dekplank nat

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

MartinS
Berichten:131
Lid geworden op:vr 01 mei 2015, 16:31
Imker sinds:2015
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica P, F1 en Buckfast F1
Contacteer:
Re: dekplank nat

Bericht door MartinS » vr 05 feb 2016, 19:06

Lijkt idd meer op lekkage dan condens. Piepschuim is volgens mij overigens vrij dampdicht (luchtdicht). Hier zal dus geen condens doorheen gaan er daarboven weg ventileren.
Ik heb bij mijn kasten op de dekplanken over de hele zijde een stuk piepschuim gelegd. Er ontstaat alleen aan de randen soms een klein beetje condens, dat is te verklaren doordat de kopse kanten van de dekplank een soort van koude brug vormen omdat deze in contact staan met de buitenlucht.

Ik heb ook een kast met een dekplank van een soort houtwolvezelplaat. Dit isoleert en is tegelijkertijd bestand tegen vocht en dampopen. Hierdoor zal het vocht door de dekplank gaan en tussen de dekplank en het deksel weg ventileren.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door tomer » vr 05 feb 2016, 19:57

Het lijkt idd wel op lekkage in het dak, omdat niet enkel de dekplank, maar ook de bovenkant van het deksel nat is. Maar ik zie niet hoe er zoveel water in het dak kan geraken...tenzij het via zeer nauwe spleten naar binnengezogen wordt (bvb via onderkant van de zink)? Even in het donker een foto genomen van de desbetreffende hoek...
Ik heb het deksel omgedraaid zodat de achterkant nu de voorkant is, zo is het probleem wellicht ook opgelost (het water loopt nu naar een andere hoek die hopelijk wel waterdicht is).
P2050027.JPG

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door szx2js » za 06 feb 2016, 16:52

Tom,
Op de hoek van het zink zit m.i. een scheurtje. Ook achter de nagel zit een gaatje in het zink.
Je hebt gelijk t.a.v. "zuigen". Haarvaten en scheurtjes zorgen voor een capillaire werking, het water wordt naar binnen gezogen in een verschil in spanning.
Je zult zien dat het probleem verholpen is door het omdraaien.

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door tomer » za 06 feb 2016, 18:21

De dekplank is al terug droog ondertussen. Toch een lek in het dak blijkbaar...vreemd dat er door zo'n kleine spleetjes zoveel water kan binnengezogen worden. Ik vertrek binnen een paar dagen een maand op vakantie, dus kan nu iets geruster vertrekken. :)
Volgende maand zal ik het dak eens onder handen nemen: zink er even afhalen en in de hoeken en spleten silicone (?) alvorens terug te monteren.
Heb vandaag ook de vliegspleet in hoogte verkleind naar 7mm, zodat er ondertussen zeker geen spitsmuis aan de bijen kan.
groetjes,
Tom

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door joselito » zo 07 feb 2016, 12:13

Het Duits systeem vind ik goed. Er komt een extra dak op het deksel van de kast, het ziet er zo uit. Een steen er boven op om te voorkomen dat het weg waait en de kast is beschermd.

http://neulichimgarten.de/blog/wp-conte ... gieren.jpg

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door szx2js » ma 08 feb 2016, 11:53

Ik heb goede ervaringen met deze losse zinken daken! Nooit lekkages!
Zou een goed innovatie zijn voor de Nederlandse kasten.
Met een iets hogere dekplank met daarin 2 bijenuitlaten en een isolatieplaat, waar boven 1 a 2 cm lucht zit (zie de Duitse Dadant US dekplank), zijn alle problemen m.b.t. lekkende daken en condensatie opgelost. Het scheelt wellicht weer enige tienden van procenten wintersterfte en zeker een betere uitwintering. Alle beetjes helpen.
Maar pakken de kastproducenten dit in Nederland op?

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door semar » ma 08 feb 2016, 11:56

uitstekend systeem, voordeel het water wordt verder van het dak neergelaten.
de daken zijn iets lager dan de nederlandse en door de oversteen worden ze nooit nat.
bij het hollands modelk is het na 20 jaar toch wel nodig het hout te vervangen (geld ook voor de bodems)
een nadeel is wel het afwaaien bij harde wind.
dus geen steen op het dak vergeten :whistle:

Vriendelijke groet
Semar(dominique)

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: dekplank nat

Bericht door Dirk Blanken » ma 08 feb 2016, 19:20

De Duitse daken zijn prima maar een beetje onhandig voor het reizen door de schuinte.
Bovendien moeten ze heel goed gesoldeerd zijn en daar ontbreekt het nogal eens aan.
Ik heb altijd om al mijn kasten een spanband zitten dat is de beste verzekering dat er niets afwaait.

Maar als ze drie hoog de winter ingaan kan het hele bankje met twee of drie kasten erop nog omwaaien dan bevestig ik één kast met een touw aan een boom zodat ik niet bij elke storm alles langs moet.
Op het koolzaad heb ik lange hoge latten onderaan de bankjes geschroefd in de vliegrichting zodat de bankjes niet kunnen omvallen.

Je moet wat met de segebergers die licht zijn en steeds meer topheavy( 4 á 5 hoog) worden.

Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten