Wanneer stoppen met inwinteren?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:
Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door FerryB » vr 14 aug 2015, 01:06

Wat een gehannes over dm voer en gewicht enz. Bij het inwinteren geef ik al jaren 14 kg vaste stof en dat gaat prima. Aanmaken in verhouding 3:2 dus 3 kg suiker 2 liter water. En nu nog zeker niet inwinteren want dan verzuip je het broednest en krijg je geen of veel te weinig winterbijen. Als ik nu voer is dat 1:1 en slechts 2 liter per volk per week Als dat nodig is tenminste. Als er nu drie ramen voer in je volk zitten is dat voldoende en hoef je niet bij te voeren. Het echte inwinteren begin ik pas half september.

Maar nogmaals wil ik wijzen op het nu te veel geven van voer en dat gebeurt heel snel.
De bijen slaan altijd al het voer op en desnoods trekken ze de broedcellen leeg om er voer in te kunnen opslaan en weg winterbijen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door Primus » vr 14 aug 2015, 10:02

FerryB schreef:Wat een gehannes over dm voer en gewicht enz. Bij het inwinteren geef ik al jaren 14 kg vaste stof en dat gaat prima. Aanmaken in verhouding 3:2 dus 3 kg suiker 2 liter water. En nu nog zeker niet inwinteren want dan verzuip je het broednest en krijg je geen of veel te weinig winterbijen. Als ik nu voer is dat 1:1 en slechts 2 liter per volk per week Als dat nodig is tenminste. Als er nu drie ramen voer in je volk zitten is dat voldoende en hoef je niet bij te voeren. Het echte inwinteren begin ik pas half september.

Maar nogmaals wil ik wijzen op het nu te veel geven van voer en dat gebeurt heel snel.
De bijen slaan altijd al het voer op en desnoods trekken ze de broedcellen leeg om er voer in te kunnen opslaan en weg winterbijen.
Ferry, voor een stuk heb je wel gelijk maar te laat voeren is ook niet goed. Wat broed verzuipen betreft denk ik dat dit best meevalt als je niet te veel ineens voert. Denk is aan het volgende: in de zomer komt er meestal veel honing in de kasten meer dan je zou voeren en welke hoeveelheden broed zit er dan nog in je kast? vroeger voerde ik ook geen wintervoer voor de 8 ste september, als het dan goed weer blijft in september gaat dat prima. Nu begin ik altijd rond half augustus en de bijen doen het zeker niet slechter integendeel zelfs. Nu hebben ze alle tijd om alles netjes te verzegelen en te schikken zoals het moet. Maar...... zoveel imkers, zoveel meningen.

MVG CP

beegees
Berichten:5
Lid geworden op:ma 31 aug 2015, 10:11
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door beegees » ma 31 aug 2015, 10:54

hallo,

ik heb pas sinds dit jaar een volk(half mei). nu woon ik in een zeer drachtrijke omgeving. ze zijn nu massaal balsemien aan het halen. ze hebben nu al anderhalf raam gezegeld. balsemien houd nog wel even aan en ik verwacht dan ook dat ik half september minstens 3 ramen verzegeld heb. dit zou voldoende moeten zijn om de winter door te komen toch? of moet ik alsnog met suikerwater bijvoeren?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door Hans van der Post. » ma 31 aug 2015, 12:15

Beegees Je stelt een vraag in "Even voorstelen"
dit jaar ben begonnen ik met bijenhouden. had helaas een slechte start maar inmiddels is mijn volkje aardig op grote.
nu is mijn volk nog heel veel aan het halen op de Balsemien. ik heb de honingkamer onder staan en broed boven. wel met een rooster ertussen.
en daar twijfel ik nu over. moet ik die laten zitten of weghalen? ze winteren zichzelf in ieder geval in. heb nu zo'n anderhalf raam dicht zitten.
Als je nu vanaf pagina 1 begint te lezen zie een paar foto's van raten die "winterklaar" zijn.

Verder moet je moerrooster weghalen en de honingkamer onder laten staan.
Als je NU nog een goede dracht hebt kijk je na afloop van die dracht op de balsemien hoeveel verzegeld voedsel er in zit.
Je kunt wel blind 14 Kg suiker water voeren maar dit krijg je er niet in als je met simplex kasten werkt. Bij dadant kasten wel!
Dus 6 a 8 cm verzegeld voedsel - suiker/honing - en de kantramen 1 en 2 - 9 en 10 grotendeels verzegeld zal het volk niet van de honger omkomen.
Zeker bij de carnica bij die ophoud met broeden zodra er geen dracht meer binnenkomt. Sommige vinden dit een nadeel. :be2:
!Hans.

beegees
Berichten:5
Lid geworden op:ma 31 aug 2015, 10:11
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door beegees » ma 31 aug 2015, 13:07

Hans van der Post. schreef:Verder moet je moerrooster weghalen en de honingkamer onder laten staan.
Als je NU nog een goede dracht hebt kijk je na afloop van die dracht op de balsemien hoeveel verzegeld voedsel er in zit.
Je kunt wel blind 14 Kg suiker water voeren maar dit krijg je er niet in als je met simplex kasten werkt. Bij dadant kasten wel!
Dus 6 a 8 cm verzegeld voedsel - suiker/honing - en de kantramen 1 en 2 - 9 en 10 grotendeels verzegeld zal het volk niet van de honger omkomen.
Zeker bij de carnica bij die ophoud met broeden zodra er geen dracht meer binnenkomt. Sommige vinden dit een nadeel. :be2:
Hoi Hans,

bedankt voor je antwoord. ik kan er dus vanuit gaan dat zonder rooster ze gewoon op de broedbak blijft zitten? wil de honingraten namelijk wel vrij houden van broed. de Wilg staat namelijk pal aan mijn tuin en wil in het voorjaar schone honing hebben.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door Hans van der Post. » ma 31 aug 2015, 13:43

Kan niet gangraderen dat het volk in het vroege voorjaar niet zal broeden in de honingkamer onder broedbak.
Als je het moerrooster in de winter laat liggen kan het wel zo zijn dat het volk onder rooster zit en de moer boven.
Begrijp deze opstelling niet zo goed. Je kunt in het voorjaar wel een honingkamer met kunstraat opzetten.
Wel de eerste driedagen het rooster weglaten anders gaan het volk maar moeizaam de honingkamer uitbouwen en komt de honing in de broedbak.
!Hans.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 31 aug 2015, 15:08

beegees schreef:. de Wilg staat namelijk pal aan mijn tuin en wil in het voorjaar schone honing hebben.
Denk jij dat de bijen niet in staat zijn om gebruikte raten ruim voldoende schoon te maken om voorjaarshoning in op te slaan .??

Jaap v P

Arie75
Berichten:78
Lid geworden op:wo 17 jun 2015, 00:19
Imker sinds:2012
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door Arie75 » ma 31 aug 2015, 15:40

Een volk van me op 2x BK simplex heeft onderin ca 4/5 ramen met wat broed. De bovenste BK is totaal geen broed en enkel suiker. Is het wijs 1 of 2 ramen van onder naar boven te halen zodat het broednest wat meer verdeelt is (middenin de onderste bak iets en middenin de bovenste bak iets) voor de winter? Of regelen ze dat zo zelf wel en moet je je er maar niet mee bemoeien.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door Jaap v.Popering » ma 31 aug 2015, 16:19

Om deze tijd van het jaar je broednest zeker niet verdelen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer stoppen met inwinteren?

Bericht door Hans van der Post. » ma 31 aug 2015, 16:46

Of regelen ze dat zo zelf wel en moet je je er maar niet mee bemoeien.
Inderdaad van af blijven :!: :!: Bijen weten heus wel hoe ze moeten overwinteren.
Alleen wij imkers willen zo nodig ons er tegenaan BEmoeien. :think:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten