweldige zachtaardige bijen waarover ik altijd weer versteld sta bij standbezoeken onder haar leiding. Liebig is al tientallen jaren professioneel met bijen en ook met varroa bezig en ook het leven van mevrouw Aumeier bestaat, volgens mij, al 20 jaar vooral uit bijen. Vooralsnog blijf ik een aanhanger.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Schade aan broed door afslaan raampjes

Bericht door bee-tree » vr 09 mei 2014, 15:39

Bedankt Jack dat je me vergiffenis geschonken hebt namens.... ?....Petro ?
Ik vraag ook nog absolutie voor het feit dat ik de imker blöde heb genoemd; 'n misplaatst woordgrapje.
Dat verdient de vertoonde imker niet, zeker als het Dr.Liebig is. Mocht je hem nog eens ontmoeten, maak dan
excuses namens mij, in het geval dat hij mijn grapje verkeerd heeft uitgelegd. Bloot in één van de Groningse
dialecten klinkt als bleude net als blöde. In het Duits betekent het waanzinnig. Waarschijnlijk is het woord in die
betekenis bij me op gekomen doordat de, toch niet zo jong meer ogende Dr.Liebig, zo waanzinnig snel en energiek
de 2 bakken doorwerkte
Nu heb ik 'n probleem: wil ik vergiffenis verdienen, dan moet ik oprecht berouw vertonen, dus spijt hebben
en beloven niet meer te zondigen in gedachten, woord en werken, in doen en laten. ( volgens de kathechismus)
Ik heb de film zo net nog eens bekeken, terwijl ik moet wachten tot m'n mobieltje opgeladen is vóór vertrek naar 't Koolzaad.
Helaas kan ik het nu niet laten om te zeggen dat de film onduidelijke trekken vertoont. Het afschudden gebeurde slechts bij
enkele ramen duidelijk. Met de beste ogen van de wereld is het niet te zien bij de middelste. Waarom kon de
film niet op ware snelheid gemaakt worden ? Waarom was één bak niet voldoende om het afschudden te demonstreren ?
Ik vond het eerlijk gezegd een vervelend filmpje. Te veel van hetzelfde. n Beginnend imker heeft geen dop van nabij gezien.
Ook niet waarmee de doppen verwijderd werden. Ik weet wel; hij moest 'n selfie maken bij afwezigheid van .....?
Hij deed ook iets wat we in Nederland niet door een betaalde imker-assistent mogen laten doen, namelijk een bak optillen
die zwaarder weegt dan 25 kg . Dat woog die honingbak minstens, gelet op de duidelijk te horen kreun. Onze ARBOWET
is er voor om hernia's in rug en lendestreek tegen te gaan. In Duitsland bestaat vast en zeker ook zo'n wet.
Jack jij moet maar bepalen, als werelds biechtvader, of mijn biecht ongeldig is,omdat mijn spijtbetuiging niet 100 % Is. Zjef

Flevobij
Berichten:75
Lid geworden op:di 14 aug 2012, 11:58
Contacteer:

Re: Schade aan broed door afslaan raampjes

Bericht door Flevobij » vr 09 mei 2014, 19:41

Kom thuis na een vrijdag werken, lees ik veel reacties, maar bijna geen ter zake doen met het onderwerp. De vraag van Pieter1 of er schade aan broed door afslaan raampjes ontstaat.
Schomaker schreef: ramen met eitjes , waar je een klap op geeft, dan kunnen de eitje die net gelegd zijn omklappen en die zullen het niet meer redden! gr. Carl Heinz Schomaker

Dit klinkt redelijk aannemelijk, maar waarom zouden omgeklapte eitjes het niet meer redden ?
Ewout schreef:Flevobij, misschien helpt het voor de beeldvorming om het volgende filmpje van Gerhardt Liebig te bekijken:

Kippkontrolle, Zellenbrechen & Schwarmfang

Zoals je ziet, je hoeft niet per se hard te stoten. Door op deze manier te controleren op doppen, kun je snel werken, wat prettig is voor het volk en de imker. Als jij een half uur bezig met omdat je naar elk raam moet turen om zeker te weten dat je ze niet mist, is dat ook niet prettig voor de volken. Maar het hangt er helemaal vanaf hoe belangrijk jij het vind dat je geen doppen mist (en evt. zwermen verliest), en hoe jouw volken reageren op jouw handelingen.
Beste Ewout,

Bedankt voor het filmpje, met interesse bekeken. Maar het beantwoordt de vraag niet. Het advies m.b.t. de werkwijze neem ik ter harte.

Ik ga zeker niet mijn broedramen afslaan, mijn gezond verstand zegt dat het niet onschadelijk is om een larf/ei te schudden.

Mvg, goed weekeinde.

Flevobij

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Schade aan broed door afslaan raampjes

Bericht door semar » za 10 mei 2014, 17:47

Flevobij schreef:
pieter1 schreef:Jullie zeggen dat afslaan van brias geen schade oplevert. Kunnen jullie onderbouwen waarop jullie mening gebaseerd is ? Ben benieuwd...

Mvg,

Flevobij

38 jaar praktijk ervaring

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bon en 111 gasten