speeldopjes in broedloze aflegger

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Hans
Berichten:241
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds:2008
Aantal volken:12
Locatie:Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:
Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Hans » do 17 jul 2014, 18:31

@ Jaap: ben ook wel erg benieuwd naar de toepassing van rabarberblad!

@ bee-tree: Geen probleem hoor. Ik doelde meer op het ontbreken van je naam. Anonymus = anoniem / onbekend. Maar ik heb ondertussen goed nieuws. Ik heb heel voorzichtig in het volkje gekeken en twee ramen gezien. Speeldopjes zijn weg en ik zag volop eitjes. Dus de aflegger is moergoed en dat is het belangrijkste. Wellicht dat die speeldoppen in aanbouw waren op het moment dat ik de aflegger maakte en ze toen niet gezien heb. Tenslotte was het het raam waar ook de doppen op zaten, dus wellicht hebben ze de speeldoppen wel verder gebouwd maar weer afgeknaagd toen de koningin aan de leg raakte. Dat is slechts een vermoeden, maar ik denk dat het zo gegaan zou kunnen zijn. ben hoe dan ook blij dat ze de vaart erin hebben. Op naar de 10 ramen :D

En zoals ik op de vorige pagina heb vermeld: ik woon in Veenendaal en de bijen staan in Veenendaal (2), Rhenen (2) en in Bennekom (2).

Gr.
Hans

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door Freek » do 17 jul 2014, 23:13

Hans,

Dat klinkt goed!
Ik hoop dat je madam ook een keer ziet lopen tijdens je inspecties, dan ben je helemaal 100% zeker van je zaak en heb je door je behandeling een mooi varroa arm volk opgezet. Niet te veel kijken natuurlijk, is pas enigzins stabiel bij gesloten broed.
Succes!

Freek

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: speeldopjes in broedloze aflegger

Bericht door johan » za 19 jul 2014, 22:29

A.A. Staals schreef:Moerloos,bijna zeker.

ad staals
Ik heb twee weekjes later (9 juli) ook schudzwermen opgezet met een onbevruchte moer.
Ook hier zitten er in elk volk enkele speeldopjes. toch heb ik de koninginnen (die inmiddels op bruidsvlucht moet zijn geweest en bijna aan de leg zullen gaan) gezien.
is een beetje vreemd misschien (want heb er geen uitleg voor) maar het hoeft dus geen moerloos volk te zijn..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten