Over van Carnica naar Buckfast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door joselito »

H.J.Booij schreef: Het is niet alleen de bij zelf. Hoe is de stand. Hebben de bijen zicht op de omgeving (zien ze van alles bewegen) en daarbij hoe ga je als imker om met je bijen?
Dat speelt zeker een rol. Als je altijd zonder bescherming aan je bijen werkt leer je ze zo zacht mogelijk te behandelen. Ook het materiaal speelt mee. Als je raampjes er met een breekijzer moet uithalen omdat de afstanden niet juist zijn dan is dat niet bevorderlijk voor de zachtaardigheid. Ook de standplaats speelt mee. Een vriend koopt hier jaarlijks koninginnen. Dit zijn zusters van de koninginnen die ik heb en toch zijn de bijen daar agressiever als ik hem eens ga helpen met een of ander probleem. (zoals hier vermeld vooral op het einde van het seizoen)
Dus enkel van ras veranderen gaat niet veel veranderen. Ik heb met beiden gewerkt en heb nooit veel problemen gehad met steeklust.
Steeklust had ik hier toen ik nog met straatras werkte. Maar sinds ik koninginnenteelt doe van reinteelt moeren is dat geen probleem meer.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door Dirk Blanken »

Je hebt helemaal gelijk Joselito.

Elke imker moet in ieder geval met blote handen werken en hij moet goed kunnen vloeken als een volk eens wat agressiever is.
Alleen een kapje is genoeg en die kan meestal wel weer af.

Volledig inzicht in goede bijenlijnen krijgen we nooit.
Het blijft proberen.
Ik heb nu 6 lijnen maar ze gaan om de 2 jaar naar Ameland en dan moet je maar afwachten wat er uitkomt.
De oorspronkelijke afkomst is snel verdwenen.
De darren van Josef Koller(2016 VSH?) hebben bij mijn lijnen veroorzaakt dat ze kleiner de winter uitkomen, maar is dat negatief?

Raszuivere koninginnenlijen zijn meestal voort gekomen uit inteelt( bijvoorbeeld nicht X nicht) om de eigenschappen vast te leggen door ze daarna weer te kruisen met andere lijnen worden ze weer wat sterker in eigenschappen die er door de inteelt waren verdwenen.
Maar wat je precies doet weet je niet, het blijft proberen.

Ik zet de zachtaardigheid en de uitwinterings grootte op nr 1.
Het laatste heeft ook sterk met de varroa te maken.
Sterk broedende volken moeten heel goed begeleid worden wat betreft de varroa en na de voorjaarsoogst moet je optreden.

We blijven proberen maar de zachtaardigheid staat voorop.

Dirk.
dertiende
Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door Hans »

Dirk Blanken schreef:
Raszuivere koninginnenlijen zijn meestal voort gekomen uit inteelt( bijvoorbeeld nicht X nicht) om de eigenschappen vast te leggen door ze daarna weer te kruisen met andere lijnen worden ze weer wat sterker in eigenschappen die er door de inteelt waren verdwenen.
Maar wat je precies doet weet je niet, het blijft proberen.

Neem het me niet kwalijk, maar hier staat exact omschreven waarom ik geen rasbijen wil.

Gr. Hans
H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door H.J.Booij »

Hans,

iedereen doet aan selectie. Er zijn weinig imkers die niet de hand hebben in van welke volk ze het liefst afleggers maken. Heb je een moerloos volk dan hang je daar een raampje in van je favoriete volk, toch?

De originele P-moeren zijn resultaat van een hele reeks selecties om een specifieke kenmerk/aard eruit te halen of juist heel sterk te maken. Daarna combineer je weer met andere lijnen wat je wilt verbeteren. Je moet inderdaad niet op "semi"inteelt product blijven hangen want bij een eerste tegenslag wat "niet in hun genen zit om te handelen" gaan ze dood.

Wat de meeste imkers doen die met ras werken is steeds combineren met een andere lijn. Elk jaar hebben ze namelijk een andere lijn op een bevruchtingsstation. Als je goed bekijkt is Buckfast ontstaan uit combineren van allerlei verschillende stammen of rassen

Als je kijkt wat de methode vroeger was met korven teelt (ver voor mijn geboortejaar :) ) zie je selectie op juist vergaande zwermen (was een nieuw volk) en de volken die juist heel goed haalden werden geslacht............

Dus al met is de vraag of je opmerking of beter gezegd je beeldvorming terecht is.

Maar het mooie aan imkeren is is dat iedereen een mening mag hebben en zijn hobby mag uitvoeren zoals hij dat denkt dat het moet en dat hem het beste past :be9:
Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door Hans »

Dat is zeker zo. Het moest me alleen even van het hart omdat het zo duidelijk verwoord werd. Wellicht onbewust.

Ik vind een raam inhangen in een moerloos volk geen vergelijk. Motief is om het volk te redden en dat op de beste manier. Dan handel je niet ver van de natuur af.

Maar bewust inteelt en dan vervolgens in de grond van de zaak niet weten wat je doet en eigenhandig met eigenschappen aan de gang gaan vind ik voor mezelf onacceptabel ver gaan.

De bijen hebben dan niks meer te zeggen. Ik vind het juist zo mooi om dat complexe samenstel te volgen het jaar door en ervan te leren. Ik zou angst hebben dat ik met verregaand ingrijpen voor de toekomst schade toebreng.

Uiteindelijk is er veel wat wij niet weten.

Als je nog verder terugkijkt zie je dat een bijenvolk grote waarde had dat er zelfs zware straffen op diefstal stond. De omgang met bijen tijdens de korfteelt was zeker ook respectloos.

Maar ieder zijn methode en ook van Dirk heb ik al heel veel geleerd hoor :D

Ben trouwens geen BD imker. Blijvend beginner :wink:

Groeten, Hans
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door Dirk Blanken »

Hans,
Ik ben meer een vermeerderaar en geen echte koninginnenteler, maar maak gebruik van verschillende "echte"koninginnentelers en die gebruiken inteelt om de eigenschappen vast te leggen.
Daarbij zorg ik dat ik heel veel variatie op de stand hebt en elk jaar komt daar weer variatie aan genen bij doordat ik per jaar nieuwe raszuivere koninginnen importeer en daarvan nateel.

Ik heb een 9 standen buiten mijn thuisstand en dan merk ik pas hoe belangrijk het is dat je niet op één stand je volken laat opgroeien.
De volken op 3 á 8 km afstand van de thuisstand hebben het veel rijker en groeien uit tot grote volken.
Dus verdeel je volken als je meer dan 10 volken hebt.

Groeten Dirk.
dertiende
H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door H.J.Booij »

Hetzelfde gaat voor mij op Dirk.

Aantal jaren geleden twee KI moeren gekocht. Daarna de nateelt laten bevruchten op Ameland. Elk jaar staat daar wat anders.

Ik heb meestal drie generaties waarbij elke generatie dus weer met wat anders is bevrucht. Valt een jaar me wat tegen grijp ik terug op het jaar ervoor.

Soms heb je hele lieve bijen maar zit er geen vut of ontwikkeling in. Dan pak ik liever weer terug op een robuuster volk.

Maar goed met 10-12 volken is de selectie mate natuurlijk gering. Je moet roeien met de riemen die je hebt :)
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Over van Carnica naar Buckfast

Bericht door imker Marinus »

In reactie op Dirk die aangeeft meer een vermeerderaar te zijn dan een "echte koninginnenteler". Ik vraag mij af of niet de ruime meerderheid die aan koninginnenteelt doen, eigenlijk vermeerderaars zijn.

Wanneer ik naar buckfast kijk, zie ik dat broeder Adam gericht teelde en niet schuwde om nieuwe ondersoorten in te kruisen. Broeder Adam is begonnen met gericht telen door problemen met een andere mijt, de tracheenmijt. Zocht vaders EN moeders waar hij mee wilde telen. Ook de clubs (ook carnica) die bezig zijn om varroa resistente bijen te telen, zijn gericht bezig.

De meeste telers in Nederland zijn voor wat betreft de darrenlijnen volledig afhankelijk van wat de teeltgroepen aandragen. Dat is prima, fijn dat die stations er zijn, maar als teler kun je op een station niet kiezen uit darrenlijnen. De enige keuze die je hebt is Ameland, Marken, de Hoven of de Marne. Daarnaast lijkt me dat wanneer een imker echt gericht wil telen er veel volken nodig zijn, een stuk of 50. Het telen bij buckfast is nu meer het zoeken naar een heel goed buckfast volk met een bijzondere afkomst en daar dan een darrenlijn van maken.

Als bioloog kijk ik met meer belangstelling naar het telen van varroa resistentie. Nadat broeder Adam wegviel is er niet meer zo gericht geteeld, interessant om te volgen die route naar de varroa-resistente buckfast. Maar goed, het eigenlijk topic raakt een beetje naar de achtergrond.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 123 gasten